wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

18°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 12:25

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Inwestycje
  4. Mosty Chrobrego
  5. Nowe mosty Chrobrego we Wrocławiu na kilka dni przed otwarciem
Kliknij, aby powiększyć
Fragment nowych mostów Chrobrego widziany zza drzewa Tomasz Hołod
Fragment nowych mostów Chrobrego widziany zza drzewa

Po 19 miesiącach zakończyła się budowa dwóch mostów Chrobrego pomiędzy Sępolnem a Swojczycami. Przeprawy będą przejezdne od 29 października. Skorzystają z nich kierowcy, rowerzyści, pasażerowie autobusów i piesi.

Reklama

W nocy z soboty na niedzielę (z 28 na 29 października) nastąpi przełożenie ruchu na nowe mosty Chrobrego, które łączą Sępolno ze Swojczycami (ulice Mickiewicza ze Swojczycką). Stare, zniszczone w trakcie wojny i odbudowane zaraz po niej, zostaną wtedy całkowicie zamknięte i nikt nie będzie z nich korzystał. Kierowcy, piesi, rowerzyści i pasażerowie autobusów będą używali tylko tych nowo wybudowanych.

Dwa mosty biegną w jednej linii. W tej kwestii nic się nie zmieniło. Jeden wisi nad kanałem powodziowym, drugi nad kanałem żeglugowym Odry. Ich łączna długość to 186 metrów, szerokość całkowita (licząc ścieżki rowerowe i chodniki) to 27 metrów. Razem są o 2,8 metra dłuższe i o około 15 metrów szersze od poprzednich. Bardzo ważne jest także porównanie nośności: maksymalne dopuszczone obciążenie starych to 15 ton, nowych – 40 ton.

– To klasyczna nośność przeprawy w dużym mieście – tłumaczy Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji, spółki nadzorującej budowę. – Pozwala przyjąć tramwaje, autobusy miejskie, w tym te dłuższe, a także samochody – wymienia.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Nowe mosty Chrobrego w liczbach Wroclaw.pl
Nowe mosty Chrobrego w liczbach

Testy, torowisko i organizacja ruchu

Mosty przeszły próby obciążeniowe na początku sierpnia. Były wtedy testowane przez 8 załadowanych ciężarówek. Celem takiego sprawdzianu jest zbadanie, jak konstrukcje zachowują się (odkształcają itp.), gdy działają na nie siły ciężkości.

Po testach przyszła pora na ostatnie prace budowlane. Pod koniec okazało się, że budowlańcy popełnili błąd przy wykańczaniu torowiska. Konieczna była poprawka, co wstrzymało procedury związane z odbiorem. Teraz wszystko jest zrobione jak należy. – Wykonawca usunął usterki wskazane przez nadzór – potwierdza Krzysztof Świercz z WI.

Torowisko zostało położone na mostach z myślą o przyszłości. Za kilka lat pojadą nimi tramwaje kursujące pomiędzy Sępolnem a Swojczycami. Trasa jest na etapie projektowania, który zakończy się w przyszłym roku. Jej krańce wyznaczą: istniejąca pętla Sępolno i planowana pętla Swojczyce (przy ulicy Bazaltowej). Do czasu wybudowania trasy tramwajowej przeprawami będą jeździły autobusy. Od niedzieli 29 października będą to linie miejskie: 115, 118, 315 i nocne 259, a także gminne do Czernicy.

Budowa mostów Chrobrego rozpoczęła się w lutym 2022 roku. Kosztowała około 83 milionów złotych i została w całości sfinansowana z budżetu miasta. Wykonawcą była firma Trakcja.

Po przełożeniu ruchu będą trwały prace budowlane na drogach dojazdowych po obu stronach przepraw, gdzie powstają m.in. ścieżki rowerowe. Chodzi o trzy skrzyżowania: Mickiewicza z Monte Cassino, Swojczyckiej z Marca Polo i Monopolową oraz Swojczyckiej z Mydlaną. Prace powinny zakończyć się w tym roku, ale dużo zależy od pogody.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Organizacja po przełożeniu ruchu na nowe mosty Chrobrego ze starych UMW
Organizacja po przełożeniu ruchu na nowe mosty Chrobrego ze starych

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl