Kilkaset osób, m.in. studentów i naukowców, a także miłośników nowych technologii, wzięło udział w wykładzie o etycznej stronie rewolucji technologicznej, który poprowadził ceniony niemiecki fizyk i filozof, prof. Armin Grunwald z Karlsruhe Institute of Technology (KIT) w Niemczech.
Sztuczna inteligencja wymaga odpowiedniego traktowania
Niemiecki naukowiec mówił zarówno o korzyściach, jak i zagrożeniach, jakie niesie ze sobą wprowadzanie do ludzkiego otoczenia sztucznej inteligencji i wykorzystywanie jej w coraz większym zakresie.
Łącząc ludzkie mózgi z komputerami oraz znosząc granice między człowiekiem a technologią, dajemy moc algorytmom sztucznej inteligencji, które mogą budzić obawy przed utratą kontroli. Ludzie są coraz częściej postrzegani jako istoty z niedoborami w porównaniu do sztucznej inteligencji. Dlatego potrzebna jest tu etyka, dająca wytyczne dotyczące odpowiedzialnego rozwoju i rozważnego korzystania z systemów AI, która powinna też uwzględniać kwestie antropologiczne, takie jak: ludzka niższość i skończoność, przyszłość ludzkości, a nawet „zbawienie” przez sztuczną inteligencję.prof. Armin Grunwald
W centrum zainteresowań cyfryzacja i etyka nowych technologii
Armin Grunwald to profesor filozofii i etyki technologii w Karlsruhe Institute of Technology (KIT) w Niemczech. Jest dyrektorem Instytutu Oceny Technologii i Analizy Systemów w KIT, a także szefem Biura Oceny Technologii w niemieckim Bundestagu. Po ukończeniu studiów uniwersyteckich z fizyki, matematyki i filozofii uzyskał doktorat z teoretycznej fizyki ciała stałego na Uniwersytecie w Kolonii w 1987 roku. Jego zainteresowania badawcze obejmują ocenę i etykę nowych technologii, cyfryzację czy teorię zrównoważonego rozwoju.
Prof. Grunwald jest członkiem kilku komisji doradczych i komitetów związanych z oceną postępu technologicznego, m.in. Niemieckiej Rady Etyki i Krajowej Rady ds. Unieszkodliwiania Odpadów Jądrowych. Jest autorem i redaktorem wielu specjalistycznych prac, m.in. „Technology Assessment in Practice and Theory” (Routledge, 2019) oraz „The Hermeneutic Side of Answers Research and Innovation” (Wiley, 2016).