Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Reklama jest istotnym elementem wspierania działalności gospodarczej człowieka od czasów starożytnych. Jej pierwsze formy miały postać napisów na ścianach budynków oraz kamiennych lub terakotowych szyldów oznaczających karczmy i zajazdy.
W Kalendarzu Warszawskim na rok 1858 Józef Unger o reklamie pisał tak: „Szyld to jest mowa, za pomocą której przemysłowiec, kupiec, składnik, rzemieślnik, tandeciarz, starają się dotrzeć do serca kupujących (...). To jest zachęta i pokusa, która powinna pobudzać ciekawość i uderzać w oczy. Szyld jest miarą potrzeb miasta, podług której ocenić je możemy...”.
Promocja produktów i usług
Reklamy są najprostszą formą komunikacji przedsiębiorców z klientami, skutecznie promują dostępne produkty i usługi i są stałym elementem krajobrazu miast. Skuteczność ich przekazu spada jednak wraz z postępującym chaosem wizualnym. Nadmiar i bezładna lokalizacja nośników reklamowych, różniących się typem, kształtem i rozmiarami potęgują liczbę bodźców i obniżają komfort życia w mieście.
Zasady umieszczania reklam
Konieczność uspokojenia przestrzeni oraz ochrony krajobrazu polskich ulic doprowadziła do uchwalenia Ustawy krajobrazowej (Dz.U.2015.774) z dnia z dnia 24 kwietnia 2015 r. Na jej mocy rady gmin nabyły kompetencje do ustalania szczegółowych zasad dotyczących obiektów małej architektury, szyldów i tablic reklamowych, nośników reklamy oraz ogrodzeń na ulicach, nieruchomościach, lokalach, w obrębie centrów staromiejskich i na obrzeżach miast. Zasady umieszczania szeroko rozumianej reklamy w przestrzeni publicznej Wrocławia określają:
- zarządzenie nr 7092/13 Prezydenta Wrocławia z dnia 21 marca 2013r. w sprawie określenia zasad udostępniania nieruchomości w celu umieszczania szyldów, autoreklam, nośników reklamowych,
- uchwała nr LVI/1465/14 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 10 kwietnia 2014r. w sprawie utworzenia Parku Kulturowego „Stare Miasto”.