Postulaty z konsultacji społecznych
Temat powiązania pomiędzy ulicami Spiską i Orawską oraz charakter jaki powinno ono mieć było szeroko dyskutowane na konsultacjach społecznych podczas spotkań na żywo oraz znalazło się w wielu postulatach zgłoszonych online. Głosy dotyczące tego połącznia można podzielić na dwie grupy. Zwolenników pozostawienia powiązania między tymi ulicami jako pieszo-rowerowego oraz zwolenników wprowadzenia w to powiązanie ruchu samochodowego.
Rekomendacje
- Zaprojektowanie i wykonanie powiązania pomiędzy ulicami Spiską i Orawską wyłącznie dla pieszych i rowerzystów;
- Po przełożeniu linii kolejowej 285 na wiadukt/nasyp kolejowy analiza, czy możliwe jest poprowadzenie nowej drogi w śladzie starych torów (Orawska – Grota-Roweckiego).
Realizacja powiązania dla pieszych i rowerzystów Spiska – Orawska – zaplanowana do realizacji przez dewelopera w ramach realizacji z art. 16 ustawy o drogach publicznych na 2026 rok.
Uzasadnienie
Po analizie kontekstu obu ulic zdecydowaliśmy się na powiązanie pieszo-rowerowe. Ulica Spiska łączy się z Promenadą Krzycką, prowadzi przez Park Skowroni do ogródków działkowych i Przylądka Dobrej Nadziei (placówki onkologicznej dla dzieci). Budowa drogi wymagałaby ingerencji w te tereny. Ulica Orawska kończy się na kameralnej ulicy Łubinowej, łączącej się z Agrestową i Parafialną – ich parametry wykluczają wprowadzenie większego ruchu czy autobusów.
Widzimy jednak możliwość utworzenia w przyszłości nowego połączenia drogowego między Orawską a Grota-Roweckiego w śladzie obecnej linii kolejowej 285, po jej przeniesieniu na wiadukt. Wymaga to jednak dalszych analiz po decyzjach PKP PLK.