wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

22°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 16:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Inwestycje
  4. Aleja Wielkiej Wyspy
  5. Zbliżają się próby obciążeniowe Olimpijskiego w ciągu AWW. „Co ciekawe, most w środku jest pusty”

Mostem Olimpijskim będzie można przejść na Wielką Wyspę, zatrzymując się po drodze na platformach z widokiem na rzekę. Technologia budowy tej przeprawy umożliwia także (nie wszystkim) spacery przez wnętrze obiektu. Swojego rodzaju tunel utworzyły puste w środku elementy konstrukcji nośnej. Olimpijski, jak również most Wilczy Kąt, jest prawie gotowy na zbliżające się próby obciążeniowe.

Reklama

W mieście stu mostów i w roku oddania kilku bardzo dużych inwestycji komunikacyjnych uwagę skupiają na sobie mosty Olimpijski (nad Odrą) i Wilczy Kąt (nad Oławą). Oba budowane są w ciągu Alei Wielkiej Wyspy, czyli drogi, która połączy południowe osiedla dawnych Krzyków z Biskupinem i Sępolnem (ul. Krakowską i al. Armii Krajowej z ul. Mickiewicza).

Most Olimpijski przed próbami

W wakacje, najprawdopodobniej w ostatnim tygodniu lipca, mosty poddane zostaną próbom obciążeniowym. Zanim to się jednak stanie, trzeba skończyć ich budowę. Olimpijski, który łączy okolice ulicy Międzyrzeckiej z osiedlem Dąbie, jest prawie gotowy. Ma 700 metrów długości, co czyni go jednym z najdłuższych w mieście. Szerokość w przęśle to prawie 24 metry.

Inne dane techniczne i budowlane:

  • 14 podpór,
  • 800 pali przemieszczeniowych, które wzmacniają grunt pod mostem,
  • 2100 ton stali zużytej do konstrukcji przeprawy,
  • 15500 metrów sześciennych betonu.

„Co ciekawe most w środku jest pusty”

Inżynierowie dzielą wagę stali przez objętość betonu, żeby ocenić efektywność ekonomiczną konstrukcji. W przypadku Olimpijskiego wychodzi 135 kilogramów stali na metr sześcienny betonu. Ten wynik można zinterpretować jako zrównoważony ekonomicznie.

Efektywność ekonomiczną uzyskuje się poprzez pewne rozwiązania technologiczne np. sprzężone przekroje skrzynkowe. Upraszczając: w przekroju poprzecznym widać, że pewne elementy ustroju nośnego, który stoi na podporach, mają kształt skrzynek. Są one puste, niewypełnione betonem i innymi materiałami. Dzięki temu cała konstrukcja mostu jest lżejsza i mniej ugina się pod własnym ciężarem, a co za tym idzie – może służyć dłużej. „Co ciekawe most w środku jest pusty” – czytamy w lipcowym wpisie na profilu FB prezydenta Jacka Sutryka.

Puste skrzynki tworzą rodzaj korytarza, z którego korzystają inżynierowie czy technicy (samochody mają wówczas nad głową). To taki tunel w konstrukcji mostu.

— Pustą przestrzeń można wykorzystać do komunikacji przy przeglądach technicznych lub do przeciągnięcia kabli — wyjaśnia prof. dr hab. inż. Jan Bień z Katedry Dróg, Mostów, Kolei i Lotnisk Politechniki Wrocławskiej. — Sprężone przekroje skrzynkowe umożliwiają budowę mostów o większych rozpiętościach. To bardzo efektywne i powszechnie stosowane rozwiązanie — dodaje.

Dla przykładu: zdjęcie tego typu konstrukcji (to most w budowie w innej części Polski)

Element konstrukcji nośnej mostu BO
Element konstrukcji nośnej mostu

Na Olimpijskim będą zamontowane ekrany przyrodnicze oraz platformy obserwacyjne z widokiem na rzekę.

Próby obciążeniowe na Wilczym Kącie

Drugi most – Wilczy Kąt – także jest prawie gotowy na próby obciążeniowe. Jego długość to 350 metrów. — To klasyczna konstrukcja łukowa. Forma jego nawiązuje do usytuowanej obok kładki Siedleckiej, jak i mostu Zwierzynieckiego, który prowadzi w innym rejonie w kierunku Wielkiej Wyspy. Obecnie zarówno na jednym jak i drugim moście mamy ułożoną warstwę asfaltu oraz żywice na kapach chodnikowych — poinformował na początku lipca prezydent Jacek Sutryk za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Tak wyglądał obiekt (wtedy jeszcze nienazwany) na początku marca 2023:

Galeria zdjęć

Aleja Wielkiej Wyspy, z dwoma mostami – Olimpijskim nad Odrą i Wilczym Kątem nad Oławą – ma być oddana do użytku do końca tego roku. Długość całej trasy to około 3,4 kilometra, a koszt jej budowy to 234 mln zł. Zadanie prowadzi spółka Wrocławskie Inwestycje.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama