Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Na mostach Chrobrego jest już pierwsza sekcja łuków. To początek realizacji ważnego etapu budowy – informowaliśmy na początku września. – Łuki podwieszają ruszt pomostu, dźwigar główny, czyli element nośny całej konstrukcji – przybliża kierownik budowy, Mateusz Kamiński z firmy Trakcja.
Ten etap jest zakończony. Łuki są zespawane, belki stalowe (poprzecznice) zamontowane, złożona jest cała konstrukcja pierwszej części mostów, która teraz jest przesuwana nad kanał żeglugowy (od strony Swojczyc).
Ta mozolna operacja rozpoczęła się w środę, 12 października. W piątek po południu do drugiego brzegu Chrobremu zostało 14 metrów. Wieczorem most połączył już oba brzegi.
Jak przesuwa się stalowy most nad wodę?
Nasuwanie mostu nad wodę umożliwia barka ze wspornikami, która stoi na kanale żeglugowym. Dzięki niej konstrukcja przeprawy jest przemieszczana centymetr po centymetrze. O szczegółach tej operacji opowiadał nam przedstawiciel Wrocławskich Inwestycji – gminnej spółki nadzorującej prace.
Podpory są torem, po którym będzie przesuwać się przyszła konstrukcja. Pomiędzy nimi znajdą się łożyska ślizgowe i podkładki teflonowe. Dzięki temu most będzie można wysunąć w stronę rzeki. Gdy wysunie się o kilka metrów, wtedy sięgnie do rusztowania opartego na barce zakotwiczonej na kanaleJanusz Kania, inspektor nadzoru robót mostowych w spółce WI
Uwaga jednostki pływające. Kanał jest tymczasowo wyłączony
Obecność barki uniemożliwia pływanie po kanale jednostkom niebiorącym udziału w operacji, o czym piszą w komunikacie Wody Polskie.
Galeria zdjęć
W związku z akcją nasuwania przęsła nowobudowanego mostu Chrobrego nad kanałem w dniach od 12 do 14 października włącznie zostanie zamknięty odciek Głównego Szlaku Żeglownego we Wrocławiu od śluzy Bartoszowice do śluzy Zacisze.Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie
Druga część mostów nad kanałem od strony Sępolna
Po przesunięciu mostu nad kanał nastąpi zabetonowanie płyty żelbetowej przęsła pod przyszłą budowę jezdni, chodników i torowiska tramwajowego.
Analogicznie budowana jest druga część mostów. Jej części także produkowane są w Gdyni i stamtąd przywożone do Wrocławia. Po jej złożeniu na ziemi, wykonawcy przesunął ją nad kanał powodziowy (od strony Sępolna).
Nowe mosty Chrobrego, które rozciągną się obok starych, będą przejezdne w połowie roku 2023. Najpierw dla samochodów i rowerów, później pojadą nimi tramwaje.
Cała inwestycja kosztuje około 70 mln zł.