wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

9°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 05:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Inwestycje
  4. Mosty Chrobrego
  5. Wrocław się zmienia. Tak budowali nowe mosty Chrobrego

Ponad miliard złotych przeznaczy Wrocław w 2025 roku na inwestycje. To rekordowa kwota. Pieniądze będą skierowane m.in. na budowę trasy tramwajowo-autobusowej z pętli na Sępolnie do zaplanowanej pętli na Swojczycach, której częścią są nowe mosty Chrobrego. Zobaczcie, jak powstawały!

Reklama

W Mieście Stu Mostów inwestycje realizowane dosłownie nad rzekami mają wyjątkowy wymiar. Wśród największych lub najdroższych z ostatniego czasu są: przebudowa mostów Pomorskich, remont Zwierzynieckiego, rekonstrukcja mostu Świętego Antoniego nad fosą w centrum, budowa Na Wilczym Kącie nad Oławą i Olimpijskiego nad Odrą (oba w ciągu Alei Wielkiej Wyspy). Na wyróżnienie zasługują również nowe mosty Chrobrego nad kanałami Odry, które w 2023 roku połączyły Swojczyce i Sępolno.

Galeria zdjęć

Większe i silniejsze mosty Chrobrego

Ich budowa trwała od lutego 2022 roku do października 2023 i kosztowała 83 miliony złotych. W całości została opłacona pieniędzmi z budżetu miasta, a tym samym częściowo z kieszeni podatników, rozliczających we Wrocławiu PIT i CIT.

O tym, jak ważna i niezbędna była to inwestycja świadczy beznadziejna kondycja starych mostów Chrobrego, wiszących tuż obok i nieużywanych, które trzeba było zamknąć ze względów bezpieczeństwa.

Wrocław potrzebował większych i silniejszych przepraw, żeby jednocześnie mogły jeździć po nich tramwaje (w przyszłości, torowisko jest), autobusy, samochody, rowery oraz – w razie konieczności – pojazdy wojskowe. Nowe są o 2,8 m dłuższe i o około 15 m szersze od starych. Różnica maksymalnego obciążenia to aż 25 ton.

<p>Infografika, stare a nowe mosty Chrobrego</p> wroclaw.pl
Infografika, stare a nowe mosty Chrobrego

Udźwig mostów Chrobrego to 40 ton. Jeden i drugi jest szeroki na 27 metrów (wliczając ścieżki rowerowe i chodniki), razem są długie na 188 m. Oprócz jezdni, ścieżek rowerowych i chodników mają wspomniane torowisko, położone z myślą o trasie tramwajowej pomiędzy pętlą na Sępolnie a Swojczycami. Trasa jest zaprojektowana i czeka na wybór firmy, która ją wybuduje.

– Efekt finalny jest bardzo dobry. Mieszkańcy odczują go tak naprawdę, kiedy zbudujemy tramwaj. Wtedy dopiero okaże się, jak bardzo potrzebne są te mosty – ocenił Mariusz Konecki, kierownik projektu ze spółki Wrocławskie Inwestycje, która nadzorowała budowę.

Wrocławianie doceniają budowę mostów i czekają na więcej. – Ta część Wrocławia, która rozbudowuje się szybko, od lat boryka się z problemem korków, dlatego od początku wspieramy budowę trasy i mamy nadzieję na jej szybką realizację – podkreśliła Izabela Folga-Łozińska z rady osiedla Strachocin-Swojczyce-Wojnów.

Jeden składali na lądzie, drugi nad wodą

Ciekawostką technologiczną tudzież budowlaną był sposób umieszczenia konstrukcji mostów pomiędzy brzegami:

  • jeden z nich składany był na lądzie (części przyjeżdżały z Gdyni) i następnie wysuwany nad kanał przy pomocy ruchomej barki z podporami, która była zakotwiczona w wodzie,
  • drugi konstruowany był bezpośrednio nad wodą przy pomocy stojących w niej rusztowań.

Nasuwanie nad kanał, rok 2022 Tomasz Hołod
Nasuwanie nad kanał, rok 2022

Częścią całej inwestycji była przebudowa okolicznych, dojazdowych dróg po obu stronach mostów, np. skrzyżowania Mickiewicza i Monte Cassino, Swojczyciej z Marca Polo i Monopolową oraz Swojczyckiej z Mydlaną.

Nowe Mosty Chrobrego we Wrocławiu - najważniejsze liczby

  • 877 m nowej jezdni,
  • ponad 1 km dróg dla rowerów i chodników,
  • 330 m torów tramwajowych.

<p>Infografika, nowe mosty Chrobrego</p> wroclaw.pl
Infografika, nowe mosty Chrobrego

Twój PIT zmienia Wrocław

Warto płacić PIT i CIT w Mieście Stu Mostów, ponieważ część pieniędzy z podatków zasila miejski budżet, z którego pieniądze kierowane są m.in. na inwestycje. W 2025 roku Wrocław przeznaczy na nie rekordową kwotę – ponad miliard złotych, między innymi na budowę trasy z pętli na Sępolnie do zaplanowanej pętli na Swojczycach, której częścią są nowe mosty Chrobrego.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama