Postulaty z konsultacji społecznych
Mieszkańcy wskazali jako kluczowe problemy: opóźnienia autobusów (szczególnie przy szpitalu), brak buspasa oraz niebezpieczne skrzyżowanie z ul. Kukuczki. Dyskutowano też o planowanej trasie tramwajowej od pętli Gaj do Szpitala – część mieszkańców popierała ten projekt, inni woleli od razu budowę trasy na całej Borowskiej. Poruszono też temat parkingu P+R przy nowej pętli oraz brakującej drogi rowerowej po wschodniej stronie ulicy.
Rekomendacje
- Dokończenie koncepcji tramwaju „Borowska szpital" z następującymi zmianami:
- Trasa autobusowo-tramwajowa w obu kierunkach Przebudowa skrzyżowania z ul. Kukuczki (z sygnalizacją),
- Zintegrowana pętla autobusowo-tramwajowa z parkingiem P+R,
- Droga rowerowa po wschodniej stronie,
- Projekt tramwaju do Szpitala ma być gotowy do marca 2026 roku. Później rozpoczniemy prace nad trasą na pozostałym odcinku – od Działkowej do Glinianej.
Uzasadnienie
Budowa tramwaju do Szpitala to pierwszy etap rozwoju trasy na Borowskiej. Pozwoli to na przedłużenie linii z pętli Gaj i wprowadzenie wszystkich typów tramwajów, nie tylko dwukierunkowych.
Uwzględniamy główny postulat mieszkańców – przebudowę skrzyżowania z ul. Kukuczki. Dodajemy też drogę rowerową po wschodniej stronie, by rowerzyści jadący od Grota-Roweckiego nie musieli przekraczać Borowskiej.
Trasa będzie autobusowo-tramwajowa, co wraz z buspasem na Grota-Roweckiego stworzy długi odcinek uprzywilejowany dla komunikacji zbiorowej. Przy szpitalu powstanie węzeł przesiadkowy z parkingiem P+R, który w przyszłości można rozbudować.
Dalszy odcinek Borowskiej (Działkowa – Gliniana) zostanie zaprojektowany zgodnie z Programem tramwajowo-autobusowym 2024-2032. Wcześniej konieczne będzie wzbogacenie centrum miasta o dodatkowe połączenia tramwajowe, m.in. w ul. Suchej.