Autorska narracja do filmów – czym dokładnie jest
Piotr Krzykwa, twórca festiwalu, kierownik produkcji związany ze Studiem Voiceland i Studiem Filmowym Kineskop wyjaśnia, że autorska narracja w filmach to stosunkowo nowe rozwiązanie, ale znalazło już wielu entuzjastów.
– Jeżeli oglądamy film zagraniczny często dialogi czyta lektor. W naszej narracji podczas Festiwalu Korelacje nie musimy tłumaczyć dialogów, bo mamy do czynienia z polskimi filmami, ale tłumaczymy i opowiadamy to, co dzieje się w obrazie.
Punktem wyjścia jest audiodeskrypcja, z tą jednak różnicą, że ta klasyczna dosłownie opisuje to, co dzieje się na ekranie.
Natomiast autorzy narracji pozwalają sobie nie tylko na opis tego, co dzieje się na ekranie, ale na rodzaj subiektywnego opowiadania. Nie tylko o tym, co widzą, ale też o tym, co czują – tłumaczy Piotr Krzykwa.
Czy nagrana do filmu audiodeskrypcja nie przeszkadza w odbiorze dzieła?
– Nie przeszkadza, jest uzupełnieniem filmu, wartością dodaną – uspokaja dyrektor Festiwalu Korelacje. I dodaje, że autorska narracja sprawia, że czujemy się, jakbyśmy oglądali film razem z zaproszonym gościem i on nam go opowiadała.
– Możemy pójść jeszcze dalej, bo tworzy się z tej narracji rodzaj słuchowiska. Jeżeli zamkniemy oczy dalej jesteśmy w stanie śledzić fabułę, przebieg filmu dzięki dodatkowym opisom, które nagrał każdy z zaproszonych przez nas gości – tłumaczy.
„Klątwa Doliny Węży” – hit na inaugurację Korelacji 2025
Rok 1988. Premiera nowego filmu. Miał powstać polski horror, ale w niezamierzony sposób wyszedł film, który dziś raczej publiczność bawi niż straszy (ale w kinach miał rekordową milionową widownię).
Mowa o „Klątwie Doliny Węży” w reżyserii Marka Piestraka, która stała się od czasu premiery w 1988 roku filmem kultowym.
W tym roku tym właśnie filmem w Kinie DCF zainaugurowany zostanie, w czwartek 20 listopada, Festiwal Korelacje. Swoją autorską narrację przygotował do tego obrazu raper Adam „Łona” Zieliński i, jak przyznaje, świetnie się przy tym bawił.
– To się wydawało początkowo igraszką – ot, niewinnym zadankiem na parę dni, a zamieniło się w wielotygodniowy bój, w którym balansowałem między dodawaniem czegoś od siebie a elementarną integralnością oryginalnego dzieła. W pewnym momencie czułem się jakbym montował ten film, poznałem każdą scenę „Klątwy” na wylot, mogę „Klątwę” opowiadać ujęcie po ujęciu, i jest to wiedza, umówmy się, bezcenna – opowiada Łona.
„Rejs” – kultowe teksty i aktorzy – teraz z narracją
W tym roku obejrzymy również kultowy „Rejs” Marka Piwowskiego z równie kultową obsadą, a w niej ekranowym tandemem Himilsbach-Maklakiewicz i jeszcze bardziej kultowymi tekstami, które Matylda Damięcka cytowała od dzieciństwa. Aktorka, wokalistka, karykaturzystka stworzyła do filmu własną narrację.
– Myślę, że kaseta VHS z „Rejsem” w pewnym momencie odmówiła dalszej eksploatacji i zażądała odszkodowania za wyzysk. Mam spory sentyment do filmów z udziałem Maklakiewicza, Himilsbacha i metody castingowej opartej na „prawdziwkach” – mówi Matylda Damięcka.
Festiwal Korelacje 2025 – program
Czwartek 20 listopada
Otwarcie Festiwalu, godz. 19.00.
- Animacja KINOMURAL – ZŁANOCKA 2025: Ted Wiggin „MIMT”, autorska narracja: Daria ze Śląska (czas 3m 45s)
- „Klątwa Doliny Węży”, reż. Marek Piestrak, autorska narracja: Łona (czas trwania 1h 44m), Polska, ZSRR 1987. Film z autorską audiodeskrypcją i napisami dla osób niesłyszących.
Spotkanie po filmie (tłumaczone na polski język migowy) z Łoną, Markiem Piestrakiem, Piotrem Krzykwą poprowadzi Robert Więckowski.
Piątek 21 listopada
Filmy z autorską audiodeskrypcją i napisami dla osób niesłyszących.
- godz. 11.30: „To tylko Rock”, reż. Paweł Karpiński, autorska narracja: Dorota Masłowska (czas trwania: 1h 30m), Polska 1983.
- godz. 13.30: „Dług”, reż. Krzysztof Krauze, autorska narracja: Michał Witkowski (czas trwania 1h 37m), Polska 1999.
- godz. 13.30: Animacja KINOMURAL – ZŁANOCKA 2025: Esstro9 „Fragments of Complex Idealism”, autorska narracja: Jakub Jan Bryndal (czas trwania 4m 24s)
- godz. 13.30: „Rejs”, reż. Marek Piwowski, autorska narracja: Matylda Damięcka (czas trwania 65m), Polska, 1970
- godz. 16.00: Animacja KINOMURAL – ZŁANOCKA 2025: Sabrina Ratté „Inscape”, autorska narracja: Tomek Tryzna (czas trwania 5m 01s)
- godz. 16.00: „Porno”, reż. Marek Koterski, autorska narracja: Bartek Kędzierski (czas trwania 1h 18m), Polska, 1989.
- godz. 19.00: Animacja KINOMURAL – ZŁANOCKA 2025: Kata Gugić „Cockpera”, autorska narracja: Konrad Imiela (czas trwania 4m 27s)
- godz. 19.00: „Seksmisja”, reż. Juliusz Machulski, autorska narracja: Maciej Kurowicki (czas trwania 1h 53m), Polska, 1983.
Niedziela 22 listopada
Film z autorską audiodeskrypcją i napisami dla osób niesłyszących.
- godz. 12.00: „Klątwa Doliny Węży”, reż. Marek Piestrak, autorska narracja: Łona (czas trwania 1h 44m), Polska, ZSRR 1987.
- godz. 12.00: „Chudy i inni”, reż. Henryk Kluba, autorska narracja: Artur Andrus (czas trwania 1h 31m), Polska 1966.
- godz. 14.30: Animacja KINOMURAL – ZŁANOCKA 2025: Kathrin Hunze „Xanadu”, autorska narracja: Ilona Witkowska (czas trwania 4m 57s)
- godz. 14.30: „Opowieść o drodze” (czas trwania 19m), Polska, 1958, „Rodzina człowiecza” (czas trwania 24m), Polska, 1966, „Chyłe pola” (czas trwania 20m), Polska, 1970, reż. Władysław Ślesicki, autorska narracja: Małgorzata Lebda.
- godz. 17.00: Animacja KINOMURAL – ZŁANOCKA 2025: Mariusz Wilczyński „Czasy przeszły”, autorska narracja: Beata Kwiatkowska (czas trwania 3m 19s, „Słoneczny zegar”, reż. Andrzej Kondratiuk, autorska narracja: Sylwia Chutnik (czas trwania 1h 48m), Polska 1997.
Festiwal Korelacje 2025 – bilety
Bilety na Festiwal Korelacje można kupić przez strony www.dcf.wroclaw.pl i www.korelacje.org.pl oraz w kasach kina DCF.
Kosztują 35 zł (normalny), 25 zł (ulgowy), 20 zł (przy zakupie minimum 3biletów) i 1 zł (dla asystenta osoby z niepełnosprawnością).
Festiwal Korelacje – seanse w polskich miastach
Festiwal Korelacje się rozrasta i dzieli z innymi miastami – pokazy filmów z autorskimi narracjami obejrzymy oprócz Wrocławia – także w Gdańsku, Lublinie, Szczecinie i w Warszawie, do kin w tych miastach będą też transmitowane spotkania z wrocławskiego Kina DCF.