Wspólne logo dla czterech oddziałów muzeum
Na pomysł konkursu na identyfikację Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu, wpadł już na początku swojej kadencji. – Zauważyłem, że jest pewien obszar, który wymaga zastanowienia się, bo muzeum, wówczas
w trzech oddziałach, dysponowało różnymi identyfikacjami – przyznaje. Osobne znaki posiadały Muzeum Narodowe, Panorama Racławicka i Muzeum Etnograficzne. Wspólne logo okazało się kluczowe zwłaszcza teraz, gdy zostanie udostępniony zwiedzającym czwarty obiekt muzealny, czyli Pawilon Czterech Kopuł (inauguracja Muzeum Sztuki Współczesnej w weekend 25-26 czerwca).
Wzorcowy konkurs
Procedura konkursowa była długa, ale zwycięzca, Marian Misiak, twierdzi, że to jeden z najbardziej profesjonalnie przeprowadzonych konkursów w dziedzinie designu, na jaki wysyłał prace. W pierwszym etapie jury (w którym zasiadali specjaliści w dziedzinie designu m.in. z Wrocławia i Warszawy) przejrzało 164 zgłoszenia, do drugiego dopuściło 5 zespołów (trzy z Warszawy, dwa z Wrocławia), w tym zwycięski pod przewodnictwem Mariana Misiaka (nagroda w wysokości 45 tysięcy złotych).
– Projekt został przyjęty jednogłośnie – podkreśla Barbara Banaś, zastępca dyrektora Muzeum Narodowego.
Litera „W” staje się „M”
Mariana Misiaka zainspirowała litera „W”. – Jest obecna jako symbol miasta od wielu wieków w oderwaniu od przemian, jakie następowały we Wrocławiu, jest ponad systemami, ponad podziałami – wyjaśnia projektant. Przyznał, że w tradycji łacińskiej nie było literaty „W”, a powstała z nałożenia dwóch liter „V”, zaś podwajanie litery służyło podkreśleniu słów, nazw. Owo „W” zostało obrócone o 180 stopni i stało się „M” kojarzącym się ze słowem „muzeum”. – Teraz zachęca do myślenia i mówienia o muzeum – opowiada Marian Misiak.
Znak od 1 czerwca jest już eksponowany w różnych punktach miasta, m.in. na dwóch muralach (przy ul. Dubois 26 i Wyszyńskiego 60), słupach ogłoszeniowych, citylightach, tramwajach. Teraz literze „M” towarzyszy hasło #do czterech razy sztuka (odnoszące się do czterech oddziałów Muzeum Narodowego). W Polsce w kampanii reklamowej zachęca się przede wszystkim do odwiedzenia Pawilonu Czterech Kopuł.
Oprócz znaku Marian Misiak zaprojektował także dwa nowe kroje pisma – Dia Grotesk specjalnie do materiałów promocyjnych oraz Janus do publikacji książkowych Muzeum Narodowego.