wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

8°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 07:30

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. 2023 rok na Muchoborze Małym i Wielkim oraz na Nowym Dworze. Podsumowujemy
Kliknij, aby powiększyć
Komunikacyjny trakt na Nowy Dwór, plac zabaw w parku Tysiąclecia oraz kładka łącząca Muchobór Mały z Wielkim - to trzy z wielu inwestycji, które w ostatnim roku zostały zrealizowane na tych osiedlach. Fot. Bartosz Chochołowski
Komunikacyjny trakt na Nowy Dwór, plac zabaw w parku Tysiąclecia oraz kładka łącząca Muchobór Mały z Wielkim - to trzy z wielu inwestycji, które w ostatnim roku zostały zrealizowane na tych osiedlach.

Ten rok dla tych południowo-zachodnich osiedli Wrocławia był bezprecedensowy. Najbardziej spektakularną zmianą było oczywiście uruchomienie trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór. Jednak nie tylko tak olbrzymimi inwestycjami mieszkańcy żyją. W tej części Wrocławia wydarzyło się o wiele więcej.

Reklama

Teraz Muchobór Wielkim z Małym łączy już nie tylko nazwa, ale również kładka. Nowy Dwór został we wrześniu połączony z centrum tramwajem, a mieszkańcy tych i wielu innych osiedli od marca łączy wyjątkowy plac zabaw w parku Tysiąclecia.

Średniowieczny Wrocław w parku Tysiąclecia

O zwykłym placu zabaw nie trzeba by było wiele pisać, jednak ten jest wyjątkowy. Na tyle atrakcyjny, że przyjeżdżają tu rodziny z różnych części miasta, aby dzieci mogły bawić się w średniowiecznym grodzie.

Świetnie miejsce, Ania ma się tutaj gdzie wyszaleć, pobiegać, poskakać, powspinać. Mimo że na Zakrzowie mamy też dobre miejsce, aby aktywnie spędzać czas, to przyjechałyśmy dla odmiany tutaj.
Sylwia z Zakrzowa z wnuczką Anią 

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Sylwia z wnuczką Anią na placu zabaw Średniowieczny Wrocław w parku Tysiąclecia. Fot. Bartosz Chochołowski
Sylwia z wnuczką Anią na placu zabaw Średniowieczny Wrocław w parku Tysiąclecia.

Warownia powstała w rekreacyjnej części parku Tysiąclecia, po wschodniej stronie Ślęzy, przy al. Europejskiej Kultury Stolicy. Od ul. Strzegomskiej możemy dojść do niej ul. Grodecką (350 m). Z przystanku na ul. Rogowskiej „Park Tysiąclecia” mamy prawie kilometr. Dotrzemy tu tramwajami 13 i 23.

Wzgórze wyłożono specjalną miękką i bezpieczną nawierzchnią. Jest tu jedna duża i dwie małe zjeżdżalnie. Całość otoczona jest palisadą, wzdłuż której można obejść całą warownię. Urządziliśmy również teren wokół.
Marek Szempliński, Zarząd Zieleni Miejskiej

Dzieciaki mogą zjeżdżać, skakać, wspinać się na linach lub po mini ściance wspinaczkowej. Mają sporo możliwości aktywnego spędzenia czasu.

Doceniamy wykończenie miękkim podłożem, ale będzie tu dużo lepiej, gdy podrosną posadzone wokół drzewa.
Jacek z Jagodna

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Magdalena i Jacek z dziećmi, Tymonem i Miłoszem. Przyjechali do Średniowiecznego Wrocławia z Jagodna. Fot. Bartosz Chochołowski
Magdalena i Jacek z dziećmi, Tymonem i Miłoszem. Przyjechali do Średniowiecznego Wrocławia z Jagodna.

Na tym jednak się nie skończy. W kolejnych latach mają pojawić się baszty, osady i tyrolki. Rosną również świeżo posadzone drzewa, które dadzą latem przyjemny cień. ZZM planuje już kolejne nasadzenia.

– Średniowieczny Wrocław jest częścią parku Tysiąclecia, który w założeniu ma reprezentować różne wieki i historię Wrocławia. Plac zabaw to XIII wiek, gdy miasto było jeszcze grodem. Całość placu będzie docelowo składała się z czterech części: w przyszłości ma jeszcze powstać zagroda, rynek i wieża – opowiadał podczas otwarcia atrakcji Michał Garstka, lider projektu WBO.

Powstanie Średniowiecznego Wrocławia zainicjowali mieszkańcy, zgłaszając pomysł do Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego – ściślej rzecz ujmując, to były dwa projekty (nr 250 z 2019 r. oraz nr 198 2021 r.). Koszt inwestycji to 3 mln zł.

Kładka łącząca Muchobory

W wielu miejscach miasta sąsiedzi mają do siebie daleko, gdy dzieli ich rzeka. Kładka pieszo-rowerowa nad Ślęzą na wysokości ulicy Francuskiej (od strony Muchoboru Małego) i Trawowej (od strony Muchoboru Wielkiego) istotnie zbliżyła do siebie te osiedla.

Dotarcie ze skrzyżowania Trawowej z Tyrmanda do skrzyżowania Francuskiej z Grecką, wymagało pokonania pieszo lub rowerem 2,5 km (jadąc przez Strzegomską). Dziś, jadąc przez kładkę, trzeba pokonać niecały kilometr.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Kładka nad Ślęzą łącząca Muchobór Mały z Wielkim. Fot. Bartosz Chochołowski
Kładka nad Ślęzą łącząca Muchobór Mały z Wielkim.

Tyle zmieniła 30-metrowa kładka. Jej budowę również zainicjowali mieszkańcy wraz z radą osiedla zgłaszając projekt do WBO. Jednak jego realizacja daleko wykraczała poza możliwości budżetu obywatelskiego. Miasto zdecydowało się na realizację przedsięwzięcia z innej budżetowej kieszeni. Kosztem 4 mln zł powstała przeprawa, która odmieniła spacerowe i rowerowe oblicze Muchoboru Wielkiego i Małego.

– Nie tylko usprawnia komunikację pomiędzy oboma Muchoborami i umożliwia dostęp do terenów rekreacyjnych nad rzeką oraz do ogródków działkowych, ale w przyszłości połączy planowane drogi rowerowe z już istniejącymi, tworząc nowy korytarz. Będzie to kluczowe dla tego rejonu Wrocławia, w tym dla mieszkańców Oporowa – argumentował wielokrotnie Bartłomiej Tylkowski, przewodniczący zarządu osiedla Muchobór Wielki.

Drogi rowerowe, którymi cykliści wygodnie dojadą do kładki, są już projektowane.

Teraz brakuje dojazdu do kładki. Traktujemy ją rekreacyjnie, ale dla mieszkańców Muchoboru Wielkiego i Małego takie połączenie jest bezcenne. Nie muszą już nadrabiać drogi w drodze do pracy czy szkoły. Gdy powstaną drogi rowerowe i ich oświetlenie, kładka stanie się znacznie bardziej użyteczna.
Kamila i Rafał z Nowego Dworu

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Kamila i Rafał z Nowego Dworu skorzystali z kładki podczas weekendowej wycieczki. Fot. Bartosz Chochołowski
Kamila i Rafał z Nowego Dworu skorzystali z kładki podczas weekendowej wycieczki.

Już jest ogłoszony przetarg na budowę drogi pieszo-rowerowej od strony Muchoboru Małego. Biec będzie od ul. Francuskiej przez ogródki działkowe. - Działkowcy okazali się wspaniali. Zgodzili się, aby trasę rowerową z chodnikiem przeprowadzić przez środek ROD - cieszy się prezydent Wrocławia Jacek Sutryk. 

Od strony Muchoboru Wielkiego trasa powstanie nieco później. Najpierw swoją inwestycję na tym obszarze musi przeprowadzić MPWiK.

Z Nowego Dworu do centrum w 20 minut

Trasa autobusowo-tramwajowa na Nowy Dwór to sztandarowa inwestycja nie tylko w skali 2023 roku. Określana jest jako największe przedsięwzięcie tramwajowe od 1949 roku, kiedy to wybudowano tory na Leśnicę. Koszt gigantyczny – 386 mln zł, z czego 182 mln dołożyła Unia Europejska.

Kluczowym elementem – zarówno dla tramwajów, jak i autobusów – jest wiadukt nad torami kolejowymi. Kosztował aż 40 mln zł. Tramwajom jest niezbędny, bo tory tramwajowe nie mogą się przecinać z kolejowymi, a autobusy nie stoją już przed rogatkami. Powodowało to, że kursowały nieregularnie.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Wiadukt nad torami kolejowymi na trasie autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór. Fot. Bartosz Chochołowski
Wiadukt nad torami kolejowymi na trasie autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór.

Inwestycja polegała nie tylko na ułożeniu prawie 7 km torów i 68 km kabli trakcyjnych. W związku z nią przebudowano 3,5 km okolicznych ulic i wybudowano 6,6 km ścieżek rowerowych i jeszcze więcej chodników. Nowych sieci wodno-kanalizacyjnych nie widać, za to oko cieszy mnóstwo zieleni, dziesiątki tysięcy krzewów i prawie tysiąc nowych drzew.

Powstała bardzo zielona pętla przy przystanku kolejowym Wrocław Nowy Dwór oraz parking Park and Ride (drugi taki jest przy Strzegomskiej). Miejsca do pozostawienia auta plus przystanek kolejowy czyni z tego miejsca węzeł przesiadkowy. Dlatego ta inwestycja ważna jest nie tylko dla mieszkańców Nowego Dworu, Muchoboru Małego i Szczepina – osiedli przez które biegnie nowy trakt. Oddziałuje na Żerniki, Kuźniki, Muchobór Wielki a patrząc w szerszej perspektywie, również na dojeżdżających z Miękini czy Środy Śląskiej.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Parada tramwajów na trasie na Nowy Dwór poprzedzająca otwarcie trasy dla liniowych, regularnych połączeń, co nastąpiło 3 września. Fot. Bartosz Chochołowski
Parada tramwajów na trasie na Nowy Dwór poprzedzająca otwarcie trasy dla liniowych, regularnych połączeń, co nastąpiło 3 września.

Z centrum Nowego Dworu można dojechać niemal wszędzie jedną z 12 linii autobusowych. Po nowych torach kursuje tramwaj linii 13 na Stadion Olimpijski, zatrzymując się na ważnych węzłach przesiadkowych: Jana Pawła II, Galeria Dominikańska i Plac Grunwaldzki. Linia 23 zmierza aż na Kowale jadąc przez Dworzec Główny, Galerię Dominikańską i Kromera.

Obie linie większość swoich tras przemierzają wydzielonymi torowiskami, zatem dojazd do centrum czy do dworca jest naprawdę szybki.

ZOBACZ INWESTYCJE W NASZEJ GALERII ZDJĘĆ:

Mieszkańcy Nowego Dworu wspominają, że na tramwaj czekali 50 lat. Gdy wprowadzali się do nowych wtedy bloków, już mówiono o skomunikowaniu osiedla linią tramwajową. Największą barierą, przez dekady nie do pokonania, były tory kolejowe. Dopiero teraz, przy istotnym wsparciu Unii Europejskiej, udało się ją pokonać. Budowa wiaduktów czy mostów to najdroższe elementy przy budowie nowych połączeń.

O ciekawych przedsięwzięciach na tych i innych osiedlach możesz dowiedzieć się z Wrocławskiej Bazy Inwestycji. Oto kilka z nich na omawianych trzech osiedlach:

PSZOK na Muchoborze Małym

Przy ul. Szwajcarskiej 15 powstaje trzeci we Wrocławiu Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK). Taka lokalizacja, przy obwodnicy śródmiejskiej, ułatwi m.in. mieszkańcom Muchoboru i Grabiszyna oddawanie tych odpadów, które nie kwalifikują się do żadnego z przydomowych czy podwórkowych kontenerów, jak elektrośmieci, resztki materiałów po remoncie itp. Miejsce to ma pełnić nie tylko praktyczna funkcję, ale również edukacyjną. Powstanie dostępna dla mieszkańców ścieżka edukacyjna z tablicami informacyjnymi. Dodatkowo będzie obsadzone roślinami miododajnymi, które będą wabić owadów, aby zwiększyć bioróżnorodność otoczenia.

Miniaturowy park na Muchoborze Wielkim

Przy ulicy Kunickiego powstał park kieszonkowy z placem zabaw od strony ul. Karpackiej. Zajmuje pół hektara. Realizacja kosztowała 1,3 mln zł, a środki pochodziły z WBO oraz z funduszu osiedlowego. Za te pieniądze powstało oświetlenie oraz ławki, leżaki, stojaki rowerowe, stoły, tablice informacyjne, kosze na śmieci, wiklinowy zielony tunel oraz uzupełnienia istniejącej zieleni.

Rolkowisko i lodowisko na Nowym Dworze

W pobliżu parku Tysiąclecia, przy ul. Sukielickiej, w pobliży skateparku, za blisko 9,5 mln zł powstało kryte rolkowisko, które zimą jest lodowiskiem. To pełnowymiarowe boisko do gry w hokeja na rolkach.

Posłuchaj podcastu

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl