wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

9°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 22:10

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. A Ty co powiesz o tramwaju na Psie Pole?

W najbliższą sobotę 15 marca warto przyjść na kluczowe spotkanie w sprawie tramwaju na Psie Pole. Pojawią się na nim autorzy studium, którzy przeanalizowali różne warianty tras i będą mieć ze sobą niepublikowane wielkoformatowe rysunki - to znakomita okazja do zadawania pytań. Tak rozpoczynają się konsultacje, które potrwają do 6 kwietnia. Ich efekt będzie miał niebagatelny wpływ na ostateczną decyzję, którędy dojedziemy na Psie Pole.

Reklama

Najbliższe spotkanie z mieszkańcami już niebawem, oczywiście zorganizowane zostało na osiedlu Psie Pole.

Spotkanie w sprawie tramwaju na Psie Pole - data, godzina, miejsce 

Data: 15 marca

Godzina: 11:00

Miejsce: ul. Kiełczowska 43, sala bankietowa PODANO przy Lotniczych Zakładach Naukowych

Przyjść może każdy - nie tylko mieszkańcy Psiego Pola. Nowa trasa dotyczyć będzie wszystkich, którzy mieszkają, pracują lub uczą się na osiedlach: Ołbin, Karłowice-Różanka, Kowale i oczywiście Psie Pole-Zawidawie. Przez te osiedla przebiegają oba warianty tras, choć oddziaływanie tej inwestycji będzie dużo szersze, jak każda rozbudowa siatki połączeń. 

Tramwaj na Psie Pole - o tym warto rozmawiać 

Eksperci wybrali dwa najkorzystniejsze pod wieloma względami warianty. Jak wybierali oraz czym się różnią, opisujemy szczegółowo poniżej. 

Otwieramy dialog z mieszkańcami. Temat dotyczy skomplikowanej inwestycji, ale długo oczekiwanej. Eksperci wybrali dwa warianty według bardzo rzeczowych kryteriów. Brali pod uwagę aspekty, które są dalekie od emocji. Najbardziej interesująca część rozmów z mieszkańcami będzie o tym, który z wariantów przebiegu trasy jest korzystniejszy.
Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia

Krzysztof Ziental, kierownik Dział Partycypacji w Urzędzie Miejskim podkreśla, że temat jest "mocno inżynierski", ale wymaga rozmów z mieszkańcami

Konsultacje to nie jest strata czasu. Stratą dla mieszkańców jest zrezygnowanie z nich. Na spotkaniu 15 marca będą obecni projektanci, którzy tworzyli studium z wariantami przebiegów tras. Będą mieć ze sobą swoje opracowania - to najlepszy moment, aby zadawać szczegółowe pytania – zaznacza Krzysztof Ziental, kierownik Działu Partycypacji w Wydziale Partycypacji Społecznej UMW.

Nie ma złych pytań o tramwaj na Psie Pole

Marek Żabiński, koordynator projektu z Wrocławskich Inwestycji, które nadzorują to zadanie, zachęca do przyjścia na spotkanie tym, że będzie można zobaczyć wielkoformatowe rysunki, których nie da się pokazać online.

Studium korytarzowe trasy tramwajowej na Psie Pole to obszerny dokument liczący 400 stron. Jego twórcy będą odpowiadać na pytania mieszkańców. A nie ma złych pytań, każde warto zadać.
Marek Żabiński, koordynator projektu z Wrocławskich Inwestycji

Wszystkie informacje o konsultacjach społecznych związanych z tramwajem na Psie Pole znajdziesz na naszej specjalnej stronie.

Podczas konsultacji można nie tylko zgłaszać opinie, ale również zagłosować. Spotkanie sondażowe z wybranymi 55 osobami zaplanowano na 22 marca. Będą to warsztaty, w których weźmie udział zróżnicowana grupa maksymalnie 55 osób, zarówno mieszkających na osiedlu Psie Pole-Zawidawie (75 proc.), jak i w pozostałych częściach Wrocławia (25 proc.).

Osoby zainteresowane udziałem w tym spotkaniu powinny zgłosić się przez formularz dostępny tutaj.

Tramwaj na Psie Pole – jak powstały dwa optymalne warianty

Wyłonienie dwóch najbardziej optymalnych tras było czasochłonnym zadaniem. Eksperci przeanalizowali dziesięć wariantów. W pierwszym etapie odrzucili cztery z nich. Zdecydowały o tym kryteria społeczne i ekonomiczne: sprawdzili, jak wielu obecnych mieszkańców i tych w dalekiej przyszłości – czyli w 2050 roku – miałoby łatwy dostęp do przystanków. Odrzucone zostały także warianty najdroższe w przeliczeniu na jednego mieszkańca.

Pozostało sześć tras do dokładnej analizy. Sprawdzano pięć głównych aspektów: ruchowy, ekonomiczny, społeczny, techniczny oraz środowiskowy.

Przy analizach studium brano pod uwagę m.in.:

  • kryteria dotyczące dostępności do przystanków w odległości do 500 metrów,
  • liczbę potencjalnych pasażerów (w roku 2030 i 2050),
  • koszt inwestycji,
  • kolizje z obszarami chronionymi,
  • długość trasy w obszarze objętym ochroną konserwatora zabytków,
  • liczbę nieruchomości prywatnych do zajęcia,
  • wydzielenie torowiska z jezdni,
  • czas podróży,
  • wpływ na klimat.

Studium korytarzowe trasy tramwajowej na Psie Pole liczy ponad 400 stron, a prace przy nim trwały rok. Opracowanie wykonane zostało przez firmę Databout z Politechniką Wrocławską w roli podwykonawcy.
Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji

Z analiz wynika, że najkorzystniejsze są trasy rozpoczynające się na skrzyżowaniu al. Brücknera z ulicami Kwidzyńską i Toruńską. Następnie prowadzą wzdłuż Brücknera do Krzywoustego, a dalej przez most nad Widawą (który musi zostać zbudowany) i tu proponowane są już dwa warianty. Według jednej propozycji trasa przebiega bliżej rzeki w korytarzu ulicy Dywizjonu 303 i dalej w kierunku ul. Litewskiej i cmentarza Kiełczowskiego. W drugiej prowadziłaby w stronę ronda Lotników Polskich i dalej w kierunku cmentarza na ul. Kiełczowskiej.

<p>Mapa przedstawia dwa rekomendowane warianty przebiegu trasy tramwjowej na Psie Pole</p> Źródło: UMW
Mapa przedstawia dwa rekomendowane warianty przebiegu trasy tramwjowej na Psie Pole

Przy tej wielkiej wrocławskiej nekropolii mogłaby powstać pętla tramwajowa z parkingiem Park & Ride. Byłaby to dogodna lokalizacja także dla mieszkańców sąsiedniej gminy oraz pasażerów korzystających z komunikacji zbiorowej w dniu Wszystkich Świętych.

Tramwaj na Psie Pole – 6 km torowiska i 12 przystanków

Każdy z wariantów to blisko 6 km trasy tramwajowej i 12 przystanków. Do obsługi każdego z wariantów potrzeba 12 tramwajów, a szacowane koszty inwestycji to 830 milionów złotych, bez wykupu gruntów oraz zakupu taboru. W kwocie uwzględniono także potrzebę przebudowy ul. Wyszyńskiego wraz z budową trasy tramwajowej, bo tramwaj na Psie Pole wymaga wzmocnienia układu tras także w centrum.

Podczas opracowywania studium analizowano m.in. warianty prowadzące od strony Zalesia, Kowal, Swojczyc. W tych przypadkach koszty realizacji byłyby jeszcze większe a efektywność inwestycji była znacznie mniejsza. Trasa dojazdu do centrum byłaby dłuższa, obsługiwałaby mniejszą liczbę mieszkańców, a dodatkowo prowadziłaby przez tereny cenne przyrodniczo albo wymagające budowy dodatkowych nowych mostów oraz wiaduktów.

Tramwaj na Psie Pole – wady i zalety wybranych wariantów

Dużą zaletą wariantu drugiego jest, – na co wskazuje analiza –  że linia tramwajowa wiodłaby przez rondo Lotników Polskich, a to miejsce z dużą liczbą potencjalnych pasażerów. Jednak taki przebieg ma wady – miejscami tramwaj przejeżdżałby przez gęsto zabudowaną część osiedla, również tę pod ochroną konserwatorską, co utrudnia realizację.

W tym przebiegu korzystałoby z tramwaju więcej mieszkańców, ale też prawdopodobnie więcej będzie protestować przeciw inwestycji. Z reguły bywa tak, że każdy chce mieć blisko siebie przystanek tramwajowy, ale jednocześnie niewielu życzy sobie torów pod oknami.

<p>Grafika przedstawia dalsze kroki w inwestycji o nazwie Tramwaj na Psie Pole. I kwartał 2025 - konsultacje społeczne. III kwartał 2025 - wydanie rekomendacji. IV kwartał 2025 - przetarg na oprcacowanie koncepcji programowo-przestrzennej&nbsp;&nbsp;</p> Źródło: UMW
Grafika przedstawia dalsze kroki w inwestycji o nazwie Tramwaj na Psie Pole. I kwartał 2025 - konsultacje społeczne. III kwartał 2025 - wydanie rekomendacji. IV kwartał 2025 - przetarg na oprcacowanie koncepcji programowo-przestrzennej  

Drugi wariant, biegnący przez ul. Dywizjonu 303, omija gęsto zabudowaną część osiedla – co jest jednocześnie zaletą i wadą. Mniej osób będzie miało blisko przystanek, ale też mniej będzie protestować. Plusem jest to, że to rozwojowa część Psiego Pola, nie jest chroniona przez konserwatora, a przybywa tu budynków, a zatem liczba potencjalnych pasażerów będzie rosnąć.

Tramwaj na Psie Pole – kiedy ruszy budowa?

Do rozpoczęcia budowy droga jest jeszcze długa. Po konsultacjach przewidzianych na I kwartał, ogłoszony zostanie przetarg na stworzenie koncepcji. Wydarzy się to pod koniec roku. Gdy ona powstanie, miasto wyłoni biuro, które wykona dokumentację projektową.

Jedno z tych zadań będzie polegać na pozyskanie niezbędnych decyzji, co zajmuje wiele czasu. Jeśli wszystkie procesy przebiegać będą płynnie, to przetarg na budowę linii tramwajowej będzie mógł zostać ogłoszony za trzy, cztery lata.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama