Promenada Krzycka – najważniejsze informacje:
- to trasa, która powstaje dla rowerzystów i pieszych wzdłuż nasypu kolejowego na południu miasta,
- oddana do użytku jest już jej część między pętlą Park Południowy a Wzgórzem Tarnogajskim – ok. 4 kilometry,
- całkowita długość Promenady Krzyckiej między Grabiszyńską a Wzgórzem Tarnogajskim wyniesie 7,5 kilometra.
Promenadę Krzycką – wydzieloną, kameralną, częściowo oświetloną i biegnącą przez zielony teren wzdłuż linii kolejowej Popowice-Brochów – z pewnością zalicza się do najprzyjemniejszych tras dla rowerzystów i pieszych we Wrocławiu. Od kilku lat jest wydłużana tak, aby połączyła ulicę Grabiszyńską ze Wzgórzem Tarnogajskim. Do osiągnięcia celu brakuje kilku części:
- pomiędzy ulicami Krzycką a Racławicką (projekt na jego budowę powinien być niedługo gotowy),
- pomiędzy Racławicką a Hallera (projektowanie powinni skończyć wiosną 2026 roku),
- między Hallera a Grabiszyńską (przed przetargiem na projekt).
- między Krzycką a Ślężną (przed przetargiem na projekt).
— Powinniśmy jeszcze w tym roku uzyskać pozwolenie na budowę, aby ogłosić przetarg na realizację z początkiem nowego roku — informuje o odcinku Krzycka-Racławicka Ewa Mazur z Zardządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu.
W poprzednim odcinku Promenady
Najnowszy fragment to Spiska-Ślężna z 2024 roku. Wiosną tego roku dodana została nieplanowana wcześniej część – osobny chodnik na terenie Gaju, między Srebrnogórską a Pirenejską. — Wspólny ciąg pieszo-rowerowy przestał wystarczać, dlatego dobudowaliśmy wydzielony chodnik. Teraz jest tu bezpieczniej, wygodniej i bardziej komfortowo dla spacerowiczów i biegaczy — argumentował Damian Kret ze ZDiUM-u we Wrocławiu.
Niewiele później pojawiły się latarnie przy najstarszej części Promenady Krzyckiej – pomiędzy Borowską a Spiską.
Przykładowo – zakończony w 2024 roku odcinek Spiska-Ślężna o długości niecałego kilometra:
- ułożenie dróg rowerowych i pieszych,
- 42 latarnie,
- oznakowanie pionowe i poziome,
- 26 ławek,
- prace przy roślinach (np. wycinka, sadzenie nowych, przesadzanie),
- koszt to 3,7 mln zł.
Do Kruczej przed 2027 rokiem
Trwającą od 2019 budowę Promenady Krzyckiej zainicjowali mieszkańcy, którzy zgłosili pomysł do Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Kiedy doczekają się całości? W Wydziale Mobilności Miejskiej UMW słyszymy, że optymistyczny scenariusz zakłada doprowadzenie trasy do wysokości ulicy Kruczej przed 2027 rokiem. Jeżeli tak się stanie, w 2027 roku lub później będzie do zrobienia ostatni kawałek – między Kruczą a Grabiszyńską.
Historyczna Hugo Richter Weg
Historia trasy, dziś nazywanej Promenadą Krzycką, sięga drugiej połowy XIX wieku i jest związana z tworzoną wtedy linią kolejową do Świdnicy przez Sobótkę. Prace nad zagospodarowaniem bezpośredniego sąsiedztwa nasypu kolejowego na cele rekreacyjne i spacerowe rozpoczęły się pod koniec tamtego stulecia. Początkowo trasa pomyślana jako zielony łącznik pomiędzy parkami: Południowym i Grabiszyńskim. Nieco później zyskała nazwę na cześć dyrektora Ogrodów Miejskich, Hugo Richtera.
Założenia szlaku rozwijały się wraz z nową zabudową miejską. Przed drugą wojną światową trasa Hugo Richter Weg sięgała na wschodzie okolic Wzgórza Tarnogajskiego, a nawet dzisiejszej ulicy Mościckiego. Na zachodzie rozwidlała się w okolicy Małej Sobótki – jedna odnoga kierowała spacerowiczów do parku Grabiszyńskiego, druga do terenów sportowych przy osiedlu Kwaśnych Źródeł, stanowiącym część dzisiejszych Gajowic.
Po wojnie idea szlaku łączącego parki uległa zapomnieniu, a same ścieżki stopniowej degradacji. Więcej o historii Hugo Richter Weg – tutaj.
Do historycznej trasy zaliczane jest wzgórze Gajowickie, nazwane Górką Pafawag. Jego rewitalizacja przebiegała w latach 2015-2018.