wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

12°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 05:00

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Inwestycje
  4. Mosty Chrobrego
  5. Ostatnie tygodnie budowy nowych mostów Chrobrego we Wrocławiu. 8 sierpnia były próby obciążeniowe
Kliknij, aby powiększyć
Technik w pomarańczowej kamizelce patrzy przez przyrząd pomiarowy na ciężarówki stojące na moście Chrobrego Tomasz Hołod
Technik w pomarańczowej kamizelce patrzy przez przyrząd pomiarowy na ciężarówki stojące na moście Chrobrego

8 ciężarówek, 32 tony każda, wjechało dziś na nowe mosty Chrobrego. Technicy mierzyli i analizowali, jak obiekty zachowują się pod siłą ciężkości. Przebieg dzisiejszych prób obciążeniowych pokazujemy w filmie i na zdjęciach.

Reklama

Znamiennym i obrazowym dniem był 13 października 2022 roku. Wtedy pierwszy z mostów Chrobrego zawisł nad wodą. Była to nietypowa operacja nasuwania konstrukcji, zbudowanej wcześniej na lądzie, przy pomocy barek ze wspornikami.

Po kilku miesiącach pomiędzy brzegami były już dwa mosty. Pierwszy, nad kanałem żeglugowym, ma 50 metrów długości. Drugi, nad kanałem przeciwpowodziowym, mierzy 153 metry. Każdy udźwignie przynajmniej 40 ton. — To klasyczna nośność przeprawy w dużym mieście — tłumaczy Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji, które nadzorują budowę. — Pozwala przyjąć tramwaje, autobusy miejskie, w tym te dłuższe, i samochody — wymienia.

Chrobry udźwignął 256 ton

8 sierpnia 2023 roku rano na mosty wjechało 256 ton. Tyle waży razem 8 ciężarówek, które uczestniczyły w próbach, wykonywanych dwiema metodami. W statycznej samochody ustawiają się na mostach w różnych układach. W dynamicznej poruszają się po przeprawach. Celem jest zbadanie, jak konstrukcje zachowują się (odkształcają itp.), gdy działają na nie siły ciężkości.

— Podczas prób obciążeniowych specjaliści mierzą i analizują różne wskaźniki. Efektem będzie dokumentacja niezbędna do uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektów — wyjaśnia Krzysztof Świercz.

W tym roku analogiczny egzamin zaliczyły mosty: Pomorskie, Dmowskiego, Olimpijski i Wilczy Kąt. Chrobrego zdawały test na kilka tygodni przed otwarciem. Dokładna data nie jest znana, ale najprawdopodobniej stanie się to we wrześniu. — Gdy nowe przeprawy dostaną pozwolenie na użytkowanie, przełożymy na nie ruch ze starych mostów, które są obok — zapowiada Krzysztof Świercz.

Otwarcie za kilka tygodni

Z nowych mostów, które łączą Swojczyce z Sępolnem, skorzystają najpierw kierowcy, pasażerowie autobusów, rowerzyści (są ścieżki po obu stronach; na starych ich nie ma) i piesi. Później przeprawiać się nimi będą także pasażerowie tramwajów. Na obiekcie jest bowiem torowisko (330 metrów), ale projektowanie całej trasy tramwajowej na Swojczyce jeszcze się nie zakończyło.

Mosty buduje firma Trakcja, która ma jeszcze trochę czasu na zakończenie wszystkich prac i przygotowanie obiektów do odbiorów technicznych. Koszt inwestycji to około 83 miliony złotych.

Zadanie nie skończy się jednak w momencie przełożenia ruchu ze starych obiektów na nowe. Częścią całej inwestycji jest przebudowa okolicznych, dojazdowych dróg. Gdy mosty będą przejezdne, wykonawcy zajmą się pracami przy skrzyżowaniu Mickiewicza i Monte Cassino, czego nie mogą robić teraz – gdy pojazdy jeżdżą starymi przeprawami.

Przebudowy ulic i betonowe wspomnienie

Z budową mostów związane są także przebudowy ulic, włącznie z nowymi chodnikami i ścieżkami dla rowerów, przy skrzyżowaniach po drugiej stronie: Swojczyciej z Marca Polo i Monopolową oraz Swojczyckiej z Mydlaną. Zakończenie planowane jest na październik.

Na koniec pokazujemy film z grudnia, aby przypomnieć inne ważne chwile w stwarzaniu nowych mostów Chrobrego – wylewanie betonu na płytę pomostową.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl