wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

6°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 04:17

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Rowerzyści
  4. Pytamy o Wrocław: Budujemy część dróg rowerowych wspólnie z deweloperami
Kliknij, aby powiększyć
- Prowadzimy regularne badania netężenia ruchu rowerowego we Wrocławiu - mówi Daniel Chojnacji, wrocławski oficer rowerowy (na zdjęciu) fot. Filip Basara
- Prowadzimy regularne badania netężenia ruchu rowerowego we Wrocławiu - mówi Daniel Chojnacji, wrocławski oficer rowerowy (na zdjęciu)

O współpracy miasta i deweloperów przy budowie części dróg dla rowerzystów, coraz większym ruchu rowerowym we Wrocławiu i programach zachęcających mieszkańców do przesiadki na jednoślady opowiada Daniel Chojnacki, wrocławski oficer rowerowy, w rozmowie z Michałem Kurowickim.

Reklama

Rowerzyści zastanawiają się dlaczego przy ul. Sienkiewicza istnieje droga rowerowa, którą wybudował deweloper, ale została następnie zamknięta decyzją Urzędu Miejskiego?

Daniel Chojnacki, wrocławski oficer rowerowy: Wspomniana droga dla rowerów nie została jeszcze otwarta. Została wybudowana w rejonie inwestycji mieszkaniowej. Jej realizacja wynika z konieczności zapewnienia obsługi dla nowego obiektu i tego typu wymagania są kierowane przez Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta do każdego inwestora na terenie Wrocławia. W niektórych przypadkach to konieczność budowy jezdni, chodnika, drogi dla rowerów czy przystanków komunikacji zbiorowej.

Dzięki temu nowe inwestycje skutkują również rozwojem komunikacyjnym miasta. Bywa tak – jak w tym przypadku – że wybudowany odcinek drogi czy chodnika graniczy jedynie z obszarem inwestycji, nie tworząc od razu całego ciągu. To kwestia etapowania danej inwestycji i realizacji następnych odcinków w kolejnych latach.

Ponieważ przy ul. Sienkiewicza tak krótki odcinek nie przynosi na razie korzyści rowerzystom, podobnie jak w kilku innych miejscach, nie został on na razie oznaczony jako droga dla rowerów. Podobna sytuacja jest np. na ul. Gwiaździstej.

Jak wygląda współpraca Urzędu Miejskiego z deweloperami w kwestii budowy dróg rowerowych we Wrocławiu?

D.Ch.: Bazując na przepisach ustawy, jako miasto wymagamy od inwestorów zewnętrznych budowę układu komunikacyjnego, gdyż nowe inwestycje bezpośrednio na niego wpływają. Jeśli na danej ulicy ma pojawić się droga dla rowerów, taki obowiązek wpisywany jest w obsługę komunikacyjną inwestycji. We Wrocławiu powstało już wiele inwestycji komunikacyjnych we współpracy z deweloperami, które były realizowane etapami.

Przykładem może być odcinek przy ul. Browarnej, który był realizowany przez deweloperów i jest częścią trasy rowerowej między ul. Jedności Narodowej do Rychtalskiej. Podobna realizacja miała również niedawno miejsce przy budowie trasy rowerowej wzdłuż ulicy Hubskiej. Obecnie inny deweloper buduje z kolei odcinek  trasy  na ul. Powstańców Śląskich.  

Jakie są korzyści dla miasta z budowania dróg rowerowych przez deweloperów?

DCh.: Przede wszystkim to oszczędność w budżecie Wrocławia. Budowa kilometra rowerowej drogi dla rowerów to często koszt rzędu kilku milionów złotych. Niezbędne jest, by inwestorzy angażowali się w rozwój układu drogowego, tym bardziej, że nowe inwestycje generują zazwyczaj nowy, dodatkowy ruch.

Czy miasto jest informowane przez deweloperów, w jakich miejscach i terminach planują budowę dróg rowerowych?

D.Ch.: To miasto decyduje co i gdzie deweloperzy mają budować. To kwestia uzgodnień związanych z wpięciem nowej inwestycji do układu komunikacyjnego miasta.

Czy deweloperzy wykonują też chodniki i jak wygląda współpraca miasta z nimi w tej kwestii?

D.Ch.: Jak najbardziej, na tych samych zasadach, jak w przypadku nowych dróg rowerowych. Przykładowo – nowa inwestycja mieszkaniowa generuje nowy ruch i niezbędne jest, aby nowi mieszkańcy mieli możliwość komfortowego przemieszczania się w najbliższej okolicy. Dlatego budowa nowych chodników, infrastruktury rowerowej czy dróg jest obowiązkowym warunkiem przy realizacji inwestycji.

Jaki jest plan budowy dróg i ścieżek rowerowych we Wrocławiu w najbliższym roku?

D.Ch.: W tym roku realizowanych jest lub będzie kilka ważnych z punktu widzenia wrocławian inwestycji. Po pierwsze, trwa budowa połączeń w centrum miasta, o które wnioskowali sami mieszkańcy we Wrocławskim Budżecie Obywatelskim – mowa o drodze dla rowerów na ulicy Sądowej od pl. Legionów do fosy miejskiej oraz połączeniu na ulicy Legnickiej między pl. Jana Pawła II, a ul. Rybacką.

Poza tym nowe drogi rowerowe powstają w ramach dużych inwestycji drogowych: mowa o tramwaju na Popowice, trasie autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór czy budowie Alei Wielkiej Wyspy. Kolejne odcinki powstaną również w ramach rozpoczętej niedawno przebudowy ul. Pomorskiej, czy budowy obwodnicy Leśnicy.

Nie zapominamy także o polepszeniu komfortu jazdy już istniejącymi ciągami. W tym roku planowane jest np. obniżenie krawężników wzdłuż trasy na Grota-Roweckiego od ronda Bednarza do ul. Przystankowej oraz na ul. Krzywoustego od Czajkowskiego do Poprzecznej.

Kiedy powstanie droga rowerowa w okolicach Rynku, prowadząca przez ul. Bożego Ciała i Widok, w stronę ul. Szewskiej?

D.Ch.: Doskonale rozumiem pytanie, bo to bardzo ważna trasa dla podróżujących z południa na północ jednośladem. Obecnie jesteśmy na etapie jej projektowania. Wyłoniony w przetargu wykonawca projektu ma 10 miesięcy na jego stworzenie. Dopiero gdy będziemy mieć projekt i poznamy zakres inwestycji oraz koszty, będziemy mogli rozpisać przetarg na jej wykonanie i określić termin realizacji.

Jakie jest natężenie ruchu rowerowego we Wrocławiu? Czy na rowerze jeździ więcej osób niż w poprzednich latach?

B.Ch.: Mierzymy ruch rowerowy w ramach kompleksowych badań ruchu drogowego oraz co dwa lata w ramach ręcznych pomiarów. Dla przykładu – na ul. Powstańców Śląskich w 2014 roku w godzinie szczytu przejeżdżało prawie 400 rowerów na godzinę. Tymczasem w roku 2018 było to już ponad 900 osób. W te 9 lat ruch rowerowy na tym ciąg wzrósł zatem o ponad 100%. Na innych ciągach wzrosty są również bardzo wysokie.

Dane dotyczące ruchu rowerowego, który był badany w tym roku, są jeszcze opracowywane, ale myślę, że po samych obserwacjach tego, jak wyglądają wrocławskie trasy rowerowe możemy stwierdzić, że wrocławianie w tym roku zdecydowanie wybierają rower. Ma to zapewne związek z szalejącymi cenami paliw. Dodatkowo, dzięki temu, że infrastruktura rowerowa z roku na rok jest rozwijana, uzupełniana i modernizowana, przesiadanie się na jednoślady jest znacznie wygodniejsze.

Oprócz rozbudowy infrastruktury dbamy również o to, aby zachęcać mieszkańców do rezygnowania z samochodów na poczet bardziej zrównoważonych form transportu, dlatego duży nacisk stawiamy też na edukację i promocję zrównoważonej mobilności. W szkołach prowadzone są zajęcia dla dzieci i nauczycieli wychowania komunikacyjnego.

W ubiegłym roku szkolnym przeprowadzono we Wrocławiu pierwszy tzw. egzamin holenderski na kartę rowerową, który sprawdza umiejętność poruszania się na rowerze w ruchu ulicznym. Z roku na rok coraz więcej szkół i uczniów przystępuje do kampanii Rowerowy Maj, która promuje aktywną mobilność wśród najmłodszych mieszkańców miasta – w tym roku na fali popularności majowej akcji postanowiliśmy zorganizować we Wrocławiu jej wrześniową dogrywkę, która potrwa do 22 września. Natomiast z początkiem października rozpocznie się kampania skierowana do dorosłych, czyli “W kółko kręcę”, gdzie za rowerowe przejazdy do i z pracy wrocławianie będą otrzymywać punkty, które następnie można będzie wymienić na nagrody.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl