Najnowszy raport „Wizerunek Wrocławia –październik 2025”, przygotowany przez Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych, został zaprezentowany na początku grudnia. To druga w tym roku fala badań, która pokazuje jak Wrocław jest postrzegany przez Polaków.
W badaniu nie brali udziału sami wrocławianie. Objęło ono natomiast 1044 respondentów z całej Polski (metoda CAWI). Zostało zrealizowane w dniach 24–31 października 2025 r.
– Druga fala badań pokazuje dużą stabilność ocen miasta. Wzrosły wskaźniki przyjazności, rozwoju zawodowego oraz atrakcyjności turystycznej. Co ważne, poprawiła się również identyfikacja Wrocławia jako miasta zielonego i bezpiecznego – podkreślała Anna Żak z Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych.
Wrocław - pierwszy wybór miejsca do życia
Wrocław po raz kolejny jest miastem, które Polacy najchętniej wskazali jako potencjalne miejsce do życia. Zgodnie z najnowszym raportem, 23,5% badanych wybrałoby Wrocław jako jedno z miejsc przeprowadzki. To najwięcej spośród wszystkich polskich metropolii - kolejne miejsca zajęły Gdańsk, Kraków, Gdynia i Warszawa.
Jeszcze wyraźniej ta tendencja rysuje się wśród osób, które już planują zmianę miejsca zamieszkania. Wrocław wskazało tu aż 38,7% badanych - dalej Gdańsk, Kraków i Warszawę. Wyniki te pokrywają się z tymi przedstawionymi w PAP w marcu.
Wrocław znów okazał się liderem miast, do których Polacy chcieliby się przenieść. Cieszy nas, że te wyniki są stabilne i potwierdzają trend widoczny już w pierwszej fali badań. Silna marka miasta nie wynika z pojedynczych kampanii, lecz z długofalowej polityki Wrocławia: inwestycji w jakość życia, rozwój przestrzeni, edukację, kulturę i bezpieczeństwo. To efekty pracy środowisk akademickich, NGO-sów, instytucji kultury, sportu, biznesu i samych mieszkańców.Radosław Michalski, dyrektor Departamentu Marki Miasta
W odpowiedzi na potrzeby Polaków
Wśród najważniejszych czynników wyboru miasta do przeprowadzki i do życia są:
- dobra praca i rozwój zawodowy,
- dużo zieleni,
- bezpieczeństwo.
Wszystkie te elementy Wrocław spełnia na bardzo wysokim poziomie.
Jeszcze bardziej wzrosła także ocena przyjazności miasta. Ankietowani wskazali Wrocław jako miasto przyjazne do życia na poziomie 87% (w styczniu było to 79%). Stolica Dolnego Śląska kojarzyła się ankietowanym z zielenią, bezpieczeństwem, nowoczesnością, miastem przyjaznym młodym, rozwojowym i pięknym.
– Te 87% to ogromny kapitał wizerunkowy. Widzimy, że Polacy dostrzegają zarówno inwestycje infrastrukturalne, jak i te mniejsze, lokalne zmiany – zazielenianie ulic, modernizacje parków, poprawę jakości transportu czy nowe programy społeczne. To sygnał, że rozwój miasta dzieje się nie tylko „na wielkich projektach”, ale w codzienności mieszkańców – twierdzi Radosław Michalski.
Wrocław miastem dobrych posad
Ankietowani wskazali również Wrocław jako miasto, w którym można się rozwijać i dostać dobrą posadę.
- 97% badanych uważa, że we Wrocławiu można znaleźć dobrą pracę;
- Ponad 90% wskazuje, że Wrocław daje większe szanse na rozwój zawodowy niż inne duże miasta w Polsce.
Wrocław przyciąga branże przyszłości: IT, R&D, nowoczesną energetykę, usługi profesjonalne i sektor finansowy. To efekt konsekwentnej strategii miasta, rozwijanej przez ostatnie 20 lat. Mamy silny rynek pracy, bogatą ofertę akademicką i ekosystem wspierający innowacje. To wszystko sprawia, że firmy chcą tu inwestować.Mateusz Jarzombek - dyrektor w Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej
Spośród najbardziej przyszłościowych kierunków studiów Polacy wymieniają: medycynę, informatykę, psychologię, inżynierię i ekonomię. Wrocław – dzięki 30 uczelniom i ponad 100 tys. studentów, pozostaje w czołówce najbardziej atrakcyjnych miast akademickich w Polsce.
Z czym kojarzy się Polakom Wrocław?
Jednym z pytań kierowanych do ankietowanych były te o skojarzenia z Wrocławiem. Takie hasło - skojarzenie, potrafiło podać 95% respondentów. Oznacza to, że Wrocław jest miastem rozpoznawalnym na tle innych w Polsce. Jakich?
Najczęściej wymieniano:
- krasnale,
- zoo,
- Panoramę Racławicką,
- Rynek,
- mosty,
- starówkę.
Wrocławskie wydarzenia też nie pozostają bez echa. Słyszało o nich 21% ankietowanych. Najczęściej wspominali oni o Jarmarku Bożonarodzeniowym i wydarzeniach sportowych.
Podobnie jest z wrocławskimi atrakcjami turystycznymi. 66% osób potrafiło wymienić konkretne miejsca, a Wrocław jawi się jako miasto atrakcyjne dla osób ceniących kulturę i sztukę.
Ankietowani kojarzyli też duże marki, związane z Wrocławiem. Wśród nich wymieniali: Google oraz LG Energy.
Wrocław polecany rodzinie i znajomym
Wskaźnik NPS (Net Promoter Score) w październiku 2025 osiągnął 44%, wobec 37% z badania zimowego. W grupie odwiedzających Wrocław w ciągu ostatnich dwóch lat wynik jest jeszcze wyższy – 48%. To poziomy porównywalne z najlepszymi europejskimi miastami turystycznymi.
Wskazuje to, że jesteśmy liderem także i turystycznym i chętnie wybieranym miastem do zwiedzania.
Podsumowując...
Raport PAP/IBIMS pokazuje Wrocław jako miasto:
- najchętniej wybierane do przeprowadzki,
- kojarzone z dobrą pracą i rozwojem,
- atrakcyjne kulturowo, akademicko i turystycznie,
- zielone, bezpieczne i otwarte,
- z silnym kapitałem rekomendacji.
– Te wyniki to dla nas nie tylko powód do dumy, ale przede wszystkim zobowiązanie. Chcemy, aby marka Wrocławia nadal kojarzyła się z wysoką jakością życia, solidnością, otwartością i odpowiedzialnością za przyszłość miasta i jego mieszkańców – podsumowuje Radosław Michalski.