wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

10°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 12:00

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Inwestycje
  4. Na Nadodrzu rozpoczyna się druga część ważnego remontu. Tramwaje nie przejadą placem Staszica, więc zmieniają trasy
Kliknij, aby powiększyć
Na zdjęciu: robotnicy i tramwaj na remontowanej części placu Staszica we Wrocławiu Oleksandr Poliakovskyi
Na zdjęciu: robotnicy i tramwaj na remontowanej części placu Staszica we Wrocławiu

Ulica Pomorska jest remontowana i nieprzejezdna od kilku tygodni. Na przełomie pierwszego i drugiego tygodnia listopada remont przesunie się dalej na północ. Robotnicy zaraz zajmą zachodnią część placu Staszica, włącznie z jezdnią i torowiskiem, a więc tramwaje pojadą innymi trasami. Przebudowa potrwa jeszcze kilkanaście miesięcy.

Reklama

Wrocławskie Inwestycje podpisały umowę na przebudowę ulicy Pomorskiej i zachodniej części placu Staszica latem tego roku. Prace ruszyły na przełomie sierpnia i września. Na pierwszy ogień poszła ulica Pomorska, która jest remontowana do dziś i nadal będzie. W związku z tym pozostanie nieprzejezdna dla samochodów.

Plac Staszica – przedłużenie Pomorskiej – zamknięty na czas remontu

Teraz nadszedł czas na rozpoczęcie etapu drugiego (od 6 listopada), czyli przebudowę zachodniej strony placu Staszica. Chodzi o fragment będący przedłużeniem ulicy Pomorskiej – do skrzyżowania z ulicą Łowiecką. On również jest zamknięty na czas remontu.

Do naprawy lub wymiany są:

  • jezdnia,
  • chodniki,
  • torowisko,
  • oświetlenie,
  • sieci podziemne (część pochodzi z XIX wieku).

Pojawią się drogi i przejazdy rowerowe, przejścia dla pieszych i rośliny, w tym drzewa.

Tramwaje 15, 70 i 74 zmieniają trasy

Ważną częścią przebudowy jest wymiana infrastruktury tramwajowej. Nie tylko torowiska, ale także przystanków i peronów.

To oznacza, że tramwaje 15, 70 i 74 od niedzieli nie będą mogły jeździć przez plac Staszica przez około rok. O trasach tymczasowych i autobusie okresowym na Osobowice pisaliśmy w oddzielnym komunikacie – tutaj.

Termin zakończenia przebudowy ul. Pomorskiej i części pl. Staszica planowany jest na pierwszy kwartał 2024 roku. Inwestycja realizowana jest przy udziale środków z Polskiego Ładu. Kwota dofinansowania to ponad 63 mln zł. Koszt całości to ok. 66,4 mln zł.

Przy placu Staszica jest dworzec kolejki wąskotorowej. Są też stare szyny. Widać je na przykład na wysokości kamienicy pod adresem plac Staszica 14. Wykonawca postara się zachować ich części i wyeksponować gdzieś przy zabytkowym dworcu.

Latający Trzebniczanin z dworca wąskotorówki

Budynek dworca kolejki wąskotorowej na Przedmieściu Odrzańskim powstał w 1898 roku na konstrukcji drewnianej, szkieletowej. Zaprojektował go architekt miejski Karl Klimm.

Dworzec początkowo stanowił stację lokalnej linii kolejowej Wrocław – Trzebnica – Prusice. Kolejka dowoziła okoliczną ludność do pracy, szkół, kurortów, i sanktuarium św. Jadwigi w Trzebnicy. Linia służyła także do przewozu towarów, przesyłek pocztowych, surowców i płodów rolnych.

Bieg torów rozpoczynał się na obecnym placu Staszica, gdzie miał jeden wspólny tor z tramwajem (ślady po tym wciąż są widoczne). Dalej tory poprowadzono ulicą Reymonta na obecny most Osobowicki w kierunku Karłowic na ulicę Na Polance.

Podczas pierwszej wojny światowej kolejka funkcjonowała bez zakłóceń. Większy wpływ na jej eksploatację wywarły działania wojenne z okresu Festung Breslau. Po zakończeniu drugiej wojny w 1945 roku linia znalazła się pod nadzorem Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych we Wrocławiu.

Latający Trzebniczanin obsługiwał trasę Wrocław – Trzebnica – Żmigród i Milicz do roku 1951. Ruch na odcinku Wrocław – Trzebnica wyłączono w 1967 roku, a w kolejnych latach sukcesywnie zamykano pozostałe odcinki. Ostatecznie całą trasę zamknięto w 1991 roku.

W latach sześćdziesiątych budynek dworcowy służył jako magazyn. następnie korzystał z niego Rzemieślniczy Dom Towarowy. Do rejestru zabytków wpisany w 1979 roku. W 1983 roku przekazany na dom katechetyczny parafii Świętego Bonifacego.

Zabytkowy obiekt wyremontowano w roku 1986 i dobudowano do niego nowy. Projekt architektoniczny dobudówki, utrzymanej w stylu dworca, wykonali państwo Kononowiczowie, natomiast projekt konstrukcyjny opracował Wojciech Święcicki.

Do dziś zachowały się elementy oryginalne np. więźba dachowa czy drewniana konstrukcja szkieletowa i nawierzchnia peronu. W XXI wieku podjęto działania na rzecz częściowego odtworzenia pierwotnego charakteru zabytku. Autorem rekonstrukcji jest zespół architektów Bartosza Żmudy. Wymieniono pokrycie dachu, okna, wstawiono kopię zegara itd.

W 2016 roku przeprowadzono rewitalizację peronu i torowiska. Na peronie znajduje się zabytkowy parowóz wąskotorowy z wagonem towarowym. Eksponat jest własnością Muzeum Ziemi Pałuckiej w Żninie.

Źródło: tablice informacyjne

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl