wroclaw.pl strona główna

WROCŁAW Aż 286 mln zł na rozwój gospodarki ściekowej dla MPWiK Wrocław

  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Inwestycje
  4. Aleja Wielkiej Wyspy
  5. Zbliżają się próby obciążeniowe Olimpijskiego w ciągu AWW. „Co ciekawe, most w środku jest pusty”

Mostem Olimpijskim będzie można przejść na Wielką Wyspę, zatrzymując się po drodze na platformach z widokiem na rzekę. Technologia budowy tej przeprawy umożliwia także (nie wszystkim) spacery przez wnętrze obiektu. Swojego rodzaju tunel utworzyły puste w środku elementy konstrukcji nośnej. Olimpijski, jak również most Wilczy Kąt, jest prawie gotowy na zbliżające się próby obciążeniowe.

Reklama

W mieście stu mostów i w roku oddania kilku bardzo dużych inwestycji komunikacyjnych uwagę skupiają na sobie mosty Olimpijski (nad Odrą) i Na Wilczym Kącie (nad Oławą). Oba budowane są w ciągu Alei Wielkiej Wyspy, czyli drogi, która połączy południowe osiedla dawnych Krzyków z Biskupinem i Sępolnem (ul. Krakowską i al. Armii Krajowej z ul. Mickiewicza).

Most Olimpijski przed próbami

W wakacje, najprawdopodobniej w ostatnim tygodniu lipca, mosty poddane zostaną próbom obciążeniowym. Zanim to się jednak stanie, trzeba skończyć ich budowę. Olimpijski, który łączy okolice ulicy Międzyrzeckiej z osiedlem Dąbie, jest prawie gotowy. Ma 700 metrów długości, co czyni go jednym z najdłuższych w mieście. Szerokość w przęśle to prawie 24 metry.

Inne dane techniczne i budowlane:

  • 14 podpór,
  • 800 pali przemieszczeniowych, które wzmacniają grunt pod mostem,
  • 2100 ton stali zużytej do konstrukcji przeprawy,
  • 15500 metrów sześciennych betonu.

„Co ciekawe most w środku jest pusty”

Inżynierowie dzielą wagę stali przez objętość betonu, żeby ocenić efektywność ekonomiczną konstrukcji. W przypadku Olimpijskiego wychodzi 135 kilogramów stali na metr sześcienny betonu. Ten wynik można zinterpretować jako zrównoważony ekonomicznie.

Efektywność ekonomiczną uzyskuje się poprzez pewne rozwiązania technologiczne np. sprzężone przekroje skrzynkowe. Upraszczając: w przekroju poprzecznym widać, że pewne elementy ustroju nośnego, który stoi na podporach, mają kształt skrzynek. Są one puste, niewypełnione betonem i innymi materiałami. Dzięki temu cała konstrukcja mostu jest lżejsza i mniej ugina się pod własnym ciężarem, a co za tym idzie – może służyć dłużej. „Co ciekawe most w środku jest pusty” – czytamy w lipcowym wpisie na profilu FB prezydenta Jacka Sutryka.

Puste skrzynki tworzą rodzaj korytarza, z którego korzystają inżynierowie czy technicy (samochody mają wówczas nad głową). To taki tunel w konstrukcji mostu.

— Pustą przestrzeń można wykorzystać do komunikacji przy przeglądach technicznych lub do przeciągnięcia kabli — wyjaśnia prof. dr hab. inż. Jan Bień z Katedry Dróg, Mostów, Kolei i Lotnisk Politechniki Wrocławskiej. — Sprężone przekroje skrzynkowe umożliwiają budowę mostów o większych rozpiętościach. To bardzo efektywne i powszechnie stosowane rozwiązanie — dodaje.

Dla przykładu: zdjęcie tego typu konstrukcji (to most w budowie w innej części Polski)

Element konstrukcji nośnej mostu BO
Element konstrukcji nośnej mostu

Na Olimpijskim będą zamontowane ekrany przyrodnicze oraz platformy obserwacyjne z widokiem na rzekę.

Próby obciążeniowe Na Wilczym Kącie

Drugi most – Wilczy Kąt – także jest prawie gotowy na próby obciążeniowe. Jego długość to 350 metrów. — To klasyczna konstrukcja łukowa. Forma jego nawiązuje do usytuowanej obok kładki Siedleckiej, jak i mostu Zwierzynieckiego, który prowadzi w innym rejonie w kierunku Wielkiej Wyspy. Obecnie zarówno na jednym jak i drugim moście mamy ułożoną warstwę asfaltu oraz żywice na kapach chodnikowych — poinformował na początku lipca prezydent Jacek Sutryk za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Tak wyglądał obiekt (wtedy jeszcze nienazwany) na początku marca 2023:

Galeria zdjęć

Aleja Wielkiej Wyspy, z dwoma mostami – Olimpijskim nad Odrą i Na Wilczym Kącie nad Oławą – ma być oddana do użytku do końca tego roku. Długość całej trasy to około 3,4 kilometra, a koszt jej budowy to 234 mln zł. Zadanie prowadzi spółka Wrocławskie Inwestycje.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama