FILTRUJ
Czy osoba niesłysząca ma takie same prawa w Polsce jak osoba słysząca? Na początku pandemii wszystkie komunikaty rządowe były pozbawione tłumaczenia na polski język migowy.
Obowiązek noszenia maseczek wykluczył osoby czytające z ruchu warg, a przecież w naszym kraju nikogo nie wolno zmuszać do czynienia tego, czego prawo mu nie nakazuje. Każdy, a zwłaszcza państwo, powinno szanować wolności innych. Czy rzeczywiście każdy z nas jest tak samo wolny?
Konstytucja RP
Art. 31.
1. Wolność człowieka podlega ochronie prawnej.
2. Każdy jest obowiązany szanować wolności i prawa innych. Nikogo nie wolno zmuszać do czynienia tego, czego prawo mu nie nakazuje.
„Kobieta na przystanku donikąd” w reż. Marty Kowalskiej
Czy tylko doskonałe zlepki neuronów czynią z matki mamę? Czy wraz z pamięcią odchodzi dusza? Czy rozpad osobowości da się powstrzymać? Bohaterowie nie znają odpowiedzi na te pytania. Oni tylko walczą. O drugą osobę. O siebie. A czasem nie wiedzą o co. „Kobieta na przystanku donikąd” to opowieści opiekunów chorych na Alzheimera, rozmowa o granicach własnej i cudzej tożsamości.
Scenariusz i reżyseria: Marta Kowalska
„Nowa Era – Kamera Era” w reż. Pauliny Kajdanowicz
W marcu 2020 zamknął się w Polsce pewien rozdział – szkoły i uczelnie zawiesiły działalność stacjonarną. Coś umarło, aby coś mogło się narodzić. I się narodziło – era gadających głów na ekranach komputerów, laptopów i smartfonów jako nowa forma edukacji i prowadzenia lekcji. Kamera włączona lub wyłączona (częściej wyłączona). A co kryje się po drugiej stronie kamery? Historia kilku nauczycieli i wykładowców, którzy dzielą się swoimi doświadczeniami i przemyśleniami ze zdalnego nauczania. Co to będzie? Co to będzie? Już jest! Nowa Era – Kamera Era!
Scenariusz i reżyseria: Paulina Kajdanowicz.
Dyskusja wokół art. 31. będzie koncentrować się w dużej mierze na kwestii dostępności, kulturze Głuchych oraz różnych przypadkach niewypełniania przepisów zapisanych w konstytucji związanych z ograniczeniami. Nazwiska uczestników dyskusji podamy wkrótce
Spektakl „W dwóch językach polskich” opowiada o problemach, z którymi spotykają się Głusi, ale przede wszystkim, daje ogląd na ich kulturę. Dwa polskie języki – foniczny i migowy – na scenie istnieją ze sobą na równi. Żaden z nich nie jest ani lepszy, ani gorszy.
„Eski” to spektakl dotyczący osób z poważnymi skrzywieniami kręgosłupa. To historia o tym, w jaki sposób ciało jest postrzegane przez polskie społeczeństwo, jakie są granice akceptacji oraz jak nasza kultura reaguje na fizyczną odmienność.