Rozwiązania kolejowe na południu oraz w całym Wrocławskim Węźle Kolejowym to temat PKP. My jako miasto widzimy jak kluczowe są to rozwiązania dla poprawy sytuacji na południu. Dlatego aktywnie uczestniczymy w całym procesie inwestycyjnym, który przygotowuje PKP. PKP PLK deklaruje, że końca roku rozstrzygną przetarg na projekt przeniesienia linii 285 na nasyp kolejowy oraz, że do końca roku gotowy będzie dokument strategiczny dla rozwoju całego węzła kolejowego.
Liczymy, że tory kolejowe linii 285 blokujące budowę połączeń tramwajowych na Ołtaszyn, Partynice do Wysokiej oraz na Jagodno, zostaną w końcu przebudowane na bezkolizyjne, co umożliwi poprowadzenie tras tramwajowych do południowych osiedli Wrocławia.
Miasto zaopiniowało m.in. koncepcję dla Towarowej Obwodnicy Kolejowej i linii 285 w ramach sporządzonego przez PKP Studium wykonalności. Zwróciliśmy uwagę na: potrzebę rozbudowy wiaduktu na ulicy Grota Roweckiego, połączenia pieszo-rowerowe, nowe kolejowe przystanki i ich integrację z węzłami i przystankami komunikacji zbiorowej, tak by zapewnić integrację systemu transportu zbiorowego na terenie miasta.
Wskazaliśmy też miejsca konfliktów przestrzennych i uciążliwości dla terenów mieszkaniowych oraz konieczności minimalizacji ingerencji w istniejące tereny m.in. Promenadę Krzycką, ogrody działkowe oraz maksymalne ograniczenie wycinki drzew. Pozytywnie zaopiniowano przełożenie linii 285 na poziom +1, które umożliwi w przyszłości poprowadzenie tramwaju na Jagodno i Ołtaszyn.
Z niecierpliwością czekamy na pozytywne informacje z PKP PLK. Będziemy nadal monitorować postęp prac projektowych zlecanych przez PKP PLK i wnosić swoje uwagi, dążąc do opracowania rozwiązań, które usprawnią komunikację, poprawią jakość życia mieszkańców i przyczynią się do zrównoważonego rozwoju miasta.