Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Budowa obecnej konstrukcji mostu Zwierzynieckiego zakończyła się w 1897 roku. Od tego czasu przeprawa przeszła wiele remontów. Przetrwała dwie wojny światowe. Kilka razy zmieniała kolor. Wszyscy pamiętamy chyba najlepiej, jak była pomalowana na żółto.
To się zmieni. Po zakończeniu trwającej obecnie renowacji obiekt nabierze koloru pruskiej zieleni i rdzawego kasztana.
Czy remont uda zakończyć się jeszcze w tym roku?
Remont mostu Zwierzynieckiego. Te prace trzeba jeszcze wykonać
- Nakładanie powłok antykorozyjnych i końcowej malatury na konstrukcję stalową wymaga odpowiednich warunków pogodowych, a te z dnia na dzień mogą ulec pogorszeniu. Niskie temperatury, opady deszczu czy śniegu, wysoka wilgotność mogą uniemożliwić kontynuowanie powyższych prac.
- Szerokopojęte prace wykończeniowe takie jak np. układanie płyt granitowych w chodnikach oraz ich spoinowanie (klejenie zaprawą), spoinowanie elementów balustrad kamiennych, uszczelnianie, klejenie etc.
- Układanie płyt granitowych na obydwu chodnikach jest ostatnim elementem prac wykończeniowych, ze względu na wysokie ryzyko ich zabrudzenia, uszkodzenia lub połamania w trakcie toczących się prac malarskich, remontowych i montażowych. Stosowanie zapraw, kitów oraz klejów wymaga zachowania reżimów technologicznych - jednym z nich jest odpowiednia temperatura i brak opadów.
Remont mostu Zwierzynieckiego. Prace, które wykonywane są obecnie
- Nakładanie powłok malarskich na konstrukcję po stronie wody dolnej (po stronie wybrzeża Pasteura i udostępnionego chodnika)
- Po zakończeniu czyszczenia i piaskowania trwa zabezpieczanie antykorozyjne konstrukcji podchodnikowej po stronie wody górnej (czyli po stronie ZOO)
- montaż elementów balustrady z kamienia i piaskowca po stronie wody górnej
- budowa nowych stropów żelbetowych nad komorami serwisowymi sieci gazowej, ciepłowniczej i wodociągowej. Komory stanowią element historyczny konstrukcji podchodnikowej i zgodnie z opinią Miejskiego Konserwatora Zabytków trzeba je odnowić i zachować.
Most Zwierzyniecki. Co jest przyczyną opóźnień?
Prace renowacyjne na moście miały zakończyć się w listopadzie, są jednak nieci opóźnione. Jakie są tego przyczyny? Okazuje się, że w ramach inwestycji Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta (ZDiUM) wykonuje na moście Zwierzynieckim nie tylko remont chodników, który obejmuje wymianę płyty żelbetonowej, wykonanie nowej nawierzchni chodników wraz z ich izolacją, prace naprawcze elementów konstrukcyjnych, zabezpieczenia antykorozyjne.
Wykonuje także szereg robót branżowych, które obejmują:
- montaż nowych kanałów technologicznych
- przebudowę sieci wodociągowej
- remont istniejącej sieci ciepłowniczej
- wymianę osłon (otuliny) sieci ciepłowniczej
- demontaż nieczynnej sieci trakcji tramwajowej na moście
Dlatego też wykonawca został przez ZDiUM zobowiązany do wysokiego poziomu wykonywanych robót, a w razie konieczności do dokonania poprawek, co również wpływa na wydłużenie się prowadzonych robót.