wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

16°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 21:55

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Wiadomości z regionu
  4. Droga S8 Wrocław – Kłodzko. Znamy firmy, które wybudują dwa pierwsze odcinki
Kliknij, aby powiększyć
Odcinek drogi DK8 pomiędzy Kobierzycami a Łagiewnikami. To tą trasą jeździ się z Wrocławia do Kłodzka Michał Soroko / GDDKiA
Odcinek drogi DK8 pomiędzy Kobierzycami a Łagiewnikami. To tą trasą jeździ się z Wrocławia do Kłodzka

Są już znani wykonawcy trzech pierwszych kawałków S8 na Dolnym Śląsku. Cała inwestycja zmierza do tego, żeby drogą ekspresową połączyć Wrocław z Kłodzkiem. Kierowcy, którzy czekają na nią od dawna, muszą wykazać się anielską cierpliwością. Wielki finał zobaczą może za 5, a może nawet za 10 lat.

Reklama

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o wyborze firm, które zaprojektują i wybudują trzy pierwsze odcinki drogi ekspresowej S8 w województwie dolnośląskim:

  1. Kobierzyce Północ – Kobierzyce Południe (7,5 km), firma Strabag za 310 milionów złotych;
  2. Kobierzyce Południe – Jordanów Śląski (13,8 km), firma Porr za 401 milionów złotych.
  3. Jordanów Śląski – Łagiewniki Zachód (11,2 km), firma Budimex za ponad 355 milionów złotych. 

GDDiKA planuje podpisać umowy z wykonawcami do końca 2023 roku, o ile nie będzie odwołań ani innych przeszkód ku temu.

S8 do zbudowania w 6 kawałkach

Powyższe trzy są fragmentami S8, która za kilka lub kilkanaście lat (przewidywany okres to 2028-2033) połączy Wrocław z Kłodzkiem. Długość całej zaplanowanej drogi to 87 km. Będzie miała po dwa pasy w każdym kierunku i dodatkowe awaryjne. Obecnie S8 kończy się na wysokości podwrocławskich Magnic (koło Kobierzyc).

W przyszłości odcinek pomiędzy Kobierzycami i Jordanowem Śląskim będzie można rozbudować o trzeci pas ruchu, wykorzystując w tym celu rezerwę w pasie rozdziału.
Serwis Rzeczypospolitej Polskiej

Budowa S8 jest podzielona na sześć odcinków. Trzy zostały wymienione wyżej. Pozostałe to:

  • Łagiewniki Zachód – Ząbkowice Śląskie Północ,
  • Ząbkowice Śląskie – Bardo,
  • Bardo – Kłodzko.

W Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku jest zaplanowany dalszy przebieg trasy: od Kłodzka do Boboszowa i do granicy z Czechami.

Rozstrzygnięte przetargi na S8 to optymistyczne informacje dla kierowców. Inne ważne inwestycje drogowe na Dolnym Śląsku, takie jak S3 i A4, także przyspieszyły w ostatnim czasie. Więcej przeczytacie w tekstach z przełomu września i października:

„Znakomicie, tyle że stracono 8 lat”

Podobnie jak A4, tak i S8 wzbudza emocje wśród wrocławskich urzędników, którzy postrzegają es ósemkę jako być albo nie być dla Dolnego Śląska i Wrocławia. — Znakomicie, że podnoszony jest temat jej budowy, tyle że stracono 8 lat. Przypomnę, że pomysł był gotowy w 2014 roku — zauważa Łukasz Medeksza z departamentu Strategii i Rozwoju Miast Urzędu Miejskiego Wrocławia. — Z nieznanych mi powodów po 2015 roku, w nowej konstelacji politycznej, ten projekt został zarzucony — wspomina.

Medeksza zauważa, że osoby dojeżdżające pod miasto i do Wrocławia do pracy są skazane na niebezpieczną krajową ósemkę (DK 8). — Często ryzykując życie, bo droga jest kręta, wąska, przeciążona ruchem. W 2014 roku władze regionalne były gotowe, by budować całość. Dziś słyszymy, że będzie gotowa za 10 lat. Gdyby nie zmarnowano czasu, dziś z Wrocławia do Kudowy jeździlibyśmy w godzinę z hakiem a nie w dwie i pół — stwierdza.

Łukasz Medeksza uważa, że przebudowa DK8 w S8 nie byłaby wcale potrzebna, gdyby w regionie istniał system sprawnej, szybkiej i wygodnej kolei.

— Gdybyśmy mogli dojechać do tej wspomnianej Kudowy wygodnym pociągiem w godzinę z okładem, to moglibyśmy mówić o skoku cywilizacyjnym. W tę stronę zmienia się Europa Zachodnia. Mamy polskie przykłady, gdy koleją nad morze dojedziemy równie szybko co samochodem. I te pociągi są wręcz przepełnione. Tymczasem my we Wrocławiu od ośmiu lat czekamy na przykład na dobudowanie trzech kilometrów torów na lotnisko — zwraca uwagę wrocławianin.

W tej kwestii od 2014 roku władze kolejowe i centralne nie zrobiły nic, by pchnąć projekt do przodu. Przeciwnie: zamiast rozwijać kolej, to w tym roku z Krajowego Programu Kolejowego spadła na listę rezerwową modernizacja Wrocławskiego Węzła Kolejowego.
Łukasz Medeksza z Urzędu Miejskiego Wrocławia

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl