Raport Top Disruptors in Healthcare od pięciu lat stanowi najlepszy opis krajobrazu innowacji w sektorze medycznym w Polsce i regionie CEE. Tegoroczne wydanie to aż 170 polskich startupów medycznych oraz 24 startupy z regionu CEE. Znalazły się tam również wrocławskie firmy. Jak się okazuje na Dolnym Śląsku działa aż 8 proc. wszystkich polskich startupów medycznych.
Źródło inspiracji i wsparcia
Jak twierdzi Karolina Kornowska, główna autorka raportu oraz project manager Koalicji AI w Zdrowiu i Polskiej Federacji Szpitali, w ciągu ostatnich pięciu lat opracowanie to nie tylko dokumentowało postęp, lecz także odegrało aktywną rolę w rozwoju firm z tej branży, wspierając wartościowe partnerstwa i kreując ekosystem sprzyjający innowacjom.
Celem raportu jest nie tylko prezentacja innowacji, lecz także dostarczenie cennych danych wspierających podejmowanie świadomych decyzji w sektorze zdrowia. To źródło inspiracji i narzędzie aktywnego wsparcia dla innowacyjnych startupów medycznych.Karolina Kornowska
Wzrost zainteresowania najnowszymi technologiami
Z Raportu Top Disruptors in Healthcare wynika, że w sektorze technologicznym kluczową rolę odgrywają AI i machine learning, wybierane przez 64 proc. startupów medycznych (108 respondentów). Wskazuje to na szybki wzrost zainteresowania tymi technologiami, bo w pierwszej edycji raportu było to jeszcze 30 proc. Odzwierciedla to ich rosnące znaczenie w digitalizacji opieki zdrowotnej.
Inwestorzy potrzebni od zaraz
Największym wyzwaniem dla polskich startupów medycznych jest znalezienie inwestora lub uzyskanie finansowania, co wskazuje 50 proc. respondentów. Ekspansja zagraniczna oraz promocja i sprzedaż rozwiązań również stanowią istotne bariery, wskazywane odpowiednio przez 40 i 37 proc. startupów.
Współpraca ze stroną publiczną pozostaje wyzwaniem dla 31 proc. badanych, co podkreśla potrzebę lepszej integracji innowacji z publicznym systemem opieki zdrowotnej. Mniejszym problemem są kwestie związane z pozyskaniem kompetentnych pracowników oraz tworzeniem modeli biznesowych, wskazywane przez 7 proc. startupów.
Tworzą dla lekarzy i pacjentów
Najczęściej wybieranymi docelowymi użytkownikami są lekarze oraz inne osoby wykonujące zawód medyczny (66 proc.) oraz podmioty lecznicze (65 proc.). Pacjenci stanowią 59 proc. docelowych użytkowników, co podkreśla znaczenie bezpośrednich rozwiązań zdrowotnych dostępnych dla pacjentów.
Podmioty lecznicze są również najważniejszym ostatecznym płacącym klientem dla startupów medycznych (62 proc.), co sugeruje, że placówki medyczne pozostają niezawodnym źródłem dochodów dla innowacyjnych firm. Udział pacjentów jako płacących klientów, choć spadający, nadal stanowi istotną grupę ostatecznych klientów (40 proc.).
Kobiet wciąż jest mniej
Większość startupów medycznych (51 proc.) została założona przez mieszane zespoły, co odzwierciedla różnorodność i otwartość na różne perspektywy. Jednak tylko 4 proc. startupów założyły wyłącznie kobiety, podczas gdy 44% założyli wyłącznie mężczyźni. To pokazuje, że wciąż istnieją pewne nierówności płciowe w przedsiębiorczości, które mogą być zredukowane przez wsparcie i promowanie kobiecej przedsiębiorczości.