wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

22°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 17:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. Forum w Karpaczu: Jak social media zmieniły turystykę
Kliknij, aby zobaczyć galerię
W tle Malediwy, w kółku z prawej Forum Ekonomiczne w Karpaczu. Dyskusja „Miejsca nieodkryte a social media – jak platformy społecznościowe wpływają na rozwój turystyki?”. Na zdjęciu Radosław Michalski z Urzędu Miejskiego Wrocławia, Ewa Królikowska z BT events & incentive, mer Gordes Richard Kitaeff. Fot. Marek Księżarek
W tle Malediwy, w kółku z prawej Forum Ekonomiczne w Karpaczu. Dyskusja „Miejsca nieodkryte a social media – jak platformy społecznościowe wpływają na rozwój turystyki?”. Na zdjęciu Radosław Michalski z Urzędu Miejskiego Wrocławia, Ewa Królikowska z BT events & incentive, mer Gordes Richard Kitaeff.

Influencer może zainspirować setki osób do odwiedzenia jednego miejsca, a te dzieląc się swoimi wrażeniami zachęcą kolejnych kilka tysięcy. Z drugiej strony, można wydać spore pieniądze na reklamę atrakcji turystycznej i... zrazić do siebie turystów. Media społecznościowe mają wielki wpływ na turystykę, ale trzeba umieć z nich korzystać. Dotyczy to zarówno nas, podróżujących, jak i instytucji, które wykorzystują je do promocji. M.in. o tym dyskutowano na Forum Ekonomicznym w Karpaczu.

Reklama

Tłumy turystów to miara sukcesu i duże przychody dla tych, którzy ich ściągnęli. Najczęściej włożyli dużo wysiłku i pieniędzy na promocję. Bywa też tak, że wydatki nie przynoszą zamierzonego efektu, albo… rzeka turystów płynie wbrew gospodarzom miejsca.

Nie promują go, nie chcą tłumów, a one i tak przybywają. Ponieważ przekazu płynącego z mediów społecznościowych nie da się w pełni kontrolować.

Wpływ social mediów na rozwój turystyki

Podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu z inicjatywy Wrocławia dyskutowano o roli mediów społecznościowych w turystyce. W spotkaniu „Miejsca nieodkryte a social media – jak platformy społecznościowe wpływają na rozwój turystyki?”, prowadzonym przez Ewę Sztreker z Fundacja Wiara w Biznesie, brali udział:

  • Radosław Michalski, dyrektor departamentu Marki Miasta, Urząd Miejski Wrocławia,
  • Ewa Królikowska, partner w BT events & incentive,
  • Richard Kitaeff, mer Gordes,
  • Piotr Miller, członek zespołu zarządzającego, Związek Harcerstwa Polskiego.

Posty na Instagramie, Facebooku i turystów... zbyt wielu

Richard Kitaeff, mer Gordes, uroczego miasteczka w Prowansji, opowiadał o tym, jak tłumy turystów zadeptują starówkę, a mieszkańcom ciężko się przez to żyje. Gordes nie lansowało się, zostało wylansowane w mediach społecznościowych jako miejsce warte odkrycia.

Odkrywających nie brakuje, ale odkrywani wcale się z tego nie cieszą. Warto dodać, że to miasteczko z dwoma tysiącami mieszkańców. Tłumy turystów nie mają się gdzie rozproszyć, tłoczą się na relatywnie niewielkiej przestrzeni, która jednocześnie jest miejscem do codziennego życia mieszkańców.

W mediach społecznościowych nie można nadmiernie koloryzować 

Jest wiele miejsc na świecie, gdzie turystów jest za dużo, w wyniku czego jakość życia mieszkańców pogarsza się. To tzw. overtourism. Wrocław jest daleki od tego problemu, jest na etapie promowanie siebie i swoich atrakcji turystycznych.

- Reklama w mediach społecznościowych musi odpowiadać rzeczywistemu potencjałowi miejsca. Promując je od razu mamy odzew mieszkańców, którzy je znają i napiszą, jakie jest naprawdę. Następnie turyści je zrecenzują, czy rzeczywiście warte jest odwiedzenia – mówi Radosław Michalski. – Tu nie może być mowy o kreowaniu rzeczywistości.

Dodatkowo taka forma reklamy wymaga ciągłej "opieki". Komentarzy internautów nie można zostawić bez reakcji. Czasem należy coś wyjaśnić, innym razem uzupełnić lub uściślić podawane przez nich informacje.

W sytuacji, gdy niezależnie od gospodarza miejsca, ktoś je wypromuje i zainteresowanie przerośnie możliwości przyjęcia wszystkich turystów, social media stanowią dobry kanał przekazywania informacji. Można pod postem influencera uprzedzić, że należy liczyć się z kolejkami, poradzić, aby bilet kupić online kilka dni wcześniej. Zdaniem Radosława Michalskiego, media społecznościowe wymagają aktywnego podejścia i reagowania na odzew internautów.

Wideo i zdjęcia zachwycają, ale weryfikuj informacje 

Nie każdy zapraszający stosuje zasadę, aby pokazywać rzeczywistość. Bywa, że rajska plaża z postu okazuje się większą piaskownicą, a hotel tylko z daleka może udawać luksusowy.

- Wiele osób bezkrytycznie podchodzi do przekazywanych w mediach społecznościowych informacji, zdjęć i filmów. Wybiera się w podróż, nawet nie próbując zweryfikować tego przekazu. To może skończyć się dużym rozczarowaniem – przestrzega Ewa Królikowska z BT events & incentive.

Social media zmieniły nawet wyjazdy harcerzy 

Media społecznościowe to media pierwszego wyboru szczególnie dla młodzieży. Istotnie zmieniły one sposób wyboru letnich obozów harcerskich. W erze przed Facebookiem drużyna np. z jednej szkoły wakacje spędzała na obozach organizowanych przez hufiec, do którego należała, bądź chorągiew (każde województwo ma swoją chorągiew).

- Media społecznościowe umożliwiły kontakt harcerzy poza oficjalnymi strukturami, zrodziło się coś w rodzaju giełdy wyjazdów. Harcerze wybierają te obozy, które są zachwalane przez innych, a niekoniecznie organizowane przez ich hufiec czy chorągiew. To bardzo ciekawa zmiana, która spowodowała duże urozmaicenie w życiu ZHP, większą wymianę doświadczeń – opowiada Piotr Miller ze Związek Harcerstwa Polskiego.

Media społecznościowe bez wątpienia odegrają dużą rolę w organizowaniu i informowaniu o światowym zlocie skautów, który w 2027 roku odbędzie się w Polsce. 45 tys. uczestników ze 174 państw przybędzie do Gdańska na wyspę Sobieszewską na 26. Światowe Jamboree Skautowe Polska 2027.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama