Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
- Mieszkańcy Oporowa zaprosili Prezydenta Wrocławia. Temat: rozwiązania komunikacyjne
- Ulica Jordanowska: jedno- czy dwukierunkowa?
- Skrzyżowanie Awicenny-Wiejska-Mokronoska
- Wzmożone patrole straży miejskiej
- Parking i pump track przy Parku Mamuta
- Cisza nocna dla samolotów
- Park&Ride przy cmentarzu i monitoring
- Warsztaty w Radzie Osiedla Oporów
Rada Osiedla Oporów zaprosiła prezydenta Jacka Sutryka na spotkanie z mieszkańcami osiedla na środę 8 stycznia Rada Osiedla Oporów. Spotkanie rozpoczęło się o 17.00 i trwało ponad 2,5 godziny w Szkole Podstawowej nr 15 przy Morelowskiego 43.
Mieszkańcy Oporowa zaprosili Prezydenta Wrocławia. Temat: rozwiązania komunikacyjne
Rada Osiedla Oporów w październiku 2024 roku odwiedziła prezydenta w Sukiennicach. W czasie tego dwugodzinnego spotkania Radni Osiedlowi zaproponowali rewizytę, czyli spotkanie nie tylko z radą, ale też wszystkimi mieszkańcami na terenie osiedla.
Prezydent nie tylko przystał na tę propozycję, ale także zaprosił niektórych urzędników. To stała praktyka w czasie tzw. Spotkań Osiedlowych – chodzi o to, aby od razu można było podać odpowiedzi na jak najwięcej dość szczegółowych pytań.
Przed spotkaniem Rada Osiedla Oporów zaprezentowała kilkanaście punktów, o które będzie chciała zapytać magistrat. Przygotowując się do odpowiedzi urzędnicy opracowali odpowiednie mapy i schematy, które potem prezentowano na ekranie zgromadzonym mieszkańcom.
Rada Osiedla cały zestaw lokalnych problemów nazwała Pakietem Oporowskim, do którego poszczególnych elementów odnoszono się, po kolei, w czasie spotkania.
Ulica Jordanowska: jedno- czy dwukierunkowa?
Podczas spotkania w SP nr 15 na Oporowie wiceprzewodnicząca RO Oporów, prof. Alina Drapella-Hermansdorfer i mieszkańcy poruszyli tematy związane zwłaszcza z problemami związanymi z infrastrukturą drogową oraz bezpieczeństwem na ulicach Oporowa.
Sporo uwagi poświęcono pierwszemu tematowi – ulicy Jordanowskiej. Zdaniem Rady Osiedla ta droga powinna być jednokierunkowa. Jak napisali w agendzie spotkania: „Pkt krytyczny nr 1 w rejonie ul. Jordanowskiej: konieczność wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na łuku ulicy (rozwiązanie proponowane w Pakiecie Oporowskim)”.
Część mieszkańców wskazywała takie rozwiązanie. Dlatego urzędnicy przygotowali koncepcję wprowadzenia na Jerzmanowskiej ruchu jednokierunkowego. Spotkanie pokazało jednak, że większość mieszkańców sceptycznie podchodzi do potencjalnej konieczności wprowadzenia ruchu jednokierunkowego.
Ulica pozostanie dwukierunkowa – tak jak jest obecnie. Natomiast wybudowana zostanie ul. Dzierżonia, która będzie alternatywą dla Jordanowskiej.
Skrzyżowanie Awicenny-Wiejska-Mokronoska
Tematem było m.in. korkujące się serce Oporowa – skrzyżowanie Awicenny-Wiejska-Mokronoska. Tu ustalono, że w przeciągu półtora roku powstanie nowe, rozbudowane skrzyżowanie, które będzie z jednej strony lepiej przepuszczało ruch prawoskrętny, z drugiej pozwoli lepiej sterować, poprzez światła, ruchem wjazdowym na Oporów spoza miasta.
Podczas spotkania przedstawione zostały dokładne plany przebudowy tego skrzyżowania, przez które w szczycie porannym przejeżdża nawet 2400 samochodów. W planach przebudowy pojawią się dodatkowe pasy ruchu dla relacji skrętnych na wlotach ul. Mokronoskiej, Awicenny i Wiejskiej oraz brakujące odcinki chodników i dróg dla rowerów.
Skrzyżowanie będzie sterowane nową sygnalizacją świetlną. Ta sygnalizacja będzie dostosowywać długości światła zielonego dla poszczególnych relacji stosownie do sytuacji ruchowej. Pozwoli ona także na porcjowanie liczby pojazdów wjeżdżających na Oporów od strony ul. Mokronoskiej, zależne od możliwości ruchowych na kolejnych skrzyżowaniach.
Wzmożone patrole straży miejskiej
Ważną kwestią był tzw. bypass na Oporowie, czyli nowe połączenie drogowe jako alternatywa dla ruchu tranzytowego. Ma prowadzić fragmentem tzw. Osi Inkubacji, potem nowym łącznikiem do ulicy przy Poczcie, a dalej – za skrzyżowaniem z ul. Awicenny – drogą do obsługi nowego cmentarza, aż do połączenia z ul. Ostrowskiego.
– Szacujemy, że nowe połączenie obwodowe powstanie w ciągu kilku lat. Część Osi Inkubacji wybuduje inwestor prywatny, a pozostałe będą w gestii miasta – mówiła Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności w UM Wrocławia. – Najważniejsze, aby rozwiązać temat obsługi ruchu lokalnego i nie wprowadzać do miasta ruchu tranzytowego – podkreślał też prezydent Jacek Sutryk.
Mieszkańcy zaznaczali jednak, że już teraz konieczne są patrole straży miejskiej i policji, np. na ulicy Jutrzenki, po której – choć są progi zwalniające i jest tzw. esowanie – kierowcy jadą 50 km/h. Miasto zagwarantowało patrole straży miejskiej oraz akcję informacyjną – uwagi na przekraczanie przez kierowców dozwolonej prędkości i wymuszanie na pieszych ustąpienia z drogi.
Parking i pump track przy Parku Mamuta
Wśród innych wątków poruszonych podczas spotkania były m.in. plan parkingu przy Parku Mamuta przy Polanie Profesorów. Miejsca postojowe będą gotowe jeszcze w 2025 roku.
Omówiono też niezrealizowany dotychczas projekt pump tracka w Parku Mamuta (projekt z Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego). Jego zakres zostanie ograniczony, ale tu ostateczną zgodę muszą wydać Wody Polskie, bo teren ten znajduje się w pobliżu rzeki Ślęzy.
Cisza nocna dla samolotów
W poruszonym na końcu spotkania temacie ciszy nocnej od samolotów (pomiędzy godzinami 23.30 a 5.30) Karol Przywara, prezes Portu Lotniczego Wrocław podkreślał, że obecna inwestycja rozbudowy lotniska ma na celu realizowanie większej ilości połączeń w ciągu dnia, by ograniczyć połączenia lotnicze w godzinach nocnych.
Zaznaczył jednak, że ponieważ Port Lotniczy Wrocław jest wojskowo-cywilnym lotniskiem, nie można spodziewać się zamknięcia ruchu lotniczego nocą dla lotów wojskowych.
Prezes Portu Lotniczego Wrocław zapowiedział również, że trwają prace nad tym, by lądowanie odbywało się częściej z kierunku zachodniego oraz by wprowadzić dodatkowe opłaty za przekroczenie normy hałasu dla przewoźników, których flota go powoduje.
Park&Ride przy cmentarzu i monitoring
Wśród pytań mieszkańców były m.in. te dotyczące parkingu przy cmentarzu komunalnym, jaki powstanie przy ul. Awicenny (parking będzie służył zarówno odwiedzającym cmentarz, jak i kierowcom korzystającym z rozwiązania Park&Ride).
Wśród próśb mieszkańców znalazł się apel o nowe punkty monitoringu miejskiego na osiedlu Oporów.
Prezydent Jacek Sutryk wspomniał też, że w przygotowaniu są plany wobec terenów kąpieliska na ul. Harcerskiej, będzie tu potrzebna m.in. ocena Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
– Kiedy myślę o mieście i o tym, jak je rozwijać ważne są nie tylko duże sprawy, nie wolno też tracić z oczu drobiazgów – podkreślał prezydent.
Warsztaty w Radzie Osiedla Oporów
Poruszone podczas spotkania tematy i pytania oraz wyświetlane materiały UM Wrocławia zostały zebrane przez Radę Osiedla Oporów, która pozostanie z prezydentem Jackiem Sutrykiem w dialogu.
Po feriach, pod koniec lutego, potrwają warsztaty – prace nad rozwiązaniami.
Informacje pojawią się na stronie Rady Osiedla Oporów i na profilu FB.