Koszt budowy mostów Chrobrego to 70 mln zł. Nowe powstają tuż koło starych, zabytkowych przepraw, które nie nadają się już do eksploatacji. Mieszkańcy Biskupina, Sępolna, Dąbia i Bartoszowic będą mieli wkrótce do dyspozycji nie tylko jezdnie i chodniki, ale też ścieżki rowerowe.
Nie zabraknie też wydzielonego torowiska dla tramwajów i buspasa, dzięki temu pasażerowie komunikacji miejskiej szybko dostaną się z Sępolna na Swojczyce.
Jeszcze więcej stali
Północna część mostu waży 267 t i ma 52 m długości. Montaż był nie lada wyzwaniem.
Jak mówi Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji, potrzebna była do tego specjalna barka ze wspornikami, która kotwiczyła na kanale żeglugowym. Najpierw „zepchnięto” most w kierunku rzeki, a potem, centymetr po centymetrze, przesuwano go w stronę drugiego brzegu. Druga część przeprawy jest budowana na specjalnych rusztowaniach wbitych w dno. Stalowa konstrukcja waży, bagatela, 680 t i ma długość 153 m.
W sumie na przeprawach i dojazdach do mostów powstanie 877 m nowej jezdni – przebudowany zostanie układ drogowy na ul. Monte Cassino, Marca Polo i Monopolowej, ponad kilometr dróg dla rowerów i chodników, a także do 330 m torów tramwajowych.
AWW – już bez wahadła
Najbardziej oczekiwaną budową jest jednak Aleja Wielkiej Wyspy, która połączy Krzyki z Biskupinem i Sępolnem.
Drogowcy skończyli układać asfalt na południowym odcinku Dembowskiego. To dobra wiadomość dla kierowców, którzy już w w sobotę 3.12 będą mogli jeździć bez przeszkód, czyli ruchu wahadłowego, przez skrzyżowanie tej ulicy z Aleją.
Niedługo zacznie się też budowa skrzyżowania AWW z ul. Olszewskiego i Wróblewskiego. To oznacza utrudnienia, ale tylko dla kierowców, pasażerowie komunikacji miejskiej, a konkretnie tramwajów, pojadą Olszewskiego bez zmian. Wszystko dzięki temu, że MPK i Wrocławskie Inwestycje połączyły siły i w czasie remontu torowiska wymieniono też wszystkie sieci podziemne.
AWW biegnie od węzła na Armii Krajowej nad rzeką Oławą, potem nad ul. Międzyrzecką i Odrą. Kończy się na skrzyżowaniu Mickiewicza i Paderewskiego. Ma długość 3,4 km i pojedziemy nią za rok, czyli jesienią 2023. Koszt jej budowy to ponad 234 mln zł.
Staw wypięknieje
Dobra wiadomość dla tych, którzy lubią przechadzać się w okolicy ul. Kazimierskiej. Gdy jest ładnie, niezależnie od pory roku, lubią tu przychodzić mamy z dziećmi, seniorzy i młodzież.
To miejsce upatrzyły sobie też ptaki, a także żaby i ropuchy. Te ostatnie chętnie składają tu skrzek. Ponieważ są pod ochroną, zrobiono dla nich specjalne przejścia z parku Szczytnickiego.
W przyszłym roku osiedle doczeka się także wymiany części ławek, oświetlona zostanie też alejka w parku Bartoszowickim. Będą też nowe nasadzenia krzewów i drzew.
Alejki Olgi Boznańskiej jak nowe
Dzięki inicjatywie mieszkańców Biskupina Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta odnowił w tym roku kolejną część alejek znanej, polskiej malarki. Część spacerowej trasy zyskała nową nawierzchnię z betonu asfaltowego, oświetlenie, a także system odprowadzania deszczówki.
Co jeszcze warto wiedzieć?
Najstarsze zoo w aktualnej Polsce i jedyny miejski zabytek na liście UNESCO
Wrocławskie zoo, ul. Wróblewskiego 1-5, ma już 157 lat. To jedno z najchętniej odwiedzanych na świecie, też z powodu Afrykarium. Jest domem dla 12 tys. zwierząt 1100 gatunków.
Hala Stulecia Maksa Berga, ul. Wystawowa 1, w momencie powstania ponad sto lat temu była budowlą o największej rozpiętości kopuły na świecie. Poświęcono jej wiele prac naukowych, „występowała” w powieściach, bywa matematyczną łamigłówką.
Dziadek, czyli najstarszy dąb we Wrocławiu
W obwodzie ma 644 cm, jest wysoki na 17 m. Naukowcy szacują, że ma 440 lat. Stoi samotnie przy budynku Ośrodka Szkoleniowego Państwowej Inspekcji Pracy, ul. Kopernika 5. W przeszłości Dziadek często „chorował”. Wszystko przez owady (koziorogi, kołatki) i grzyby (np. żółciak siarkowy), które żerują na staruszku.
Skatepark z WBO przy ulicy Canaletta
Mieszkańcy osiedla angażują się w miejskie programy. Dzięki inicjatywie jednego z nich Zarząd Zieleni Miejskiej wybudował w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego skatepark przy ul. Canaletta na Bartoszowicach.
Za projektem stoi 17-letni Dominik Kierecki, lider zwycięskiego projektu WBO.
Na torze są specjalne przeszkody do nauki tricków na deskorolce i oświetlenie. Inwestycja kosztowała blisko 800 tys. zł.
Rada osiedla
Przewodniczący Rady Osiedla Biskupin-Sępolno-Dąbie-Bartoszowice Marek Zalewski zaprasza mieszkańców do biura rady przy ul. Pautscha 4 w poniedziałki w godz. 10-15 i środy w godz. 9-13.
Radni dyżurują w każdy czwartek w godz. 16-19, a przewodniczący – w każdą drugą i ostatnią środę miesiąca w godz. 15.30-16.30. Telefon do siedziby RO: 71 345 28 83, adres e-mail: biskupin[at]osiedla.wroclaw.pl.
Strażnik osiedlowy
Włodzimierz Pusz, kierownik Referatu Strażników Osiedlowych, pomoże w każdej sprawie mieszkańcom Biskupina-Sępolna-Dąbia-Bartoszowic.
Można do niego telefonować w godzinach 7.20-14 pod numer: 600 908 508 lub napisać na adres: straż[at]smwroclaw.pl. W sprawach pilnych należy dzwonić do dyżurnego Straży Miejskiej Wrocławia 986.
Czterech dzielnicowych
Wielka Wyspa to rejon działania czterech funkcjonariuszy z Komisariatu Wrocław-Śródmieście. Są to:
- st. sierż. Bartosz Zołoteńki, tel. 601 810 793, e-mail: dzielnicowy.srodmiescie10[at]wroclaw.wr.policja.gov.pl;
- st.sierż. Michał Strączkowski, tel. 601 811 457, e-mail: dzielnicowy.srodmiescie12[at]wroclaw.wr.policja.gov.pl,
- mł. asp. Marcin Grudzień, tel. 601 810 927, e-mail: dzielnicowy.srodmiescie9[at]wroclaw.wr.policja.gov.pl
- mł. asp. Konrad Tyczkowski, tel. 601 810 553, e-mail: dzielnicowy.srodmiescie11[at]wroclaw.wr.policja.gov.pl.
Do którego się zwrócić? Najlepiej sprawdzić na wroc.city/DzielnicowiBiskupinSepolnoDabieBartoszowice – tam wypisane są ich rejony służbowe.
Komunikacja miejska
Tramwaje: 1, 2, 3, 4, 9, 10, 16, 17, 33
Autobusy: 115, 118, 121, 131, 145, 146, 151, 241, 253, 255, 259, 315, 345, 709, 921, 941, D