wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

13°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 19:00

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Jakie będą nowe przystanki kolejowe? PKP PLK odpowiada
Zdjęcie ilustracyjne: stacja kolejowa. Fot. Oleksandr Poliakovsky
Zdjęcie ilustracyjne: stacja kolejowa.

Miasto od lat stara się o nowe przystanki kolejowe. Dzięki nim zarówno wrocławianie, jak i mieszkańcy okolicznych miejscowości, zyskaliby lepsze możliwości przemieszczania się komunikacją zbiorową. Sam przystanek, bez odpowiednio gęstej siatki połączeń, niewiele znaczy, ale pociągi, do których nie ma gdzie wsiąść, również nie są dobrą ofertą komunikacyjną. Sprawdzamy plany głównego rozgrywającego: spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Reklama

To właśnie PLK odpowiadają za infrastrukturę, z której korzystają przewoźnicy kolejowi, czyli w największym skrócie tory, trakcję, dworce i przystanki oraz energię potrzebną do zasilania. Decyzję o tym, czy na trasie danej linii kolejowej powstanie nowy przystanek kolejowy, podejmują PLK. Taka decyzja jest składową wielu czynników, efektem konsultacji oraz – jak każda inwestycja – pochodną możliwości finansowych.

Wrocław ma pewien wpływ na przedsięwzięcia PLK. Samorząd zabiega o inwestycje, które sprzyjają np. rozwojowi transportu zbiorowego, albo o takie, bez których ten rozwój jest zahamowany. Może również finansowo wspierać przedsięwzięcia, np. dofinansował reaktywację dworca Wrocław Świebodzki.

Nowe przystanki kolejowe - które najpilniej potrzebne?

Obecnie na celowniku wrocławskiego magistratu są trzy przystanki kolejowe w pobliżu dużych osiedli mieszkaniowych:

  • Wrocław Maślice
  • Wrocław Gaj Wschód
  • Wrocław Borowska

Staramy się o ich lokalizację od kilku już lat - zgłaszamy opinie i postulaty do opracowywanych przez PKP PLK dokumentacji projektowych lub planów rozwojowych na kolejne lata.
Monika Kozłowska-Święconek, Biuro Zrównoważonej Mobilności UMW

Na wadze zyskał w ostatnim czasie przede wszystkim przystanek na Maślicach, pomijany długo w planach PLK. Miasto zleciło projekt budowy tramwaju na to osiedle. Ma tam powstać węzeł przesiadkowy łączący wszystkie dostępne środki transportu, czyli tramwaj, kolej, samochody i rowery.

Do węzła przesiadkowego potrzebna jest kolej  

To analogiczne rozwiązanie do tego, które funkcjonuje np. na końcu trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór. W jednym miejscu jest bezpłatny dla posiadaczy biletu MPK parking samochodowy, wiaty rowerowe, przystanek kolejowy i przystanki linii tramwajowych oraz autobusowych. Tylko na jeden z elementów takiego węzła przesiadkowego miasto ma ograniczony wpływ – oczywiście na przystanek kolejowy. Do tego jest potrzebna współpraca z kolejami.

Przystanek Wrocław Stabłowice (Maślice) został ujęty w studium wykonalności dla odcinka linii kolejowej Grabiszyn - Rzepin (nr 273) w ramach zadania pod nazwą „Prace na ciągu C-E 59 - odcinek Grabiszyn - Rzepin.”
Karol Jakubowski, PKP Polskie Linie Kolejowe SA

Jest już zatem w planach kolei, jednak ujęcie go w studium wykonalności nie określa, czy powstanie za pięć czy za 50 lat. Jednak nie można PLK odmówić tego, że działają, inwestują, planują, projektują. 

Ważne przystanki - projekt za trzy lata 

PLK SA 11 października 2023 ogłosiły przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej przebudowy tzw. Obwodnicy Towarowej Wrocławia, w której ujęte są przystanki: Wrocław Borowska, Wrocław Buforowa, Wrocław Powstańców Śląskich, Wrocław Gajowice oraz Wrocław Grabiszyńska. Dla przystanku Wrocław Fabryczna planowana jest rezerwa terenu to jest możliwość budowy przystanku w przyszłości. Prace projektowe planuje się zakończyć w roku 2027 roku.
Karol Jakubowski, PKP Polskie Linie Kolejowe SA

Wiele wskazuje na to, że tramwaj na Borowską znacznie wyprzedzi pociąg. Tzn. pociągi nad ulicą Borowską jeżdżą, tylko się w tym miejscu nie zatrzymują, bo nie ma przystanku, ani jego projektu. 

Polskie Linie Kolejowe budują przystanki

Wrocław w wielu miejscach nie może się doczekać przystanków, jednak trzeba mieć na względzie, że wszelkie inwestycje związane z infrastrukturą kolejową są bardzo drogie, a procedury z nimi związane czasochłonne. Tym bardziej, jeśli mają być realizowane wraz z przebudową całego węzła kolejowego. 

Karol Jakubowski z PKP PLK zapewnia, że jego spółka konsekwentnie zwiększa dostępność kolei we Wrocławiu i okolicach. W grudniu minionego roku do eksploatacji został oddany nowy przystanek Mirków na trasie Wrocław-Oleśnica.

W ostatnich latach powstały przystanki: Iwiny obok osiedla Jagodno (w kierunku Ziębic, Kłodzka i Międzylesia), Mokronos Górny na trasie do Jaworzyny Śląskiej, Wrocław Szczepin między stacjami Wrocław Mikołajów i Wrocław Nadodrze oraz Wrocław Różanka, przy największej wrocławskiej nekropolii - cmentarzu Osobowickim.

Dodatkowo zmodernizowane zostały przystanki i stacje: Wrocław Brochów, Wrocław Muchobór, Wrocław Mikołajów, Wrocław Popowice oraz zbudowano również peron 6. na stacji Wrocław Główny. W ramach rewitalizacji linii Wrocław-Sobótka-Świdnica (nr 285) również powstał nowy przystanek Wrocław Partynice oraz zmodernizowane i dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się zostały perony na przystankach: Kobierzyce, Bielany Wrocławskie oraz Wrocław Wojszyce.
Karol Jakubowski, PKP Polskie Linie Kolejowe SA

PLK przypominają też, że w ramach rewitalizacji linii kolejowej Wrocław Sołtysowice – Jelcz Laskowice powstały m.in przystanki: Wrocław Strachocin i Wrocław Wojnów Wschodni. 

Wrocław i PKP PLK skazani na współpracę

Kolej jest dla aglomeracji wrocławskiej niezwykle ważna, ale nowe przystanki to tylko jeden z elementów poprawy możliwości komunikacyjnych. Ważny jest temat wyniesienia linii kolejowej nr 285 na wiadukt, co odblokowałoby budowę tramwaju na Jagodno i Ołtaszyn. Decyzja zapadła, że pociągi pojadą górą, ale zanim tak się stanie, miną lata, a raczej dekady.

Po wyborach ożył temat zmiany przepisów, które umożliwią krzyżowanie linii kolejowej z tramwajową, ale na razie zmiany prawa nie ma. Wrocław czeka również na wprowadzenie przebudowy wrocławskiego węzła kolejowego na listę inwestycji priorytetowych do realizacji. Rząd Mateusza Morawieckiego usunął ją z niej i wpisał na listę rezerwową, czyli odsunął przedsięwzięcie w nieokreśloną przyszłość. Póki co, wrocławski węzeł nie stał się dla nowego rządu zadaniem, które należy zrealizować w pierwszej kolejności.  

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl