wroclaw.pl strona główna

WROCŁAW 500 mieszkań na wynajem przy ul. Białowieskiej

  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Wiadomości z regionu
  4. Kolej na Lwówek Śląski i Kowary. Do tych miast wrócą pociągi

Linie kolejowe między Lwówkiem Śląskim a Jerzmanowicami-Zdrojem oraz na trasie z Kowar do Kamiennej Góry będą rewitalizowane. Przetargi zostały właśnie ogłoszone przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei (DSDiK).

Reklama

W obu przetargach oferenci mogą składać dokumenty do DSDiK w terminie do 30 grudnia 2025 roku.

Jerzmanice-Zdrój – Lwówek Śląski

Lwówek Śląski nie ma obecnie stacji dla pociągów pasażerskich. To się jednak zmieni dzięki odbudowie dwóch linii kolejowych prowadzących do tego miasta oraz do Marciszowa. Po rewitalizacji tras wyjadą na nie składy Kolei Dolnośląskich i pasażerowie dostaną dodatkowe połączenia np. z Legnicy do Jeleniej Góry.

Ogłoszony w drugiej połowie przetarg dotyczy pierwszego z dwóch odcinków, o długości 24 kilometrów. — Na linii kolejowej z Jerzmanic-Zdroju do Marciszowa rozpoczęliśmy prace przygotowujące tę linię do przetargu — informuje wicemarszałek Dolnego Śląska, Michał Rado. — Już wkrótce pod Złotoryją powstanie stacja węzłowa, która przyłączy dwie kolejne stolice powiatów do sieci kolejowej naszego województwa — dodaje.

Kowary – Kamienna Góra

Drugi z ogłoszonych w listopadzie przetargów dotyczy odcinka ze stacją kolejową w Kowarach, prowadzącego do tunelu pod Przełęczą Kowarską i dalej przez Ogorzelec do Kamiennej Góry.

Osobnym zadaniem, do realizacji w następnej kolejności, będzie fragment przebiegający w tunelu. — Do końca roku czekamy na wytyczne dotyczące nietoperzy w tunelu na Przełęczy Kowarskiej. Gdy je otrzymamy, ogłosimy przetarg. Chcemy, by budowa miała jak najmniejszy wpływ na środowisko — wyjaśnia dyrektor DSDiK, Mateusz Masłowski.

Ta inwestycja sprawi, że mieszkańcy Kamiennej Góry i Kowar zyskają bezpośrednie połączenie z Kamiennej do Jeleniej Góry (38 kilometrów).

Lwówek Śląski i Kowary wrócą na kolejową mapę Polski. Jako samorząd województwa mocno inwestujemy w rozwój nowoczesnej kolei w regionie. Rewitalizacje linii w obszarze lwóweckim oraz na Ziemi Jeleniogórskiej pozwolą tysiącom Dolnoślązaków korzystać z pociągów Kolei Dolnośląskich.
marszałek województwa dolnośląskiego, Paweł Gancarz

Kiedy?

Na to pytanie ani inwestor, ani samorządowcy nie odpowiadają.

Aktualnie DSDiK realizuje inwestycje w kilku lokalizacjach.

  • W budowie są linie kolejowe z Kłodzka do Lądka-Zdroju i Stronia Śląskiego, a także wydłużana jest linia z Dzierżoniowa przez Bielawę do Srebrnej Góry.
  • Pociągi Kolei Dolnośląskich pod koniec 2027 lub w 2028 roku dojadą z Legnicy i Chojnowa do Chocianowa i dalej do Przemkowa w powiecie polkowickim.
  • Wkrótce zostanie ogłoszony przetarg na odcinek Kobierzyce – Łagiewniki z myślą o połączeniach jadących dalej w kierunku południowym, chociażby do Ząbkowic Śląskich.

Pracownicy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego dodają, że w ostatnich latach połączenia kolejowe odzyskały miejscowości, w których żyje ćwierć miliona Dolnoślązaków.

Źródło: materiały prasowe

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama