Reklama
Jednym największych wyzwań dla rozwoju transportu zbiorowego i płynności ruchu drogowego na południu Wrocławia są przecięcia z trasami kolejowymi: Towarową Obwodnicą Wrocławia (zwanej dalej TOW) i linią kolejową 285 (zwanej dalej LK285) relacji Wrocław Główny – Świdnica. Krzyżowanie się w jednym poziomie kolei i ulicy na Zwycięskiej, Grota-Roweckiego, Buforowej oraz zwężenia ulicy pod wiaduktem na Borowskiej powodują znaczne utrudnienia w ruchu, zwłaszcza w godzinach szczytu. Powstające korki i opóźnienia są negatywnie odbierane przez mieszkańców – tych podróżujących autami oraz korzystających z transportu publicznego.
Po konsultacjach z mieszkańcami wprowadzamy zmiany w projekcie tramwaju „Borowska – Szpital". Najważniejsze modyfikacje to nowe skrzyżowanie przy ul. Kukuczki, buspas w trasie tramwajowej oraz droga rowerowa po wschodniej stronie ul. Borowskiej. Do 2030 roku planujemy też projekt tramwaju na pozostałym odcinku Borowskiej.
Kończymy budowę buspasa na Jagodno z pętlą przy Kajdasza. Zmianami w liniach autobusowych zajmiemy się z mieszkańcami wiosną 2025. Ogłosiliśmy też przetarg na drugą jezdnię Buforowej, która może zostać przedłużona do granic miasta wraz z węzłem przesiadkowym - w porozumieniu z gminą Siechnice. Czekamy na rozstrzygnięcia PKP dotyczące przecięcia trasy tramwajowej z linią kolejową, co Minister obiecał na grudzień.
Żeby wybudować buspas w ulicy Grota-Roweckiego, trzeba całą ulicę zaprojektować od nowa. Obecne położenie jezdni sprawia, że nie da się po prostu dobudować buspasa – trzeba przesunąć jezdnię, by uzyskać miejsce na buspas, chodnik i drogę rowerową. Ze względu na koszty inwestycję podzielimy na etapy.
Budowa Łącznika Iwaszkiewicza-Kajdasza jest powiązana z buspasem na Jagodno (ukończenie w przyszłym roku) oraz planowanym buspasem na Grota-Roweckiego. Żeby szybko poprawić komunikację zbiorową na południu, najlepszym rozwiązaniem będzie budowa jezdni busowej przez Klin Wojszycki do pętli Kajdasza i zatoki postojowej przy Kryształowej. Ruch samochodowy nie będzie tam dopuszczony, by zachować konkurencyjność autobusów jadących do centrum.
W kontekście przystanku kolejowego w Iwinach zrealizujemy postulowane przez mieszkańców brakujące odcinki chodników oraz dróg – w szczególności ulicy Strawińskiego. W ramach rozszerzenia systemu Wrocławskiego Roweru Miejskiego w przyszłym roku będziemy zabiegać o lokalizację stacji WRM w pobliżu przystanku Iwiny w porozumieniu z gminą sąsiednią.
Remont ulicy Pawiej zakończy się do końca przyszłego roku. Projekt przebudowy uwzględnia remont nawierzchni oraz budowę chodnika po wschodniej stronie ulicy. Zakłada również dostosowanie nawierzchni do jazdy rowerem. Ze względu na urządzony po północnej stronie towarowej obwodnicy kolejowej park, Promenadę Krzycką oraz sąsiedztwo szkół przy Przystankowej i Kłodzkiej, a także parametry ulic Kukuczki, Strońskiej, a także samej Pawiej, nie uwzględniamy propozycji utworzenia nowego powiązania drogowego między tymi miejscami.
Wykonamy powiązanie między ulicami Spiską i Orawską jako przeznaczone dla pieszych i rowerzystów. Nie wykluczamy, że w przyszłości, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom związanym z budową nowego połączenia drogowego, uda się stworzyć takie powiązanie w śladzie linii kolejowej 285 na odcinku od ulicy Orawskiej do ulicy Grota-Roweckiego.
Na początek proponujemy trasę autobusową na Ołtaszyn (podobnie jak na Jagodnie), kończącą się przy ulicy Zwycięskiej. Wymaga to zgody PKP na przecięcie torów kolejowych. W dalszej perspektywie planujemy tam tramwaj z przedłużeniem do Wysokiej. Najszybciej powstanie droga rowerowa wzdłuż Ołtaszyńskiej, którą zbudujemy z gminą sąsiednią w 2025 roku.
Proponujemy nowy łącznik tramwajowy między pętlami Park Południowy i Krzyki, który w przyszłości połączyłby się z trasą na Ołtaszyn. Zapewni to szybki dojazd do pętli Krzyki i usprawni obsługę zajezdni Borek. Projekt wymaga zgody konserwatora zabytków ze względu na Park Południowy i pozwoli dokończyć Promenadę Krzycką.
Zaprojektujemy rozbudowę ulicy Zwycięskiej od alei Karkonoskiej do obecnego ronda Ojca Pio o dodatkowe pasy ruchu. Rondo przekształcimy w skrzyżowanie z sygnalizacją. Poprawimy też infrastrukturę dla komunikacji zbiorowej, pieszych i rowerzystów. Do 2026 roku powstanie brakujący odcinek drogi rowerowej od pętli autobusowej do ulicy Pszczelarskiej.
Reklama