Postulaty z konsultacji społecznych
Mieszkańcy podzielili się na trzy grupy: zwolenników jezdni wyłącznie dla autobusów (poprawa komunikacji zbiorowej), zwolenników dopuszczenia ruchu samochodowego (brak takiego połączenia obecnie) oraz przeciwników budowy przez Klin Wojszycki (obawy o hałas i zachowanie terenów zielonych). Proponowano też alternatywne trasy autobusowe istniejącymi ulicami oraz połączenie wszystkich południowych osiedli od Partynic po Brochów.
Rekomendacje
- Budowa Łącznika obejmująca:Jezdnię autobusową z infrastrukturą pieszą i rowerową przez Klin Wojszycki (450 m)
- Brakujące fragmenty ulic dla ruchu ogólnego (łącznie 370 m)
- Zatokę dla autobusów przy ul. Kryształowej
- Rozpoczęcie projektowania w trybie "projektuj i buduj" w I kwartale 2025
Uzasadnienie
Wybieramy wariant jezdni wyłącznie autobusowej, bo pozwoli to na szybszą poprawę sytuacji niż czekanie na przebudowę Grota-Roweckiego. Nowe połączenie wraz z zatoką postojową i buspasem na Buforowej (lipiec 2025) umożliwi uruchomienie nowych linii autobusowych już w 2026 roku.
Łącznik ominie najcenniejszą zieleń i będzie wyposażony w infrastrukturę pieszą i rowerową. Autobusy spełniają normy Euro6, więc ich wpływ na środowisko będzie minimalny. Nie uwzględniamy postulatów o ruchu samochodowym, bo zniszczyłoby to konkurencyjność komunikacji zbiorowej i zwiększyło ruch na okolicznych ulicach.
Wraz z istniejącym ciągiem Lutosławskiego-Asfaltowa-Parafialna, nowy łącznik zapewni lepsze połączenia autobusowe między południowymi osiedlami a centrum miasta.