16 – to najważniejsza obecnie liczba związana z mostami Chrobrego, których otwarcie zbliża się wielkimi krokami. Ile mają długości, ile szerokości? Jak długo teoretycznie będą użytkowane? Ile kosztowały? Przedstawiamy cyfry i przypominamy zdjęcia z prób obciążeniowych.
Reklama
Otwarcie nowych mostów Chrobrego planowane jest na trzeci weekend września, dlatego liczba 16 jest teraz najważniejsza. Na pewno dla kierowców, pasażerów autobusów, rowerzystów i pieszych, którzy będą przeprawiali się nad wodą pomiędzy Sępolnem a Swojczycami.
Tak wyglądają mosty w liczbach:
83 – miliony złotych kosztowała ich budowa,
4 – linie autobusowe MPK kursujące przez mosty,
330 – metrów torowiska (na przyszłość),
40 – ton minimalnego udźwigu,
50 – metrów długości mostu nad kanałem żeglugowym,
153 – metry długości nad kanałem powodziowym,
27 – metrów szerokości całkowitej (w tym ścieżek rowerowych i chodników),
19 987 – ton betonu,
906 – ton stali,
3 – liczba przęseł łukowych,
100 – projektowany okres użytkowania obiektu w latach.
Torowisko, które zostało ułożone podczas kończącej się budowy, przyda się w przyszłości. Będzie częścią trasy tramwajowej na Swojczyce. Jest ona dopiero w fazie projektowania. Na razie mostami pojadą autobusy MPK: 115, 118, 315 i nocne 259.
Nośność nowoczesnych przepraw pozwala przyjąć dłuższe modele autobusów, a także samochody, pieszych i rowerzystów. Warto podkreślić, że na starych nie było ścieżek rowerowych.
Krzysztof Świercz, Wrocławskie Inwestycje
W momencie otwarcia nowych stare, które znajdują się obok, zostaną zamknięte i będą nieprzejezdne. Jeszcze nie ma ostatecznej decyzji, co do ich przyszłości. Pod uwagę brana jest m.in. rozbiórka. Po pierwsze stan techniczny obiektów jest kiepski, a po drugie nie mają dużych walorów architektonicznych.
Spółka Wrocławskie Inwestycje nadzorowała budowę, którą wykonywała firma Trakcja. Zadanie nie skończy się jednak w momencie przełożenia ruchu na nowe mosty ze starych. Częścią całej inwestycji jest przebudowa okolicznych, dojazdowych dróg. Gdy obiekty będą przejezdne, wykonawcy zajmą się pracami przy skrzyżowaniu Mickiewicza i Monte Cassino, czego nie mogą robić teraz – gdy pojazdy jeżdżą starymi przeprawami.
Z budową mostów związane są także przebudowy ulic, włącznie z nowymi chodnikami i ścieżkami dla rowerów, przy skrzyżowaniach po drugiej stronie: Swojczyciej z Marca Polo i Monopolową oraz Swojczyckiej z Mydlaną. Zakończenie planowane jest na październik.