Zgodnie z Ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, przez:
- „reklamę" - należy rozumieć upowszechnianie w jakiejkolwiek wizualnej formie informacji promującej osoby, przedsiębiorstwa, towary, usługi, przedsięwzięcia lub ruchy społeczne,
- „tablicę reklamową" - należy rozumieć przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, o płaskiej powierzchni służącej ekspozycji reklamy, w szczególności baner reklamowy, reklamę naklejaną na okna budynków i reklamy umieszczane na rusztowaniu, ogrodzeniu lub wyposażeniu placu budowy, z wyłączeniem drobnych przedmiotów codziennego użytku wykorzystywanych zgodnie z ich przeznaczeniem,
- „urządzenie reklamowe" - należy rozumieć przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, inny niż tablica reklamowa, z wyłączeniem drobnych przedmiotów codziennego użytku wykorzystywanych zgodnie z ich przeznaczeniem,
- „szyld" - należy rozumieć tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe informującą o działalności prowadzonej na nieruchomości, na której ta tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe się znajdują;
Zamieszczenie szeroko rozumianej reklamy w miejskiej przestrzeni publicznej wymaga:
- uzgodnienia warunków formalno-prawnych z właścicielem nieruchomości - np. Gminą (zgodnie z zarządzeniem nr 7275/22w sprawie określenia zasad udostępniania nieruchomości gminnych w celu umieszczania szyldów, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych- Zasady umieszczania szyldów i reklam ) lub właścicielem prywatnym – reklamy na budynkach (naścienne) i na nieruchomościach (wolnostojące), ZDiUM – reklamy w pasie drogowym.
- uzyskania pozytywnej opiniiWydziału Architektury i Zabytków (WAZ)
- dopełnienia formalności wynikających z ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane z poz.zm. w Wydziale Architektury i Zabytków UM, tj. zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych bądź uzyskania w WAZ decyzji pozwolenia na budowę,
- uzgodnień z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w przypadku obiektów zabytkowych i nieruchomości objętych ochroną konserwatora zabytków.
Miejscem szczególnie chronionym we Wrocławiu jest obszar Parku Kulturowego „Stare Miasto, utworzonego uchwałą RMW nr LVI/1465/14.
Trzeba mieć umowę
W przypadku nieruchomości stanowiących wyłącznie własność Gminy Wrocław inwestor musi posiadać tytuł, określający warunki udostępniania nieruchomości.
Wzory wniosków o zawarcie umów „reklamowych” dostępne są tutaj
W przypadku nieruchomości prywatnych warunki umowy określa – właściciel/zarządca nieruchomości.
Informacji na temat polityki „reklamowej” miasta Wrocławia ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Parku Kulturowego oraz działań zapewniających jej realizację udziela:
Dział Handlu i Reklam Urzędu Miejskiego Wrocławia, ul. Świdnicka 53, pok. 310, 311 (III piętro):
- Katarzyna Arasiewicz, tel. 71 777 76 27, e-mail: katarzyna.arasiewicz[at]um.wroc.pl,
- Aleksandra Ciesielczyk, tel. 71 777 89 08, e-mail: aleksandra.ciesielczyk[at]um.wroc.pl,
- Marek Śliwa, tel. 71 777 85 13, e-mail: sliwa[at]um.wroc.pl.