wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

-4°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: poniżej normy

Dane z godz. 01:00

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Most Zwierzyniecki w remoncie. Kiedy otwarcie jednej z najpiękniejszych przepraw we Wrocławiu?

Most Zwierzyniecki w remoncie. Kiedy otwarcie jednej z najpiękniejszych przepraw we Wrocławiu?

Michał Kurowicki,

Trwa renowacja mostu Zwierzynieckiego. Jedna z najpiękniejszych przepraw w mieście owinięta jest zabezpieczającym materiałem. Pod spodem ekipy remontowe malują i zabezpieczają przed rdzą konstrukcję obiektu. Zaledwie tydzień temu dobiegły końca prace związane z wymianą rozjazdów tramwajowych w najbliższej okolicy mostu. Czy uda się zakończyć cały remont jeszcze w tym roku?

Reklama

Budowa obecnej konstrukcji mostu Zwierzynieckiego zakończyła się w 1897 roku. Od tego czasu przeprawa przeszła wiele remontów. Przetrwała dwie wojny światowe. Kilka razy zmieniała kolor. Wszyscy pamiętamy chyba najlepiej, jak była pomalowana na żółto.

To się zmieni. Po zakończeniu trwającej obecnie renowacji obiekt nabierze koloru pruskiej zieleni i rdzawego kasztana.

Czy remont uda zakończyć się jeszcze w tym roku?

Wspólnie z wykonawcą dążymy do tego, aby prace renowacyjne oraz remontowe na moście Zwierzynieckim zakończyć jeszcze w tym roku. Niemniej jednak ze względu na specyfikę robót, które pozostały do wykonania liczymy się z tym, że ostateczne zakończenie prac nastąpi w przyszłym roku, po ustaniu warunków zimowych. Do wykonania pozostały bowiem prace, które wymagają dobrych warunków pogodowych, a nie jesteśmy w stanie przewidzieć z jakimi warunkami przyjdzie nam mieć do czynienia w listopadzie i grudniu, czy będzie to zima ciepła i łagodna, deszczowa czy mroźna i śnieżna.
Klaudia Piątek, biuro prasowe ZDiUM

Remont mostu Zwierzynieckiego. Te prace trzeba jeszcze wykonać

  • Nakładanie powłok antykorozyjnych i końcowej malatury na konstrukcję stalową wymaga odpowiednich warunków pogodowych, a te z dnia na dzień mogą ulec pogorszeniu. Niskie temperatury, opady deszczu czy śniegu, wysoka wilgotność mogą uniemożliwić kontynuowanie powyższych prac.
  • Szerokopojęte prace wykończeniowe takie jak np. układanie płyt granitowych w chodnikach oraz ich spoinowanie (klejenie zaprawą), spoinowanie elementów balustrad kamiennych, uszczelnianie, klejenie etc.
  • Układanie płyt granitowych na obydwu chodnikach jest ostatnim elementem prac wykończeniowych, ze względu na wysokie ryzyko ich zabrudzenia, uszkodzenia lub połamania w trakcie toczących się prac malarskich, remontowych i montażowych. Stosowanie zapraw, kitów oraz klejów wymaga zachowania reżimów technologicznych - jednym z nich jest odpowiednia temperatura i brak opadów.

Remont mostu Zwierzynieckiego. Prace, które wykonywane są obecnie

  • Nakładanie powłok malarskich na konstrukcję po stronie wody dolnej (po stronie wybrzeża Pasteura i udostępnionego chodnika)
  • Po zakończeniu czyszczenia i piaskowania trwa zabezpieczanie antykorozyjne konstrukcji podchodnikowej po stronie wody górnej (czyli po stronie ZOO)
  • montaż elementów balustrady z kamienia i piaskowca po stronie wody górnej
  • budowa nowych stropów żelbetowych nad komorami serwisowymi sieci gazowej, ciepłowniczej i wodociągowej. Komory stanowią element historyczny konstrukcji podchodnikowej i zgodnie z opinią Miejskiego Konserwatora Zabytków trzeba je odnowić i zachować.

Most Zwierzyniecki. Co jest przyczyną opóźnień?

Prace renowacyjne na moście miały zakończyć się w listopadzie, są jednak nieci opóźnione. Jakie są tego przyczyny? Okazuje się, że w ramach inwestycji Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta (ZDiUM) wykonuje na moście Zwierzynieckim nie tylko remont chodników, który obejmuje wymianę płyty żelbetonowej, wykonanie nowej nawierzchni chodników wraz z ich izolacją, prace naprawcze elementów konstrukcyjnych, zabezpieczenia antykorozyjne. 

Wykonuje także szereg robót branżowych, które obejmują:

  • montaż nowych kanałów technologicznych 
  • przebudowę sieci wodociągowej
  • remont istniejącej sieci ciepłowniczej
  • wymianę osłon (otuliny) sieci ciepłowniczej
  • demontaż nieczynnej sieci trakcji tramwajowej na moście

Termin zakończenia wszystkich prac sieciowych, takich jak roboty na sieci energetycznej, które polegają na przekładaniu kabli średniego napięcia, zlokalizowanych na konstrukcji pod chodnikiem, czy wymiana rur ochronnych kabli. Do tego naprawa ciepłociągu, który po ponownym napełnieniu okazał się nieszczelny, był uzależniony od gestorów sieci i wpłynął w zasadniczy sposób na możliwość rozpoczęcia przez ZDiUM m.in. części robót antykorozyjnych na moście, co uniemożliwiło zakończenie wszystkich robót w planowanym terminie.
Klaudia Piątek, ZDiUM

 Przedstawiciele ZDiUM przypominają też, że most Zwierzyniecki jest obiektem zabytkowym. Dlatego też prace renowacyjne i konserwatorskie na obiekcie zabytkowym tej klasy wymagają wyjątkowej staranności, precyzji i jakości, zważywszy na wiek samego mostu, jak też fakt, że zadaniem zastosowanych technik i materiałów jest utrzymanie mostu w dobrej kondycji przez kolejne parędziesiąt lat.

Dlatego też wykonawca został przez ZDiUM zobowiązany do wysokiego poziomu wykonywanych robót, a w razie konieczności do dokonania poprawek, co również wpływa na wydłużenie się prowadzonych robót.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl Wróć na portal wroclaw.pl