5 zestawów specjalistycznej aparatury do badań QEEG z wykorzystaniem specjalistycznej terapii biofeedback, zakupionej dzięki finansowemu wsparciu Ambasady Japonii, trafi do:
- Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1,
- Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 9
- Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 4.
Urządzenia wyglądają niepozornie (monitor, laptop, czujniki), ale dzięki nim specjaliści będą mogli jeszcze szybciej opracowywać spersonalizowane zajęcia i terapie dla uczniów wrocławskich szkół i przedszkoli, będących z różnych powodów pod opieką poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Warto dodać, że z pomocy tych poradni korzystają nie tylko dzieci z Wrocławia, ale także z okolicznych powiatów.
Placówki edukacyjne to nie tylko mury, to także zapewnienie uczniom bezpieczeństwa i komfortu psychicznego. Nasze poradnie diagnozują coraz więcej dzieci z różnymi problemami i dysfunkcjami. Aby z nimi pracować i im pomagać, niezbędny jest nowoczesny sprzęt. I takie właśnie są te specjalistyczne zestawy, przekazane przez naszych przyjaciół z Japonii. Bardzo serdecznie dziękujemy za wsparcie i dobrą współpracę,Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia
5 zestawów terapeutycznych kosztowało ponad 420 tys. złotych. Zakupione zostały dzięki wsparciu finansowemu Japonii.
Wrocławskie Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne stoją na pierwszej linii wsparcia dzieci, także uczniów z Ukrainy. Zapewniają im niezbędną pomoc medyczną, psychologiczną i edukacyjną. Każde dziecko ma prawo do opieki, edukacji i wsparcia. Niniejszy projekt jest świadectwem silnego partnerstwa pomiędzy Polską a Japonią. Wierzymy, że nasza pomoc pozwoli na szybszy dostęp do specjalistycznej oceny psychologicznej oraz wsparcia tych dzieci w nauce.Akira Kono, J. E. Ambasador Japonii w Polsce
Jak to wszystko działa?
Przekazany sprzęt bada m.in. fale mózgowe i daje informacje zwrotne, dzięki którym można ćwiczyć optymalne funkcjonowanie mózgu.
- Aparatura z wykorzystaniem biofeedbacku pomaga dzieciom efektywnie radzić sobie z silnymi emocjami i stresem czy utratą poczucia bezpieczeństwa.
- Uczy je kontroli nad emocjami, co nabiera szczególnego znaczenia w przypadku dzieci dotkniętych traumą.
- Usprawnia także funkcje poznawcze, koncentrację i pamięć.
– Bardzo się cieszymy, że otrzymaliśmy sprzęt, który uzupełni wyposażenie naszej placówki. Pozwoli nam on jeszcze skuteczniej i szybciej diagnozować dzieci i młodzież oraz planować zajęcia terapeutyczne. Metoda ta będzie w znacznym stopniu pomocna w rozwikłaniu trudnych diagnostycznie przypadków, z którymi spotykamy się w poradniach, szczególnie jeśli chodzi o dzieci i młodzież obcojęzyczną – mówi Maria Kędzierska, dyrektorka Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 we Wrocławiu.
Dodaje, że dzieci z różnymi szczególnymi potrzebami jest coraz więcej.
– Z roku na rok wydajemy coraz więcej orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego lub nauczania indywidualnego – podkreśla. – Coraz więcej też wrocławskich uczniów i młodzieży kierujemy na zajęcia terapeutyczne. Zapewniamy, że ten sprzęt od razu po przeszkoleniu kadry będzie wykorzystywany.
Sprzęt oczywiście nie zastąpi specjalistów, ale może bardzo pomóc w terapii. Dzięki czujnikom zakładanym na palce i głowę, można np. sprawdzić m.in. w jaki sposób stres i związane z nim napięcie wpływają na ciało ucznia, jego tętno, oddech, profil fal mózgowych itd. Przekazuje dziecku te informacje na ekranie w sposób, który jest dla niego zrozumiały (np. za pomocą animacji, dźwięków) i ułatwia mu pracę np. nad koncentracją.
– Program może np. za pomocą metronomu pokazać właściwy, sprzyjający zmniejszeniu stresu rytm oddychania i wtedy dziecko podąża za tym rytmem – wyjaśnia Robert Kozłowski z Biomed Neurotechnologie Wrocław.
Około 190 tys. dzieci pod opieką
We Wrocławiu funkcjonuje 5 Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych, które mają pod opieką sumie ok. 190 tys. dzieci i młodzieży z Wrocławia i okolicznych miejscowości regionu. Wśród nich są także uczniowie z Ukrainy.Mając na uwadze fakt, że jest coraz więcej uczniów i przedszkolaków ze specjalnymi potrzebami, w tym roku szkolnym we Wrocławiu zostało uruchomionych i doposażonych 35 gabinetów integracji sensorycznej w 32 placówkach, w tym we wszystkich pracowniach (PPP). Działania te kosztowały ponad 1,7 mln złotych i realizowane były w ścisłej współpracy z UNICEF-em.
Galeria zdjęć