Wydarzenia w ramach Przedsiębiorczego Wrocławia obejmują trzy dni wykładów, warsztatów, spotkań, prelekcji i paneli dyskusyjnych dotyczących przedsiębiorczości.
Drugą edycję konferencji zainaugurował Jakub Mazur. Wiceprezydent Wrocławia mówił o miejskich rozwiązaniach sprzyjających przedsiębiorczości oraz instytucjach, których zadaniem jest wsparcie i promocja przedsiębiorców, którzy wybrali Wrocław, jako miejsce do działania. Zwrócił uwagę, że w wielu rankingach biznesowych stolica Dolnego Śląska zajmuje wysokie pozycje.
Wrocławska Rada Gastronomii: platforma współpracy
Serię spotkań w ramach Przedsiębiorczego Wrocławia rozpoczął panel dotyczący wrocławskiej branży gastronomicznej. Wzięli w nim udział:
- Izabela Pieniążczak, Biuro Prezydenta Wrocławia, wiceprzewodnicząca Wrocławskiej Rady Gastronomii;
- Robert Rosołek, restauracja Okami;
- Marcin Chmielewski, restauracja Przystań&Marina,
- Maciej Koła, festiwale gastronomiczne Gastro Miasto,
- Janusz Bujko z firmy badawczej Beeline Research&Consulting.
Spotkanie było okazją na rozmowę o najważniejszych wyzwaniach związanych z prowadzeniem restauracji, trudnościach oraz formach wspierania ze strony magistratu tej części gospodarki.
Marcin Chmielewski, właściciel restauracji Przystań&Marina wspomniał, że pierwszym doświadczeniem, które sprowokowało do myślenia o poprowadzeniu własnej restauracji była refleksja: Dlaczego we Wrocławiu nie ma gdzie wypić dobrej kawy? Takiej, jak we Włoszech czy nawet w Austrii.
Robert Rosołek: – Podejmując decyzję o prowadzeniu restauracji, trzeba brać pod uwagę, że to bardzo wymagający biznes. Trzeba umieć zarządzać ludźmi, być gotowym na najbardziej niespodziewane sytuacje.
Maciej Koła, organizator wydarzeń z cyklu Gastro Miasto, zwrócił uwagę na wyjątkowe relacje w branży gastronomicznej. – Tu nie ma konkurencji między poszczególnymi restauratorami w jej złym kontekście. To rodzaj inspiracji do rozwoju i ciągłego podnoszenia jakości usług.
Izabela Pieniążczak podkreślała, że prezydent Jacek Sutryk od początku swojej kadencji doceniał miastotwórczy charakter branży gastronomicznej. Stąd inicjatywa powołania Wrocławskiej Rady Gastronomii, której celem jest wsparcie restauratorów we Wrocławiu w rozwiązywaniu problemów, promocja inicjatyw i wydarzeń sprzyjających jej rozwojowi. Jednym z nich jest Akademia Gastro, czyli cykl warsztatów i szkoleń, podczas których można było m.in. zdobyć wiedzę na temat zasad prowadzenia restauracji.
Galeria zdjęć
– Wrocławska Rada Gastronomii to także platforma do kontaktów między przedsiębiorcami, która ułatwia wymianę opinii, pomysłów i nowych rozwiązań oraz integruje środowisko. Służy również budowaniu wrocławskiej marki gastronomicznej – dodała wiceprzewodnicząca rady.
Władze miasta aktywnie wspierały branżę gastronomiczną m.in. w okresie pandemii, kiedy wskutek decyzji rządu z dnia na dzień, lokale musiały zostać zamknięte. Prezydent miasta postanowił wtedy m.in. o obniżeniu czynszów.
Wrocławskie restauracje: wizytówki miasta
Na zlecenie władz Wrocławia przygotowano analizę, jak posłużyć się wrocławskimi restauracjami w promocji miasta. Badania realizowała firma Beeline Research&Consulting.
Janusz Bujko zwrócił uwagę, że we Wrocławiu nie mamy wielowiekowej tradycji kulinarnej, typowej np. dla Toskanii, czy Prowansji. Wskazał jednak na wiele zjawisk, które formują gastronomiczną markę Wrocławia. Te fundamenty to:
- wielokulturowość;
- pasja restauratorów;
- kreatywność;
- inspiracja podróżami;
- otwartość;
- rozwój;
- autentyczność (tu rozumiana także jako dbałość o jakość produktów).
Janusz Bujko: – Z tych fundamentów wynika charakter wrocławskiej gastronomii, która jest pomysłowa, odkrywcza i lekko zbuntowana.
Program kolejnych wydarzeń drugiej edycji Przedsiębiorczego Wrocławia na stronie organizatorów.
Organizatorami wydarzenia są: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu i fundacja Młodzi dla Wrocławia. Gospodarzami spotkań są Vivien Rydz i Sergio Pisano z fundacji Młodzi dla Wrocławia.