wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

2°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 05:00

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. Tramwajem pojedziemy na Nowy Dwór i Swojczyce. Jakie inwestycje planowane są we Wrocławiu? [ROZMOWA]
Kliknij, aby powiększyć
Na Wielkiej Wyspie trwa budowa nowych mostów Chrobrego Tomasz Hołod
Na Wielkiej Wyspie trwa budowa nowych mostów Chrobrego

W przyszłym roku budżet inwestycyjny Wrocławia wyniesie 940 milionów złotych. Z tego 518 milionów zł zostanie przeznaczonych na zadania związane z transportem i łącznością. Jakie inwestycje komunikacyjne zakończą się w 2023 roku, a które czekają w kolejce? Odpowiedzi szuka Paulina Czarnota w rozmowie z Elżbietą Urbanek, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Reklama

Mamy we Wrocławiu kumulację inwestycji. Budowa tras tramwajowych na Nowy Dwór i przez Popowice, wielki remont mostów Pomorskich i ul. Pomorskiej, budowa Alei Wielkiej Wyspy czy poszerzenie jednej z najbardziej zakorkowanych dróg w mieście – ul. Kosmonautów prowadzącą na Leśnicę. Wrocławianie w wielu miejscach stoją w korkach. Dlaczego tyle inwestycji powstaje w tym samym czasie?

Elżbieta Urbanek, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Transportu UMW: Obecna kumulacja prac zależy od wielu czynników. Musimy pamiętać, że mówimy o inwestycjach, które są czasochłonne i toczą się nawet przez kilka lat, a razem z przygotowaniami dokumentacji projektowej jeszcze dłużej.

Ogromny wpływ na terminy realizacji zadań ma z pewnością możliwość pozyskania środków zewnętrznych – z Unii lub rządu – a pozyskanie dofinansowania wyznacza terminy wykonania i rozliczenia zadań. Mamy świadomość, że potrzeby Wrocławia są ogromne i staramy się je w miarę możliwości realizować. Wiemy, jak dużo należy jeszcze zrobić, ale finanse samorządów nie są nieograniczone. Dlatego też trzymamy się zasady, że jeśli można sięgnąć po zewnętrzne pieniądze, zawsze to robimy.

Jak pandemia i wojna w Ukrainie wpłynęły na realizację inwestycji?

W ostatnim czasie, z uwagi na pandemię, istotne dla nas było utrzymanie tempa inwestycyjnego, wynikającego z potrzeby poprawy koniunktury i dbałość o lokalnych przedsiębiorców. Nie bez znaczenia jest fakt, że pandemia wywarła pewien wpływ na terminy realizacji inwestycji – chociażby przez zakłócony łańcuch dostaw. Po pandemii przyszła wojna w Ukrainie, która również wpłynęła na naszych wykonawców, którym okresowo brakowało rąk do pracy. Dlatego też niektóre inwestycje toczą się dłużej niż pierwotnie zaplanowaliśmy.

Dokładamy jednak wszelkich starań, aby wdrażane organizacje ruchu zastępczego pozwalały na utrzymanie płynności ruchu i przede wszystkim, żeby na siebie nie oddziaływały. Stąd koordynacja zadań i ich układanie w taki sposób, aby zapewnić maksymalny komfort mieszkańców, pomimo generowanych przez remonty utrudnień.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Elżbieta Urbanek, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia www.wroclaw.pl
Elżbieta Urbanek, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia

Kiedy zakończą się te utrudnienia? I co zmieni się w życiu mieszkańców? Czy te inwestycje gwarantują mniejsze korki w mieście, a co za tym idzie – szybsze dotarcie do pracy, domu, szkoły?

W przyszłym roku planujemy zakończenie większości zadań, które najmocniej wpływają na ruch w mieście: oddamy trasę tramwajową przez Popowice, TAT na Nowy Dwór. Zakończą się prace nad drugim etapem obwodnicy Leśnicy. Oddamy mosty Pomorskie. Zakończą się też prace na mostach Chrobrego. Najważniejsze dla poprawy drożności w mieście są inwestycje związane z poprawą dostępności komunikacji zbiorowej. Główną przyczyną korków we Wrocławiu jest nadmiar pojazdów. Istotny wzrost liczby samochodów na ulicach możemy ograniczać przez zmianę przyzwyczajeń, promowanie transportu publicznego zamiast indywidualnego, przez inwestycje w komunikację zbiorową.

Niemniej ważne jest rozwijanie infrastruktury przyjaznej pieszym i rowerzystom. Wszystkie te działania mają doprowadzić, żeby każdy miał wybór innego środka transportu niż własny samochód i żeby ten wybór był równie atrakcyjny. Stąd tak liczne inwestycje w poprawę dostępności komunikacji zbiorowej, inwestycje służące rozwojowi ruchu rowerowego i ułatwienia dla pieszych.

Mimo inflacji Wrocław nie zwalnia tempa. W przyszłym roku oprócz kontynuacji realizowanych inwestycji zaplanowane są też nowe. Która z nich będzie flagowym zadaniem Wrocławskich Inwestycji w 2023 roku?

W przyszłym roku największym wyzwaniem będą prace nad budową wydzielonej jezdni komunikacji zbiorowej na Jagodno we Wrocławiu, na którą otrzymaliśmy dofinansowanie z Programu Inwestycji Strategicznych. Niemniej jednak, rozpocznie się też dużo mniejszych, równie ważnych dla mieszkańców realizacji, szykujemy też liczne dokumentacje projektowe.

Czekamy na informacje o rozstrzygnięciach naszych licznych zgłoszeń do finansowania zewnętrznego, budowa wydzielonej trasy komunikacji zbiorowej na osiedle Maślice, budowa trasy tramwajowej od Sępolna do Swojczyc wraz z budową nowych mostów Chrobrego, budowa Alei Północnej na odcinku od ul. Poświęckiej do ul. Bolesława Krzywoustego we Wrocławiu. Uzyskanie dotacji pozwoli nam na szybsze rozpoczęcie inwestycji, które pomimo przejściowych utrudnień, efektywnie przyczynią się do poprawy jakości życia we Wrocławiu.

Posłuchaj podcastu

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl