wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

11°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 07:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. 5 powodów, dla których warto rozliczyć PIT we Wrocławiu

Jesteśmy świadkami największego boomu tramwajowego w historii Wrocławia. Liczba zaplanowanych inwestycji w obszarze komunikacji miejskiej jest długa, nawet jeśli weźmiemy pod uwagę tylko te, które mają zostać ukończone w ciągu najbliższych kilku lat. Budowy nowych tras pochłoną setki milionów złotych. Najpierw ruszy tramwaj na Swojczyce.

Reklama

Wielkie inwestycje rozpoczęły się od linii tramwajowej przez Popowice i na Nowy Dwór. Jeździmy nimi zaledwie od 2023 roku, ale już tak mocno wpisały się w komunikacyjny krajobraz Wrocławia, że aż trudno sobie przypomnieć, jak było bez nich.

Grafika "Twój PIT zmienia Wrocław" z wymienionymi trasami tramwajowymi na Swojczyce, Jagodno, Maślice, Klecina i Borowską wroclaw.pl
Grafika "Twój PIT zmienia Wrocław" z wymienionymi trasami tramwajowymi na Swojczyce, Jagodno, Maślice, Klecina i Borowską

Tak dużą zmianę, jaką odczuły Popowice, Muchobór Mały i Nowy Dwór, w pierwszej kolejności poczują Swojczyce. Chętnych do budowy linii tramwajowej nie brakuje. Prowadzące przedsięwzięcie Wrocławskie Inwestycje niebawem ogłoszą, która firma wygrała przetarg. Później będą Maślice, Gaj, Klecina i Jagodno. A to nie koniec listy, bo mówimy tylko o inwestycjach, które są najbardziej zaawansowane.

W tym wszystkim mamy swój olbrzymi udział mymieszkańcy rozliczający PIT we Wrocławiu. Jeśli wpiszemy w formularzu swój wrocławski adres zamieszkania (nie zameldowania), to nasze pieniądze zasilą budżet miasta, czyli będziemy współfinansować m.in. inwestycje tramwajowe. Nie ma znaczenia, czy we Wrocławiu mamy dom czy wynajmujemy mieszkanie lub pokój – ważne, że tu mieszkamy w momencie składania PIT-a

Tramwaj na Swojczyce – mosty już czekają 

Spółka Wrocławskie Inwestycje, która odpowiada za budowę tramwaju na Swojczyce, otworzyła oferty w przetargu, ale jeszcze nie wyłoniła wykonawcy. Na razie koszt tego zadania można podać w widełkach: 139 mln zł to najtańsza oferta, która wpłynęła, a 196 mln – najdroższa.

Grafika "Twój PIT zmienia Wrocław" przedstawiająca nowe mosty Chrobrego i zapowiedź budowy tramwaju na Swojczyce wroclaw.pl
Grafika "Twój PIT zmienia Wrocław" przedstawiająca nowe mosty Chrobrego i zapowiedź budowy tramwaju na Swojczyce

Oferty 10 chętnych firm są teraz sprawdzane. Jeśli wszystko przebiegnie sprawnie, to już za dwa lata od istniejącej pętli na Sępolnie dojedziemy dwukilometrowym torowiskiem na ul. Swojczycką w rejon ul. Chałupniczej. Tam będzie pętla z parkingiem P+R. 

Mapa z przebiegiem linii tramwajowej na Swojczyce wroclaw.pl
Mapa z przebiegiem linii tramwajowej na Swojczyce

Przebudowane zostaną jezdnie ulic Mickiewicza i Swojczyckiej, wloty ulic: Mydlanej, Kolumba i Magellana oraz wybudowana zostanie droga łącząca ulice Marca Polo ze Swojczycką. Dodatkowo wybudowane zostaną chodniki i drogi rowerowe, przystanki autobusowe i tramwajowe. Będzie ich łącznie 14: osiem podwójnych dla autobusów i tramwajów, jeden dwustronny i trzy tramwajowe.

Inwestycja ta nazwana jest „tramwajem na Swojczyce”, ale wydzieloną trasą jeździć będą też „bezkorokowo” autobusy – będzie to TAT, czyli trasa autobusowo-tramwajowa, taka jak ta prowadząca na Nowy Dwór.

Wizualizacja tramwaju na Swojczyce WI
Wizualizacja tramwaju na Swojczyce

Co ciekawe, jeden odcinek torowiska na Swojczyce już jest gotowy od października 2023 r. Biegnie on nowymi mostami Chrobrego. Most zaprojektowano i wybudowano od razu z torowiskiem, aby podczas budowy tramwaju na Swojczyce nie przebudowywać nowego obiektu. 

Długa trasa na Maślice 

Ta inwestycja wydłuży wrocławską sieć tramwajową aż o ponad trzy kilometry. Jej początek będzie przy stadionie Tarczyński Arena. Następnie tramwajem pojedziemy przez dwa kilometry ul. Maślicką. Później skręcimy w lewo w kierunku południowo-zachodnim w kierunku ulic Suwalskiej i Królewieckiej, aby wysiąść na pętli w pobliżu znajdującego się tam centrum handlowego. Nieopodal PKP planują wybudować przystanek kolejowy, więc będziemy mogli przesiąść się na pociąg lub do samochodu zaparkowanego na parkingu P+R, który powstanie wraz z pętlą. 

Mapa z przebiegiem linii tramwajowej na Maślice wroclaw.pl
Mapa z przebiegiem linii tramwajowej na Maślice

Z dobrodziejstwa połączeń tramwajowych na Maślicach skorzysta ponad 14 tys. mieszkańców. Ta perspektywa wcale nie jest odległa, bowiem już w tym roku będzie gotowa dokumentacja projektowa, a to pozwoli ogłosić przetarg, który wyłoni wykonawcę robót. Ten powinien oddać do użytku gotową trasę w 2028 r. 

Do szpitala tramwajem

W 2028 roku setki osób będą mogły do pracy i na uczelnię do Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego i Wydziału Farmaceutycznego Uniwersytetu Medycznego dojechać tramwajem. W przyszłym roku zakończy się projektowanie tej inwestycji.

To niedługi odcinek liczący 1,1 km, który będzie przedłużeniem istniejących torów na ul. Świeradowskiej, gdzie jest krańcówka i bieg kończą tramwaje jadące na Gaj. Nie ma tam tradycyjnej pętli. Zatem w przyszłości tramwaje nie będą kończyć biegu na wysokości ul. Orzechowej, tylko pojadą dalej do nowej pętli przy ul. Borowskiej na wysokości ul. Kukuczki, blisko nasypu kolejowego.

Mapa z przebiegiem linii tramwajowej Borowska Szpital wroclaw.pl
Mapa z przebiegiem linii tramwajowej Borowska Szpital

Zakończenie linii tramwajowej klasyczną pętlą, a nie krańcówką, jest ważną zmianą dla MPK. Na tej linii będą mogły kursować zwykłe tramwaje, które stanowią większość taboru. Obecnie na Gaj mogą jeździć wyłącznie dwukierunkowe Skody 19T, których przewoźnik ma 31.

Przez Klecinę, aż do Oporowa 

Miasto właśnie wyłoniło projektanta trasy tramwajowej prowadzącej przez osiedle Klecina do pętli na Oporowie. Pierwotnie planowano, aby nowa linia zaczynała się od istniejącego torowiska na ul. Przyjaźni i prowadziła korytarzem, który w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego stanowi rezerwę pod komunikację. Pętla przewidziana jest przy ul. Kupieckiej na wysokości skrzyżowania tej ulicy z ulicami Karmelkową i Giełdową.

Mapa przedstawia dwa warianty przebiegu trasy tramwaju na Klecinę wroclaw.pl
Mapa przedstawia dwa warianty przebiegu trasy tramwaju na Klecinę

Zaplanowany przed laty przebieg trasy spotkał się jednak z oporem części mieszkańców Krzyków. Ze względu na nich wyłonione w przetargu biuro rozpatrywać będzie drugi wariant. Trasa zaczynałaby się na obecnej pętli Klecina, biegła przez tereny zielone wzdłuż rzeki i dopiero od mostu nad Ślęzą pokrywałaby się z pierwotnie planowaną trasą. 

Projektant sporządzi analizę porównawczą obu wariantów. Będzie musiał wziąć pod uwagę aspekty techniczne (szerokość niezbędnych korytarzy pod nowe torowiska i odpowiednie profile łuków) oraz przyrodnicze, społeczne i ekonomiczne. Trasa ma powstać do 2029 r. Wiązać się będzie z dobudowaniem drugiego toru na ul. Przyjaźni, co znacznie usprawni ruch tramwajowy w tym rejonie. Obecnie tramwaje na przemian poruszają się jednym torem. 

Tramwaj na Jagodno 

Po latach słania pism do resortu infrastruktury wreszcie powstały przepisy, które regulują zasady przecinania się torów kolejowych z tramwajowymi. Reguluje je Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 stycznia 2025 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z liniami tramwajowymi i ich usytuowanie (Dz. U. z 3 lutego 2025 r., poz. 138), dzięki czemu może ruszyć projektowanie tramwaju.

Mapa z przebiegiem linii tramwajowej na Jagodno wroclaw.pl
Mapa z przebiegiem linii tramwajowej na Jagodno

Komfort życia mieszkańców poprawi się jednak już za parę miesięcy. Latem zostanie otwarta trasa autobusowa, którą bez stania w korkach jeździć będą autobusy. Zapewni to szybki dojazd do centrum. 

Grafika "Twój PIT zmienia Wrocław" mówiąca o budowie buspasa na Jagodno oraz zapowiadająca budowę linii tramwajowej wroclaw.pl
Grafika "Twój PIT zmienia Wrocław" mówiąca o budowie buspasa na Jagodno oraz zapowiadająca budowę linii tramwajowej

Buspas jest tak zaprojektowany i wybudowany, aby spełniał warunki do ułożenia na nim torowiska. Budowa torów powinna zatem przebiegać sprawnie i szybko. Najpierw jednak musi zostać wyłoniony projektant, który przygotuje też dokumentację do rozbudowy ul. Buforowej. Będzie ona czteropasmowa. Wrocławskie Inwestycje są w trakcie wyłaniania projektanta. 

 

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama