Nowe mosty Chrobrego (tak jak stare) rozłożą się nad dwoma kanałami Odry i połączą Sępolno ze Swojczycami. Na budowie jest już cała konstrukcja części przeprawy, która rozciągnie się nad kanałem Żeglugowym, w tym stalowe belki poprzeczne (zwane poprzecznicami) oraz łuki.
To potężne i ciężkie elementy. Jedna poprzecznica waży około 5 ton, natomiast skrajny element łuku to 10 ton. Do dźwigania takich ciężarów wykorzystywany jest Herkules – mechaniczny podnośnik z rodziny żurawi widywanych na placach budowy bloków mieszkalnych.
Łuki i poprzecznice nowych mostów Chrobrego
Wykonawcy zamontowali 3 z 16 poprzecznic. W pierwszych dniach września rozpoczęli montaż pierwszych sekcji łuków. Ich zadaniem jest unoszenie konstrukcji nośnej przeprawy. Po montażu elementy łuków trzeba będzie zespawać.
Przed kamerą Wrocław TV opowiada o tym kierownik budowy, Mateusz Kamiński, z firmy Trakcja.
Druga część mostów przerzucona zostanie nad kanałem Powodziowym. Jej elementy są malowane w Gdyni, skąd do Wrocławia będą wysyłane partiami. Pierwszą dostawę zaplanowano jeszcze na wrzesień.
Po zakończeniu montażu i spawania cała konstrukcja zostanie przesunięta nad wodę. Więcej o tym manewrze, planowanym na przełom września i października, przeczytacie w poprzednim sprawozdaniu z budowy.
Nowe mosty będą przejezdne w 2023 roku
Nowe mosty Chrobrego zostaną rozciągnięte obok istniejących. Będą zdecydowanie silniejsze. Ich nośność to 50 ton, czyli o 35 ton więcej od nośności starszej przeprawy.
Inwestycja kosztuje ok. 70 mln zł. Budowane mosty mają być przejezdne w połowie przyszłego roku. Oprócz samochodów i rowerów pojadą nimi tramwaje, ale później. Obecnie trwa dopiero projektowanie trasy tramwajowej na Swojczyce.
W sumie na mostach i dojazdach do nich powstanie 877 m nowej jezdni (przebudowany zostanie układ drogowy na ul. Monte Cassino, Marca Polo i Monopolowej), ponad kilometr dróg dla rowerów i chodników, a także do 330 m torów tramwajowych.