Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
To właśnie PLK odpowiadają za infrastrukturę, z której korzystają przewoźnicy kolejowi, czyli w największym skrócie tory, trakcję, dworce i przystanki oraz energię potrzebną do zasilania. Decyzję o tym, czy na trasie danej linii kolejowej powstanie nowy przystanek kolejowy, podejmują PLK. Taka decyzja jest składową wielu czynników, efektem konsultacji oraz – jak każda inwestycja – pochodną możliwości finansowych.
Wrocław ma pewien wpływ na przedsięwzięcia PLK. Samorząd zabiega o inwestycje, które sprzyjają np. rozwojowi transportu zbiorowego, albo o takie, bez których ten rozwój jest zahamowany. Może również finansowo wspierać przedsięwzięcia, np. dofinansował reaktywację dworca Wrocław Świebodzki.
Nowe przystanki kolejowe - które najpilniej potrzebne?
Obecnie na celowniku wrocławskiego magistratu są trzy przystanki kolejowe w pobliżu dużych osiedli mieszkaniowych:
- Wrocław Maślice
- Wrocław Gaj Wschód
- Wrocław Borowska
Staramy się o ich lokalizację od kilku już lat - zgłaszamy opinie i postulaty do opracowywanych przez PKP PLK dokumentacji projektowych lub planów rozwojowych na kolejne lata.Monika Kozłowska-Święconek, Biuro Zrównoważonej Mobilności UMW
Na wadze zyskał w ostatnim czasie przede wszystkim przystanek na Maślicach, pomijany długo w planach PLK. Miasto zleciło projekt budowy tramwaju na to osiedle. Ma tam powstać węzeł przesiadkowy łączący wszystkie dostępne środki transportu, czyli tramwaj, kolej, samochody i rowery.
Do węzła przesiadkowego potrzebna jest kolej
To analogiczne rozwiązanie do tego, które funkcjonuje np. na końcu trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór. W jednym miejscu jest bezpłatny dla posiadaczy biletu MPK parking samochodowy, wiaty rowerowe, przystanek kolejowy i przystanki linii tramwajowych oraz autobusowych. Tylko na jeden z elementów takiego węzła przesiadkowego miasto ma ograniczony wpływ – oczywiście na przystanek kolejowy. Do tego jest potrzebna współpraca z kolejami.
Przystanek Wrocław Stabłowice (Maślice) został ujęty w studium wykonalności dla odcinka linii kolejowej Grabiszyn - Rzepin (nr 273) w ramach zadania pod nazwą „Prace na ciągu C-E 59 - odcinek Grabiszyn - Rzepin.”Karol Jakubowski, PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Jest już zatem w planach kolei, jednak ujęcie go w studium wykonalności nie określa, czy powstanie za pięć czy za 50 lat. Jednak nie można PLK odmówić tego, że działają, inwestują, planują, projektują.
Ważne przystanki - projekt za trzy lata
PLK SA 11 października 2023 ogłosiły przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej przebudowy tzw. Obwodnicy Towarowej Wrocławia, w której ujęte są przystanki: Wrocław Borowska, Wrocław Buforowa, Wrocław Powstańców Śląskich, Wrocław Gajowice oraz Wrocław Grabiszyńska. Dla przystanku Wrocław Fabryczna planowana jest rezerwa terenu to jest możliwość budowy przystanku w przyszłości. Prace projektowe planuje się zakończyć w roku 2027 roku.Karol Jakubowski, PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Wiele wskazuje na to, że tramwaj na Borowską znacznie wyprzedzi pociąg. Tzn. pociągi nad ulicą Borowską jeżdżą, tylko się w tym miejscu nie zatrzymują, bo nie ma przystanku, ani jego projektu.
Polskie Linie Kolejowe budują przystanki
Wrocław w wielu miejscach nie może się doczekać przystanków, jednak trzeba mieć na względzie, że wszelkie inwestycje związane z infrastrukturą kolejową są bardzo drogie, a procedury z nimi związane czasochłonne. Tym bardziej, jeśli mają być realizowane wraz z przebudową całego węzła kolejowego.
Karol Jakubowski z PKP PLK zapewnia, że jego spółka konsekwentnie zwiększa dostępność kolei we Wrocławiu i okolicach. W grudniu minionego roku do eksploatacji został oddany nowy przystanek Mirków na trasie Wrocław-Oleśnica.
W ostatnich latach powstały przystanki: Iwiny obok osiedla Jagodno (w kierunku Ziębic, Kłodzka i Międzylesia), Mokronos Górny na trasie do Jaworzyny Śląskiej, Wrocław Szczepin między stacjami Wrocław Mikołajów i Wrocław Nadodrze oraz Wrocław Różanka, przy największej wrocławskiej nekropolii - cmentarzu Osobowickim.
Dodatkowo zmodernizowane zostały przystanki i stacje: Wrocław Brochów, Wrocław Muchobór, Wrocław Mikołajów, Wrocław Popowice oraz zbudowano również peron 6. na stacji Wrocław Główny. W ramach rewitalizacji linii Wrocław-Sobótka-Świdnica (nr 285) również powstał nowy przystanek Wrocław Partynice oraz zmodernizowane i dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się zostały perony na przystankach: Kobierzyce, Bielany Wrocławskie oraz Wrocław Wojszyce.Karol Jakubowski, PKP Polskie Linie Kolejowe SA
PLK przypominają też, że w ramach rewitalizacji linii kolejowej Wrocław Sołtysowice – Jelcz Laskowice powstały m.in przystanki: Wrocław Strachocin i Wrocław Wojnów Wschodni.
Wrocław i PKP PLK skazani na współpracę
Kolej jest dla aglomeracji wrocławskiej niezwykle ważna, ale nowe przystanki to tylko jeden z elementów poprawy możliwości komunikacyjnych. Ważny jest temat wyniesienia linii kolejowej nr 285 na wiadukt, co odblokowałoby budowę tramwaju na Jagodno i Ołtaszyn. Decyzja zapadła, że pociągi pojadą górą, ale zanim tak się stanie, miną lata, a raczej dekady.
Po wyborach ożył temat zmiany przepisów, które umożliwią krzyżowanie linii kolejowej z tramwajową, ale na razie zmiany prawa nie ma. Wrocław czeka również na wprowadzenie przebudowy wrocławskiego węzła kolejowego na listę inwestycji priorytetowych do realizacji. Rząd Mateusza Morawieckiego usunął ją z niej i wpisał na listę rezerwową, czyli odsunął przedsięwzięcie w nieokreśloną przyszłość. Póki co, wrocławski węzeł nie stał się dla nowego rządu zadaniem, które należy zrealizować w pierwszej kolejności.