wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

18°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 21:30

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Aleja Wielkiej Wyspy otwarta! Oto 5 rzeczy, które musisz wiedzieć
Kliknij, aby powiększyć
Prezydent Jacek Sutryk z radnymi, przedstawicielami urzędu miejskiego i miejskich spółek oraz wykonawcy, firmy Banimex, zapowiadają otwarcie alei Wielkiej Wyspy. Ruch zostanie puszczony w nocy z piątku na sobotę (z 22 na 23 grudnia). Fot. Oleksandr Poliakovsky
Prezydent Jacek Sutryk z radnymi, przedstawicielami urzędu miejskiego i miejskich spółek oraz wykonawcy, firmy Banimex, zapowiadają otwarcie alei Wielkiej Wyspy. Ruch zostanie puszczony w nocy z piątku na sobotę (z 22 na 23 grudnia).

Od soboty 23 grudnia cała trasa od al. Paderewskiego do al. Armii Krajowej będzie dostępna dla kierowców, pasażerów MPK, pieszych oraz rowerzystów. Inwestycja nie została jeszcze zakończona, ale samochody mogą już całą drogą bezpiecznie jeździć. Wykańczanie części tras dla pieszych i rowerzystów będzie jeszcze trwało, podobnie jak nasadzenia zieleni. Zobacz, co jest wyjątkowego w tej inwestycji.

Reklama

Z Tarnogaju czy Przedmieścia Oławskiego na Biskupin i Sępolno dojedziemy w kilka, kilkanaście minut. Z pominięciem centrum miasta, placów Społecznego i Grunwaldzkiego. To nowa jakość w komunikacji. Jednak nie tylko z tego względu to niezwykła inwestycja. 

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Mapa przedstawia przebieg alei Wielkiej Wyspy.</p>
Mapa przedstawia przebieg alei Wielkiej Wyspy.

Czytaj także: Aleja Wielkiej Wyspy otwarta! Wrocławianie chętnie korzystają od pierwszego dnia [ZDJĘCIA]

1. Aleja Wielkiej Wyspy - wielka i droga

To jedna z największych i najdroższych inwestycji komunikacyjnych w powojennej historii Wrocławia. Kosztowała ponad 260 mln zł. Trasa zaplanowana jeszcze przez przedwojennych gospodarzy miasta wiedzie przez bardzo urokliwe tereny. Jest z niej widok na Oławę i jej rozlewisko, na Odrę i wały wzdłuż niej, na park Wschodni, las Rakowiecki. Te tereny są skomunikowane z aleją, można do niech zejść lub zjechać rowerem. 
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Grafika przedstawia podstawowe informacje o alei Wielkiej Wyspy.</p>
Grafika przedstawia podstawowe informacje o alei Wielkiej Wyspy.

2. Most Olimpijski: Pierwszy od stu lat i jeden z najdłuższych

To pierwsza od ponad 100 lat przeprawa przez starą Odrę. Ostatnim wybudowanym mostem był Grunwaldzki, który zresztą już zasłużył na remont i wkrótce się go doczeka. Most Olimpijski ma ponad 700 metrów długości. Są na nim zrobione punkty widokowe, z których można podziwiać widoki.
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

Porównując oba mosty, to Olimpijski jest sześć razy dłuższy od Grunwaldzkiego. Od Milenijnego jest krótszy zaledwie o jedną czwartą.

Całkowita powierzchnia mostu to 13,8 tys. metrów kwadratowych. Do jego budowy zastosowano 14 podpór, a grunt pod nimi wzmacnia blisko 800 pali. Ma w sobie 2,1 tys. ton stali i 15,5 tysiąca metrów sześciennych betonu.

3. Most Na Wilczym Kącie z widokiem na rozlewisko

Przechodzi w pobliżu bardzo malowniczego rozlewiska Oławy, w sąsiedztwie lasu Rakowieckiego. Most Na Wilczym Kącie to 350-metrowa przeprawa. Wilczy Kąt to historyczna nazwa obszaru między Krakowską a rzeką Oławą. 

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Grafika przedstawia obiekty inżynieryjne na alei Wielkiej Wyspy.</p>
Grafika przedstawia obiekty inżynieryjne na alei Wielkiej Wyspy.

Co ważne aleja zapewni alternatywny dojazd do atrakcji, które na Wielką Wyspę ściągają tłumy: zoo i kompleks Hali Stulecia. Jadący od południa i zachodu nie będą musieli przeprawiać się przez oblężony most Zwierzyniecki. 

4. Zielona aleja Wielkiej Wyspy  

W ramach całej inwestycji posadzimy tysiąc drzew i 50 tysięcy krzewów. Do tej pory posadziliśmy już 260 drzew i około 30 tysięcy krzewów. Dobór gatunków jest bardzo przemyślany, zarówno pod względem estetycznym, jak i odporności roślin na warunki panujące przy drodze. Wiosną będziemy to wszystko podziwiać.
Monika Ziemiańska, profesor Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, dendrolog

Rosną tu klony jawory, klony i będzie aleja lipowa z gatunków szerokolistnej, drobnolistnej i srebrzystej. Wśród krzewów są ligustr pospolity, jaśminowiec wonny, dereń rozłogowy, śnieguliczka biała, tawuła szara i japońska, grab pospolity i róża. Po ekranach przyrodniczych piąć się będą wiciokrzew, chmiel i bluszcz. 

Ekrany przyrodnicze chronić mają przede wszystkim nietoperze. Dla nich też zamontowane zostaną domki m.in. w przylegającym do inwestycji lesie Rakowieckim. Poszkodowane nie zostaną ropuchy (zielona i szara), które rozmnażają się w niewielkim stawie przy ul. Kazimierskiej, a trafiają tam m.in. z terenów działek przy ul. Kosiby usytuowanej równolegle do AWW. Przemieszczać się mogą trzema tunelami wybudowanymi specjalnie dla nich pod jezdnią, drogą dla rowerów i chodnikiem.

5. MPK na alei Wielkiej Wyspy

Również dla pasażerów MPK dotarcie na Wielką Wyspę od strony Przedmieścia Oławskiego stanie się znacznie szybsze. To za sprawą zmiany trasy linii 143. Autobusy od skrzyżowania Gazowej i Tarnogajskiej jeździć będą przez Tarnogajską, Armii Krajowej, most Na Wilczym Kącie, most Olimpijski i dalej Mickiewicza do pętli na Sępolnie.

W przyszłości po alei Wielkiej Wyspy będzie kursować więcej linii. Na razie jednak możliwości przewozowe MPK są wyczerpane, tabor jest wykorzystywany niemal z stu procentach. Gdy pojawią się nowe możliwości przewozowe, będzie rozmawiać z mieszkańcami i radami osiedli.
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

Koniec prac na skrzyżowaniu AWW z Mickiewicza i Paderewskiego umożliwi autobusom 115, 345 i 259 powrót na stałe trasy, natomiast 941 znów pojadą do pętli przy Stadionie Olimpijskim.

Zmiany nastąpią również po stronie Przedmieścia Oławskiego. Tam, w rejonie skrzyżowania Krakowskiej i Armii Krajowej, zostanie w nowej lokalizacji uruchomiony przystanek „Armii Krajowej” dla tramwajów 3 i 5 jadących w stronę Księża Małego. Wsiadać i wysiadać będziemy za wiaduktem. Korzystać z niego będą również autobusy linii 114 i 243. Dla nich będzie to przystanek „na życzenie”.

ZOBACZ, JAK WYGLĄDA ALEJA WIELKIEJ WYSPY:

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl