Postulaty z konsultacji społecznych
Tramwaj na Ołtaszyn pojawił się w postulatach w kilku kontekstach. Postulaty dotyczyły przede wszystkim realizacji tej trasy, pojawiły się pomysły by analogicznie do trasy na Jagodno, zrealizować ją jako trasę autobusową. Mieszkańcy proponowali tez alternatywne przebiegi tramwaju – przez aleję Karkonoską i ulicą Zwycięską. Podnoszono konieczność większej integracji linii autobusowych na pętli przy ulicy Zwycięskiej. Proponowano również wprowadzenie nowych alternatywnych powiązań, do czasu budowy tramwaju, jak buspas w ulicy Agrestowej czy Ołtaszyńskiej.
Mieszkańcy wnosili również o zachowanie rezerwy pod wydłużenie tramwaju do Wysokiej. W przypadku południowego odcinka ulicy Ołtaszyńskiej postulowano o utworzenie drogi dla rowerów, z zastrzeżeniem by wybudowana trasa nie kolidowała w przyszłości z wydłużeniem tramwaju na Ołtaszyn.
Rekomendacje
- Wystąpienie z pismem do PKP PLK o opinię dla możliwości projektowania trasy autobusowej w korytarzu tramwajowym (przecięcie w poziomie torów kolejowych linii 285) – 2024/2025
- Przy akceptacji podejścia przez PKP PLK zaprojektowanie trasy autobusowej w korytarzu ustalonym dla tramwaju na odcinku od pętli przy ul. Ślężnej do pętli przy ul. Zwycięskiej.
- „Pilnowanie” interesów mieszkańców Wrocławia na etapie projektu PKP dla Towarowej Obwodnicy Kolejowej i rozwiązań dla linii 285 oraz odcinków jej wyniesienia – 2025-2027
- Kontynuacja międzygminnego projektu ciągu pieszo – rowerowego wzdłuż ul. Ołtaszyńskiej – realizacja w 2025
- Podjęcie prac koncepcyjnych i projektowych dla trasy tramwajowej na całym odcinku aż do Wysokiej po podjęciu przez PKP rozstrzygnięć związanych z odcinkiem wyniesienia linii 285 – po rozstrzygnięciach PKP
Uzasadnienie dla rekomendacji
Podobnie jak w przypadku Jagodna, gdzie od lat nie udaje się zrealizować tramwaju, proponujemy najpierw budowę trasy autobusowej w planowanym korytarzu tramwajowym. Wymaga to zgody PKP PLK na przekroczenie torów kolejowych: tunelem pod nasypem TOW oraz w poziomie terenu linii 285. Takie rozwiązanie pozwoliłoby stworzyć alternatywne połączenie z Ołtaszyna do ul. Ślężnej, odciążając ul. Ołtaszyńską.
O tramwaju będziemy mogli mówić po decyzjach PKP PLK dotyczących linii 285 oraz rozwiązań na Wschodniej Obwodnicy Wrocławia i jej skrzyżowania z ul. Ołtaszyńską. Do tego czasu skupiamy się na realizacji ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Ołtaszyńskiej, którego projekt jest na ukończeniu.
Nie możemy obecnie uwzględnić rezerwy pod tramwaj przy projekcie WOW i drogi rowerowej, ponieważ projekt obwodnicy jest już zakończony i trwa przetarg na realizację. Opracowanie koncepcji tramwaju bez rozstrzygnięć kolejowych nie ma obecnie uzasadnienia.