wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

13°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 08:30

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. Bezpieczniej na wrocławskich torowiskach. Celem „wizja zero”
Kliknij, aby powiększyć
Celem MPK Wrocław jest zwiększenie bezpieczeństwa przejazdów mat. MPK
Celem MPK Wrocław jest zwiększenie bezpieczeństwa przejazdów

W 2021 roku nie doszło do żadnego śmiertelnego wypadku na torach tramwajowych we Wrocławiu. MPK podkreśla, że był to najbezpieczniejszy rok od kilkunastu lat.

Reklama

– Bezpieczeństwo pasażerów i innych uczestników ruchu jest na szczycie naszej piramidy priorytetów. Konsekwentnie dążymy do „wizji zero”, dlatego od dawna tak duży nacisk kładziemy na kolejne kampanie edukacyjne i informacyjne – podkreśla prezes MPK Wrocław, Krzysztof Balawejder.

Określenie „wizja zero” pochodzi ze Szwecji, gdzie odnosiło się do działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach tak, by w wypadkach samochodowych nie ginęli ludzie. Od tego czasu podobny cel wyznaczają sobie zarządcy dróg w różnych miejscach. MPK Wrocław nieustannie dąży do poprawy bezpieczeństwa nie tylko swoich podróżnych, ale wszystkich uczestników ruchu w relacji ze swoimi pojazdami.

Szkolenia dla policjantów i motorniczych

W ubiegłym roku MPK informowało m.in. o tym, jak długo hamuje tramwaj. Na specjalnym szkoleniu byli wrocławscy policjanci. Spółka współpracuje również ze strażakami.

– Na pewno ta wiedza nam się przyda i zostanie wykorzystana w trakcie obsługi zdarzeń drogowych – mówił mł. insp. Przemysław Kozioł, zastępca komendanta we wrocławskiej policji. – Czasami mają miejsca sytuacje na drodze, gdzie winnym jest motorniczy, ale są to zdarzenia incydentalne. Najczęściej mamy tutaj winę obcą – wtargnięcie czy ewentualnie nieuwaga jakiegoś kierującego doprowadza do kolizji. Z kolei motorniczowie mogą doskonalić swoje umiejętności na nowoczesnym symulatorze w zajezdni Borek.

– Większość wypadków z udziałem tramwajów to tzw. wina obca, czyli są one spowodowane przez innych uczestników ruchu – zwraca uwagę Krzysztof Balawejder. – Nasi motorniczowie muszą jednak czasem myśleć także za innych. Kładziemy na to nacisk podczas szkoleń i cieszymy się, że przynosi to widoczne efekty.

Wykres śmiertelnych wypadków na wrocławskich torach tramwajowych

Dodatkowo, przewoźnik często gości na swoich zajezdniach przedszkolaków i uczniów, organizując edukacyjne zabawy – wszystko po to, aby od najmłodszych lat uczyć prawidłowych postaw. Mimo szeregu powyższych działań realizacja „wizji zero” nie będzie możliwa bez zachowania ostrożności przez osoby przekraczające torowiska tramwajowe, o co spółka apeluje.

Bezpieczeństwo ponad wszystko

Warto przypomnieć, że spółka prowadziła ważną kampanię informacyjną, gdy zmieniło się prawo o ruchu drogowym i piesi wchodzący na pasy zyskali pierwszeństwo przed pojazdami.

– Przypominaliśmy wówczas najróżniejszymi metodami, że tramwaje w tym przypadku są wyjątkiem i pieszy musi im ustąpić – podkreśla Balawejder. Elementem tej kampanii był eksperyment ukazujący różnicę w drodze hamowania tramwaju i samochodu osobowego.

Dodatkowo, spółka zwraca także uwagę na bezpieczeństwo samych pasażerów, gdy tramwaj zmuszony jest do gwałtownego hamowania. Trzon tej kampanii stanowił materiał z monitoringu. Pokazuje on, że nagłe hamowanie prowadzi czasami do upadku pasażera na podłogę, albo do uderzenia jego głową o poręcz lub siedzenie. – Wejście lub wjechanie na rowerze przed jadący tramwaj może mieć tragiczne skutki – także dla pasażerów znajdujących się w wagonie, dlatego apelujemy o rozwagę i odpowiedzialność – mówi Krzysztof Balawejder.

Posłuchaj podcastu

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl