Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
W Mieście Stu Mostów inwestycje realizowane dosłownie nad rzekami mają wyjątkowy wymiar. Wśród największych lub najdroższych z ostatniego czasu są: przebudowa mostów Pomorskich, remont Zwierzynieckiego, rekonstrukcja mostu Świętego Antoniego nad fosą w centrum, budowa Na Wilczym Kącie nad Oławą i Olimpijskiego nad Odrą (oba w ciągu Alei Wielkiej Wyspy). Na wyróżnienie zasługują również nowe mosty Chrobrego nad kanałami Odry, które w 2023 roku połączyły Swojczyce i Sępolno.
Galeria zdjęć
Większe i silniejsze mosty Chrobrego
Ich budowa trwała od lutego 2022 roku do października 2023 i kosztowała 83 miliony złotych. W całości została opłacona pieniędzmi z budżetu miasta, a tym samym częściowo z kieszeni podatników, rozliczających we Wrocławiu PIT i CIT.
O tym, jak ważna i niezbędna była to inwestycja świadczy beznadziejna kondycja starych mostów Chrobrego, wiszących tuż obok i nieużywanych, które trzeba było zamknąć ze względów bezpieczeństwa.
Wrocław potrzebował większych i silniejszych przepraw, żeby jednocześnie mogły jeździć po nich tramwaje (w przyszłości, torowisko jest), autobusy, samochody, rowery oraz – w razie konieczności – pojazdy wojskowe. Nowe są o 2,8 m dłuższe i o około 15 m szersze od starych. Różnica maksymalnego obciążenia to aż 25 ton.
Udźwig mostów Chrobrego to 40 ton. Jeden i drugi jest szeroki na 27 metrów (wliczając ścieżki rowerowe i chodniki), razem są długie na 188 m. Oprócz jezdni, ścieżek rowerowych i chodników mają wspomniane torowisko, położone z myślą o trasie tramwajowej pomiędzy pętlą na Sępolnie a Swojczycami. Trasa jest zaprojektowana i czeka na wybór firmy, która ją wybuduje.
– Efekt finalny jest bardzo dobry. Mieszkańcy odczują go tak naprawdę, kiedy zbudujemy tramwaj. Wtedy dopiero okaże się, jak bardzo potrzebne są te mosty – ocenił Mariusz Konecki, kierownik projektu ze spółki Wrocławskie Inwestycje, która nadzorowała budowę.
Wrocławianie doceniają budowę mostów i czekają na więcej. – Ta część Wrocławia, która rozbudowuje się szybko, od lat boryka się z problemem korków, dlatego od początku wspieramy budowę trasy i mamy nadzieję na jej szybką realizację – podkreśliła Izabela Folga-Łozińska z rady osiedla Strachocin-Swojczyce-Wojnów.
Jeden składali na lądzie, drugi nad wodą
Ciekawostką technologiczną tudzież budowlaną był sposób umieszczenia konstrukcji mostów pomiędzy brzegami:
- jeden z nich składany był na lądzie (części przyjeżdżały z Gdyni) i następnie wysuwany nad kanał przy pomocy ruchomej barki z podporami, która była zakotwiczona w wodzie,
- drugi konstruowany był bezpośrednio nad wodą przy pomocy stojących w niej rusztowań.
Częścią całej inwestycji była przebudowa okolicznych, dojazdowych dróg po obu stronach mostów, np. skrzyżowania Mickiewicza i Monte Cassino, Swojczyciej z Marca Polo i Monopolową oraz Swojczyckiej z Mydlaną.
Nowe Mosty Chrobrego we Wrocławiu - najważniejsze liczby
- 877 m nowej jezdni,
- ponad 1 km dróg dla rowerów i chodników,
- 330 m torów tramwajowych.
Twój PIT zmienia Wrocław
Warto płacić PIT i CIT w Mieście Stu Mostów, ponieważ część pieniędzy z podatków zasila miejski budżet, z którego pieniądze kierowane są m.in. na inwestycje. W 2025 roku Wrocław przeznaczy na nie rekordową kwotę – ponad miliard złotych, między innymi na budowę trasy z pętli na Sępolnie do zaplanowanej pętli na Swojczycach, której częścią są nowe mosty Chrobrego.