Reklama jest istotnym elementem wspierania działalności gospodarczej człowieka od czasów starożytnych. Jej pierwsze formy miały postać napisów na ścianach budynków oraz kamiennych lub terakotowych szyldów oznaczających karczmy i zajazdy.
W Kalendarzu Warszawskim na rok 1858 Józef Unger o reklamie pisał tak: „Szyld to jest mowa, za pomocą której przemysłowiec, kupiec, składnik, rzemieślnik, tandeciarz, starają się dotrzeć do serca kupujących (...). To jest zachęta i pokusa, która powinna pobudzać ciekawość i uderzać w oczy. Szyld jest miarą potrzeb miasta, podług której ocenić je możemy...”.
Promocja produktów i usług
Reklamy są najprostszą formą komunikacji przedsiębiorców z klientami, skutecznie promują dostępne produkty i usługi i są stałym elementem krajobrazu miast. Skuteczność ich przekazu spada jednak wraz z postępującym chaosem wizualnym. Nadmiar i bezładna lokalizacja nośników reklamowych, różniących się typem, kształtem i rozmiarami potęgują liczbę bodźców i obniżają komfort życia w mieście.
Zasady umieszczania reklam
Konieczność uspokojenia przestrzeni oraz ochrony krajobrazu polskich ulic doprowadziła do uchwalenia Ustawy krajobrazowej (Dz.U.2015.774) z dnia z dnia 24 kwietnia 2015 r. Na jej mocy rady gmin nabyły kompetencje do ustalania szczegółowych zasad dotyczących obiektów małej architektury, szyldów i tablic reklamowych, nośników reklamy oraz ogrodzeń na ulicach, nieruchomościach, lokalach, w obrębie centrów staromiejskich i na obrzeżach miast. Zasady umieszczania szeroko rozumianej reklamy w przestrzeni publicznej Wrocławia określają:
- zarządzenie nr 7092/13 Prezydenta Wrocławia z dnia 21 marca 2013r. w sprawie określenia zasad udostępniania nieruchomości w celu umieszczania szyldów, autoreklam, nośników reklamowych,
- uchwała nr LVI/1465/14 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 10 kwietnia 2014r. w sprawie utworzenia Parku Kulturowego „Stare Miasto”.