wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

4°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 18:10

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Wiadomości z regionu
  4. Co nowego w Muzeum Motoryzacji WENA w Oławie?

Samolot pasażerski, który będzie można zobaczyć także w środku, jedyny w Polsce wyścigowy dragster (ma prawie 8 metrów!), warszawa, która zjechała z taśmy fabryki FSO jako pierwsza, bezpłatne warsztaty, z których można się dowiedzieć jak wyklepać i polakierować klasyczne auto – Muzeum Motoryzacji WENA w Oławie szykuje mnóstwo nowości!

Reklama

Otwarte latem ubieglego roku Muzeum Motoryzacji WENA w Oławie nie spoczywa na laurach: ciągle dzieje się tam coś nowego. Co zobaczymy w tym roku?

Samolot pasażerski w nowej hali

O zakupionym przez oławskie muzeum amerykańskim samolocie pasażerskim sprzed kilku dekad już informowaliśmy w naszym portalu. Właściciel muzeum, Tomasz Jurczak, kupił go na lotnisku i zamierza wyeksponować w jednej z trzech nowych hal.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Eksponat w Muzeum Motoryzacji WENA w Oławie fot. Muzeum Motoryzacji WENA w Oławie
Eksponat w Muzeum Motoryzacji WENA w Oławie

Samolot z 1969 roku, Metroliner, już u nas „wylądował”. Przyjechał do Oławy w 7 częściach na 7 ciężarówkach. To dwusilnikowy samolot pasażerski, który obsługiwał w USA loty regionalne. Metrolinery  były niestety pechowe: przydarzyło im się kilka katastrof, w których zginęło sporo osób. Zostały już wycofane z użytku. Nasz samolot odbył ostatni lot w 2001 roku.
Tomasz Jurczak, właściciel Muzeum Motoryzacji WENA w Oławie

Metroliner ma ponad 18 m długości i prawie taką samą rozpiętość skrzydeł. Mogło nim podróżować 30 osób.

– Samolot jest już umyty i niedługo zostanie zmontowany, ale wcześniej musimy przygotować specjalną konstrukcję, na której go oprzemy. Będzie wyglądał tak, jakby wisiał w powietrzu. Odwiedzający będą mogli wejść do niego po schodkach – dodaje Henryk Gulka, dyrektor Muzeum.

3 nowe hale, a w nich...

Metroliner, wraz z dwoma mniejszymi samolotami, znajdzie się w jednej z 3 nowych hal, które mają łącznie 5 tys. mkw powierzchni. Łącznie z 3 halami, które są już otwarte, muzeum będzie mieć 12 tys. mkw.

W nowych częściach muzeum, które będą dostępne w maju, znajdzie się mnóstwo innych pojazdów, w tym spektakularny, mający prawie 8 metrów długości, jedyny w Polsce dragster, znany z programu „Duda kontra Szafranski”.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Eksponat w Muzeum Motoryzacji WENA w Oławie fot. Muzeum Motoryzacji WENA w Oławie
Eksponat w Muzeum Motoryzacji WENA w Oławie

Będą tam także parowe maszyny drogowe sprzed II wojny światowej i wiele innych niesamowitych eksponatów.

Najstarsza istniejąca warszawa

W oławskim muzeum wiosną pojawi się także pierwsza polska warszawa wyprodukowana w 1951 roku w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie.

Podobno pierwszy egzemplarz warszawy został przekazany w użytkowanie marszałkowi Rokossowskiemu. Potem ślad po pierwszym aucie z FSO zaginął. Fabryka w latach 70. poszukiwała tego egzemplarza, deklarując, że właściciel otrzyma w zamian nowego poloneza. Niestety, numeru 000001 nie udało się odnaleźć. Dopiero niedawno zdołał to zrobić Patryk Mikiciuk, który wytropił auto w... Finlandii. Ciekawostką jest to, że właścicielem pierwszej warszawy był August Aaltonen, ojciec słynnego kierowcy rajdowego Rauno Aaltonena.
Henryk Gulka, dyrektor Muzeum Motoryzacji WENA w Oławie

Bezpłatne Retro Warsztaty

A co w najbliższym czasie? Jeszcze w styczniu odbędą się w muzeum bezpłatne Retro Warsztaty.

– Zainspirowali nas… zwiedzający. Dzwonią do nas, pytają, gdzie kupić lakier do zabytkowego auta, jak coś w nim naprawić, gdzie znaleźć blacharza, który się zna na samochodach klasycznych. Zaprosiliśmy więc fachowców, czyli firmy, które się specjalizują w takich pojazdach, znajdą dawne techniki, dysponują gamą odpowiednich lakierów itd. Techniki i materiały bardzo się zmieniły, dlatego o zabytkowe auto nie da się zadbać gdziekolwiek – mówi Henryk Gulka.

Retro warsztaty zaplanowano na weekend 18-19 stycznia. Są bezpłatne. W planach prelekcje, prezentacje technik blacharskich, lakierniczych i innych, pokaz maszyny do czyszczenia suchym lodem oraz laserem.

Kilkaset pojazdów, a każdy z niesamowitą historią

Nawet bez nowości oławskie muzeum to bardzo atrakcyjne miejsce. Można tu zobaczyć m.in. zespawaną z dwóch fiatów 125p limuzynę LOT-u do wożenia VIP-ów, pierwszego na świecie quada, skonstruowanego przez polskiego rolnika w 1960 roku, „malucha” w wersji militarnej zrobionego na zamówienie brytyjskiej armii i setki innych unikatowych pojazdów, w tym fiata 125p niższego od standardowego modelu o 42 cm, by mógł zmieścić się w kopalnianych korytarzach, bogato rzeźbiony japoński karawan dla bogaczy, który jeździ teraz w Rajdach Koguta, rower krawcowej z mini maszyną do szycia, a także rowery pucybuta, lodziarza, fryzjera…

Jest tu także kolekcja przedmiotów z czasów PRL: sprzęt AGD, papierosy, zabawki, kosmetyki a nawet papier toaletowy.

Muzeum Motoryzacji WENA w Oławie - lokalizacja

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl