Elektryczne rowery typu cargo mogą wpłynąć na logistykę w mieście. Wybierając takie rozwiązanie, można zaoszczędzić pieniądze, czas, zadbać o ekologię i choć trochę rozładować korki w mieście.
– Prototyp elektrycznego roweru cargo już jest we Wrocławiu. W marcu dostępnych będzie 20 sztuk, a do końca roku planujemy kolejnych 30-50 kolejnych takich pojazdów. Kierujemy się przede wszystkim do odbiorców B2B (firmy kurierskie, żywieniowe) oraz urzędów. Jednak, jeśli pojawią się pojedynczy przedsiębiorcy, to również będą mogli zakupić od nas rower – zaznacza Paweł Raja, współzałożyciel i CEO spółki Bike Idea.
Prototyp elektrycznego roweru typu cargo/fot. materiały prasowe
Elektryczny cargo bike może być przełomem w przestrzeni miejskiej
Jak wynika z danych Bike Idea, rowery cargo w centrach miast radzą sobie z dostawą lepiej i szybciej niż auta. Dostawy realizowane są nawet do 60 proc. szybciej niż standardowymi furgonetkami. Nie trzeba tankować, a koszt przejechania 100 km wynosi poniżej złotówki. Ogromną zaletą jest też z pewnością wpływ na środowisko – korzystanie z takiego rozwiązania zmniejsza emisję dwutlenku węgla o 90 proc. w porównaniu z pojazdami z silnikiem Diesla i ok. 30 proc. w porównaniu z elektrycznymi furgonetkami.
Według szacunków rowery cargo mogą zagospodarować nawet 50 proc. wszystkich przejazdów w ramach miejskiego transportu towarowego.
Główne zalety roweru cargo
Rower ma wiele zalet, począwszy od poprawy jakości powietrza, samopoczucia i formy dzięki zadbaniu o środowisko czy uniknięcia stania w korku. A cargo bike może jeszcze więcej. Paweł Raja wśród największych zalet tego rozwiązania wymienia:
- łatwość w zaparkowaniu,
- eCargo obejmuje redukcję emisji CO2 o 70-80 proc. w porównaniu z małymi ciężarówkami lub vanami zajmuje mniej miejsca na drodze,
- potrzebuje mniej napraw i wizyt w serwisach niż auta,
- może dostarczać w strefach dla pieszych,
- nie ograniczają go okna czasowe,
- kosztuje mniej w zakupie oraz utrzymaniu niż samochody osobowe lub dostawcze,
- radzi sobie na wąskich drogach,
- może uniknąć korków.
Na drodze roweru towarowego jest znacznie mniej przeszkód, jak np. wałów i osiedli zamkniętych, a dostawca nie musi jechać ulicą, aby dotrzeć do celu. Wybierając taki środek transportu przedsiębiorcy i dostawcy mogą zyskać na wielu płaszczyznach – dodatkowo zyskując miano tych, którzy dbają nie tylko o interesy, ale i środowisko i przestrzeń miejską.