wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

19°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 11:20

wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Rozwiązania dla południa – podsumowanie konsultacji z mieszkańcami
  4. Tramwaj na Ołtaszyn

Na początek proponujemy trasę autobusową na Ołtaszyn (podobnie jak na Jagodnie), kończącą się przy ulicy Zwycięskiej. Wymaga to zgody PKP na przecięcie torów kolejowych. W dalszej perspektywie planujemy tam tramwaj z przedłużeniem do Wysokiej. Najszybciej powstanie droga rowerowa wzdłuż Ołtaszyńskiej, którą zbudujemy z gminą sąsiednią w 2025 roku.

Postulaty z konsultacji społecznych

Tramwaj na Ołtaszyn pojawił się w postulatach w kilku kontekstach. Postulaty dotyczyły przede wszystkim realizacji tej trasy, pojawiły się pomysły by analogicznie do trasy na Jagodno, zrealizować ją jako trasę autobusową. Mieszkańcy proponowali tez alternatywne przebiegi tramwaju – przez aleję Karkonoską i ulicą Zwycięską. Podnoszono konieczność większej integracji linii autobusowych na pętli przy ulicy Zwycięskiej. Proponowano również wprowadzenie nowych alternatywnych powiązań, do czasu budowy tramwaju, jak buspas w ulicy Agrestowej czy Ołtaszyńskiej.

Mieszkańcy wnosili również o zachowanie rezerwy pod wydłużenie  tramwaju do Wysokiej. W przypadku południowego odcinka ulicy Ołtaszyńskiej postulowano o utworzenie drogi dla rowerów, z zastrzeżeniem by wybudowana trasa nie kolidowała w przyszłości z wydłużeniem tramwaju na Ołtaszyn.

Rekomendacje

  1. Wystąpienie z pismem do PKP PLK o opinię dla możliwości projektowania trasy autobusowej w korytarzu tramwajowym (przecięcie w poziomie torów kolejowych linii 285) – 2024/2025
  2. Przy akceptacji podejścia przez PKP PLK zaprojektowanie trasy autobusowej w korytarzu ustalonym dla tramwaju na odcinku od pętli przy ul. Ślężnej do pętli przy ul. Zwycięskiej.
  3. „Pilnowanie” interesów mieszkańców Wrocławia na etapie projektu PKP dla Towarowej Obwodnicy Kolejowej i rozwiązań dla linii 285 oraz odcinków jej wyniesienia – 2025-2027
  4. Kontynuacja międzygminnego projektu ciągu pieszo – rowerowego wzdłuż ul. Ołtaszyńskiej – realizacja w 2025
  5. Podjęcie prac koncepcyjnych i projektowych dla trasy tramwajowej na całym odcinku aż do Wysokiej po podjęciu przez PKP rozstrzygnięć związanych z odcinkiem wyniesienia linii 285 – po rozstrzygnięciach PKP

Uzasadnienie dla rekomendacji

Podobnie jak w przypadku Jagodna, gdzie od lat nie udaje się zrealizować tramwaju, proponujemy najpierw budowę trasy autobusowej w planowanym korytarzu tramwajowym. Wymaga to zgody PKP PLK na przekroczenie torów kolejowych: tunelem pod nasypem TOW oraz w poziomie terenu linii 285. Takie rozwiązanie pozwoliłoby stworzyć alternatywne połączenie z Ołtaszyna do ul. Ślężnej, odciążając ul. Ołtaszyńską.

O tramwaju będziemy mogli mówić po decyzjach PKP PLK dotyczących linii 285 oraz rozwiązań na Wschodniej Obwodnicy Wrocławia i jej skrzyżowania z ul. Ołtaszyńską. Do tego czasu skupiamy się na realizacji ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Ołtaszyńskiej, którego projekt jest na ukończeniu.

Nie możemy obecnie uwzględnić rezerwy pod tramwaj przy projekcie WOW i drogi rowerowej, ponieważ projekt obwodnicy jest już zakończony i trwa przetarg na realizację. Opracowanie koncepcji tramwaju bez rozstrzygnięć kolejowych nie ma obecnie uzasadnienia.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!