Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Kompleksowa przebudowa ulicy Pomorskiej (odcinek od Dubois do Reymonta) i zachodniej części placu Staszica rozpoczęła się pod koniec sierpnia 2022 roku. Początek inwestycji wprowadził duże zmiany w organizacji ruchu, z którymi kierowcy, pasażerowie komunikacji zbiorowej, rowerzyści i piesi musieli żyć prawie dwa lata.
Galeria zdjęć
Pomorska i Staszica przejezdne od 1 czerwca
Nadeszły wyczekiwane dobre wiadomości od przedstawicieli spółki Wrocławskie Inwestycje (WI), która nadzoruje zadanie. Można je potraktować jako prezent na Dzień Dziecka.
1 czerwca uruchamiamy dla aut, rowerzystów i pieszych ul. Pomorską i przebudowaną część pl. Staszica. Prace, na przykład brukarskie, będą jeszcze trwały, ale w dużej części będzie można już korzystać z nowych rozwiązań. Ulice i trasy rowerowe będą przejezdne, tylko niektóre skręty pozostaną jeszcze chwilę zamknięte.Krzysztof Świercz, WI
Tylko u pasażerów niebieskich pojazdów, które pomkną po nowych szynach w drugiej połowie czerwca, uprasza się o odrobinę dodatkowej cierpliwości. — Tramwaje wyjadą na torowisko trzy tygodnie później. Nie puszczamy ich obecnie, ponieważ swoje musi odczekać zabetonowana kostka brukowa w międzytorzu – wyjaśnia Krzysztof Świercz. – Przypomnijmy, że życzył jej tu sobie wojewódzki konserwator zabytków. Historyczną uzupełniliśmy nową, specjalnie zamówioną w kamieniołomie, ponieważ stara już się nie nadawała – podkreśla.
W galerii są zdjęcia wykonane 28 maja – na kilka dni przed otwarciem ulic.
Wielkie przedsięwzięcie na Nadodrzu kosztowało około 80 milionów złotych (dofinansowanie z Polskiego Ładu). Część pieniędzy poszła na nowinkę technologiczną – po raz pierwszy położono w mieście beton jamisty, zwany również porowatym. „Tym różni się od swojego zwykłego szarego brata, że przepuszcza wodę” – pisał Bartosz Chochołowski na początku maja w tekście „To debiut tego betonu we Wrocławiu. Jest dobry jednocześnie dla drzew i rowerzystów”.
Pozwala on na retencję wód w miejscu opadów. Kładziemy go na placu Staszica, w sąsiedztwie platanów i cisów. Skorzystają na tym drzewa, skorzystają rowerzyści.Krzysztof Świercz, WI
Galeria zdjęć
Co nowego po wielkiej przebudowie na Nadodrzu?
Najtrudniejszą częścią kończącej się inwestycji była przebudowa sieci podziemnych, które leżały tam od XIX wieku. Tego wrocławianie nie zobaczą, w przeciwieństwie do:
- nowych jezdni, torowiska, chodników;
- dróg rowerowych, które połączą się z budowanymi wzdłuż ulicy Dubois;
- przystanków;
- zamontowanego oświetlenia;
- przejść dla pieszych;
- posadzonych drzew i innych roślin.
Młode drzewa – sztuk 15 – to lipy drobnolistne i klony polne. Krzewów jest ponad 6 tysięcy, w tym róże, berberysy, hortensje i tawuły japońskie. – To nie jest ostateczne słowo w sprawie zieleni. Dosadzimy jeszcze kilkadziesiąt drzew. Koleją partię jesienią – zapowiada Krzysztof Świercz.
Autobusy K, 142 i 257 na Pomorską i Staszica
1 czerwca na stałe trasy wrócą autobusy:
- K kursujące pomiędzy Kamieńskiego a Gajem;
- 142 relacji Paprotna - Jarnołtów;
- 257 (nocne) kursujące pomiędzy Ślazową (Rędzin) a Oporowem.
Autobusy wszystkich tych trzech linii będą znów zatrzymywały się m.in. przy przystankach Pomorska i Plac Staszica.
W związku z otwarciem ulic trasę zmienia linia 132 (relacja Kromera – Oporów), która od Dnia Dziecka będzie zatrzymywała się m.in. przy przystankach: Dworzec Nadodrze, Plac Staszica, Pomorska, Mosty Pomorskie, Rynek.
Inaczej będą kursować także autobusy 714 (Dworzec Nadodrze – Osobowice, przez plac Staszica i ul. Reymonta). Na zmienionym odcinku zatrzymają się przy przystankach: Dworzec Nadodrze, Kleczkowska, Most Osobowicki, Serbska (C.K. Agora NŻ), Osobowicka (Cmentarz II), Osobowicka (Cmentarz), Osobowice.
Ulice otwarte, ale kiedy skończą się wszystkie roboty?
Wykonawcą przebudowy Pomorskiej i Staszica jest spółka Torpol z Poznania. Wszystkie prace mają zakończyć się w drugiej połowie szóstego miesiąca roku. Pracownicy WI informują, że cel to 22 czerwca.
Oprócz przebudowanych ulic, chodników itd. wrocławianie zobaczą wyeksponowane stare szyny wąskotorówki, które pozostały na Nadodrzu po przedwojennej linii kolejowej Wrocław – Trzebnica – Prusice. Kolejka dowoziła okoliczną ludność do pracy, szkół, kurortów, i sanktuarium św. Jadwigi w Trzebnicy. Linia służyła także do przewozu towarów, przesyłek pocztowych, surowców i płodów rolnych.
Stare szyny są przeniesione koło zabytkowego budynku dworca, wzniesionego w 1898 roku na konstrukcji drewnianej, szkieletowej. Zaprojektował go architekt miejski Karl Klimm. Na peronie stoi parowóz wąskotorowy z wagonem towarowym. Eksponat jest własnością Muzeum Ziemi Pałuckiej w Żninie.
Uwaga pasażerowie tramwajów 18! Ta linia od 26 maja jeździ objazdem z powodu awaryjnego remontu torowiska pomiędzy mostami Pomorskimi a skrzyżowaniem ul. Pomorskiej z Cybulskiego. Szczegóły i tymczasowa trasa – tutaj.