wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

9°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 05:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Kierowcy
  4. Dlaczego rogatki często się psują? Przez kierowców

We Wrocławiu problemy najczęściej występują na przejazdach kolejowych na ulicach Zwycięskiej i Grota-Roweckiego. Szlabany przechodzą w tryb awaryjny i długo blokują samochody mimo braku przejeżdżających pociągów. Dlaczego tak się dzieje? - denerwują się kierowcy. Wyjaśnienie jest dość przykre dla nich: najczęściej awarie powodują właśnie kierowcy. Oczywiście nie ci, którzy jeżdżą prawidłowo.

Reklama

Najgłośniejszym przejazdem jest ten na Zwycięskiej. Tu w godzinach szczytu korki tworzą się nawet wtedy, gdy szlabany są podniesione. Gdy przejeżdża pociąg i zostają opuszczone, zator się wydłuża, a w sytuacji, w której przejazd zostaje zablokowany na dłużej, jest już istna komunikacyjna tragedia.

Dochodzi do niej, gdy opuszany szlaban napotka na swojej drodze samochód, którego oczywiście nie powinno tam być. Kierowca ma prawo wjechać za otwarty szlaban dopiero wtedy, gdy jest dla niego miejsce za szlabanem po drugiej stronie torów. Aby było prościej, przestrzeń, na której nie wolno się zatrzymywać, wymalowana jest tam na czerwono. Czasem i to nie pomaga.

Jak na ołtaszyńskiej facebookowej grupie pisze Rafał, "ilekroć tamtędy przejeżdżam rowerem, zawsze jakiś samochód stoi na czerwonym polu!". I tu jest właśnie przyczyna awarii rogatek.

Dlaczego akurat na Zwycięskiej są częste awarie rogatek?

Kierowcy zapewne znają przepisy i widzą wielkie czerwone pole, na które nie powinni wjeżdżać bez pewności, że z niego zjadą. Jednak - jak wynika z ich doświadczeń - grzeczne czekanie przed szlabanem nie popłaca.

Jadąc od strony al. Karkonoskiej prawy pas za przejazdem się kończy i jadący nim muszą zjechać na lewy. No i bywa, że "sprytni" kierowcy z lewego pasa wykorzystują "okazję", czyli to, że ten z prawego zatrzymał się przed szlabanem i wciskają się przed niego.

Jeśli takich "spryciarzy" jest wielu, to wtedy ten przestrzegający przepisów może długo czekać przed szlabanem. Więc aby w końcu pokonać przejazd, wjeżdża na czerwone pole, nie pozwalając wcisnąć się tym z prawego pasa. No i raz na jakiś czas "spryciarz" z prawego, albo próbujący jechać prawidłowo na lewym pasie (któremu jednak skończyła się cierpliwość dla cwaniaków) tak stanie, że w momencie opuszczania rogatek jego samochód znajduje się bezpośrednio pod szlabanem.

Dlaczego rogatki tak długo nie działają?

PKP Polskie Linie Kolejowe, które zarządzają infrastrukturą, przyznają, że "przyczyna usterek urządzeń na przejazdach najczęściej leży po stronie kierowcy. Zarówno w maju jak i kwietniu doszło dwukrotnie do awarii urządzeń na przejeździe przy ul. Zwycięskiej. Za każdym razem sprawcą utrudnień w ruchu zarówno kolejowym jak i drogowym był nieostrożny kierowca".

Zapytaliśmy PLK, co się wtedy dzieje z rogatkami, dlaczego tak długo trwa przywrócenie ich normalnego funkcjonowania (w godzinach szczytu rogatki zamknięte nawet przez kwadrans, to bardzo długo). 

Jeśli kierowca nie zachowa odpowiedniej odległości i pojazd naruszy urządzenie, to ze względu na bezpieczeństwo, urządzenia przechodzą w tryb awaryjny. Przejazd pozostaje wtedy zabezpieczony do czasu przyjazdu służb technicznych, których członkowie określają stan urządzeń i przywracają je do właściwej pracy. Ingerencja specjalnych służb jest zawsze konieczna, a czas dojazdu zależy od sytuacji drogowej w mieście. Służby wysyłane są zaraz po zgłoszeniu usterki.
PKP Polskie Linie Kolejowe

Służby PLK reagują od razu, ale jeśli do awarii dochodzi w godzinach szczytu, to długo dojeżdżają na miejsce. Im dłużej ich nie ma, tym większe korki, więc trudniej im dojechać. Taka spirala, która sama się nakręca. 

Kierowcy stoją, a maszynista zwalnia

Awaria rogatek uruchamia cały proces, który służy naszemu bezpieczeństwu. Jak wyjaśniają PLK, przejazd kolejowo-drogowy na ul. Zwycięskiej zamykany jest automatycznie. W chwili wystąpienia awarii urządzeń na przejeździe zostaje on zabezpieczony: rogatki, jeżeli nie zostały wyłamane, pozostają zamknięte, a maszynista jest informowany o obowiązku ograniczenia prędkości do 20 km/h i podawania sygnału „baczność”.

To spójny system zabezpieczeń, aby nikt na przejeździe kolejowym nie zginął, bo w starciu z pociągiem nie mamy szans, choćby w nie wiadomo ile poduszek powietrznych było wyposażone auto. Los pieszych czy rowerzystów tym bardziej jest przesądzony.    

W minionym roku na przejazdach kolejowo-drogowych doszło do 195 wypadków, w których zginęły 43 osoby, a 22 zostały ciężko ranne - podaje Portal Kolejowy powołując się na dane Urzędu Transportu Kolejowego.

Znacznie gorzej było na tzw. dzikich przejściach, na których w 215 wypadkach zginęło aż 161 osób, a 28 zostało ciężko rannych. 

Kierowca płaci mandat oraz za naprawę rogatek 

Zarówno Urząd Transportu Kolejowego jak i PLK prowadzą kampanie edukacyjne, uczulając wszystkich użytkowników dróg na kwestie bezpieczeństwa. Różne działania inicjował również wrocławski magistrat.  

Jeśli jednak apele do kogoś nie trafiają, to może podziałają sankcje? Uszkodzenie rogatek kosztuje, nawet jeśli nikomu nic się nie stanie. Sprawca obciążony jest kosztem pracy monterów i materiałów potrzebnych do naprawy urządzeń. Jeśli to kierowca, szkoda pokrywana jest z ubezpieczenia OC. Poza tym wiele przejazdów, w tym ten przez u. Zwycięską we Wrocławiu, jest monitorowanych, a zatem kierowca otrzymuje również mandat. Może go otrzymać również wtedy, gdy zatrzyma się w zabronionym miejscu na przejeździe, nawet jeśli nie uszkodzi szlabanów.

Żółta naklejka. Co robić, gdy szlabany nie działają? 

Na napędach rogatek lub na krzyżach świętego Andrzeja od strony torów znajdują się żółte naklejki. Są na nich trzy ważne numery:

  • indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu (numer skrzyżowania), który precyzyjnie określa położenie przejazdu,
  • numer alarmowy 112, który należy wybrać, gdy zagrożone jest życie i zdrowie
  • numer do służb technicznych PLK, na który można zgłaszać nieprawidłowości i awarie na przejazdach, które nie zagrażają bezpośrednio życiu.

Z numeru 112 należy skorzystać, gdy zagrożone jest życie, gdy może dojść do wypadku – np. gdy samochód został unieruchomiony między rogatkami, w przypadku zdarzenia na przejeździe lub dostrzeżenia przeszkody na torach. Kontakt z numerem alarmowym 112 i reakcja kolejarzy pozwalają uniknąć tragedii.

Więcej na temat bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych przeczytasz tutaj

PKP PLK apelują do kierowców o stosowanie tych 5 zasad

  1. Znak STOP oznacza konieczność zatrzymania się przed przejazdem.
  2. Czerwone światło bezwzględnie zakazuje wjazdu na przejazd – pulsująca sygnalizacja oznacza, że za chwilę na przejeździe będzie pociąg.
  3. Na przejazd można wjechać tylko wtedy, gdy zapewniony jest zjazd z przejazdu.
  4. Zbliżając się do przejazdu należy zachować szczególną ostrożność i upewnić się, że nie nadjeżdża pociąg.
  5. W przypadku zagrożenia należy skorzystać z żółtej naklejki

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama