wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

22°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 09:55

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Inwestycje
  4. 20 lat Polski w UE. Inwestycje we Wrocławiu
Kliknij, aby powiększyć
Po lewej: Narodowe Forum Muzyki; po prawej: dworzec kolejowy Wrocław Główny Tomasz Hołod / Oleksandr Poliakovsky
Po lewej: Narodowe Forum Muzyki; po prawej: dworzec kolejowy Wrocław Główny

Pamięć przenosi nas dziś do Wrocławia ze starym lotniskiem i dworcem głównym, do miasta bez Narodowego Forum Muzyki i nowego Capitolu, i do zdecydowanie mniej odległych czasów bez tramwajów na Nowy Dwór i ulicy 11 Listopada. Na teraźniejszość spojrzymy teraz przez pryzmat pieniędzy z Unii Europejskiej. Oto wrocławskie inwestycje współfinansowane ze środków UE.

Reklama

1 maja 2004 roku w Dublinie przy dźwiękach „Ody do radości” na szczyty masztów powędrowały flagi 25 państw, w tym nowych w Unii Europejskiej: Cypru, Czech, Estonii, Litwy, Malty, Słowacji, Słowenii i Węgier. I jeszcze jedna: biało-czerwona.

W tym roku mija 20 lat od oficjalnego przystąpienia Polski do UE. Wymierne korzyści z obecności w unii czują Polacy, Dolnoślązacy, wrocławianie. Pieniądze z europejskiej kasy płyną do nas szerokim strumieniem i zamieniane są na przykład na realizację inwestycji. Jakich? Wymieńmy niektóre wrocławskie z ostatnich lat, w podziale na obszary.

Zaczniemy jednak od 4 wielkich projektów z dalszej przeszłości:

  • Budowa Narodowego Forum Muzyki — ok. 147 000 000 zł z Unii Europejskiej,
  • Przebudowa teatru muzycznego Capitol — ok. 82 900 000 zł z UE,
  • Remont dworca Wrocław Główny — ok. 150 300 000 zł z UE,
  • Nowy terminal Portu Lotniczego Wrocław — ok. 128 100 000 zł z UE.

Komunikacja – drogi i tramwaje

Za największą inwestycję komunikacyjną w powojennej historii miasta uznaje się TAT, czyli trasę autobusowo-tramwajową pomiędzy Nowym Dworem a placem Orląt Lwowskich. Na jej budowę, zakończoną w 2023 roku, Wrocław pozyskał z Unii Europejskiej około 182,2 miliona złotych. To prawie połowa wszystkich kosztów.

Jeszcze więcej – 233,4 mln zł (85 procent całości) – unia dała na realizację projektu pod oficjalną nazwą Budowa Osi Zachodniej we Wrocławiu, a zwyczajowo nazywanego obwodnicą Leśnicy. Inwestycja miała finał w 20213 roku, a jej ostatnią częścią jest nowa ulica 11 Listopada.

59,1 mln zł unijnego dofinansowania przysłużyło się do przebudowy ulicy Buforowej kilka lat temu.

Po europejskich milionach jeżdżą nie tylko kierowcy, ale także pasażerowie autobusów i tramwajów. Wystarczy wskazać prawie 82 mln zł dofinansowania budowy trasy tramwajowej przez Szczepin i Popowice (użytkowana od wiosny 2023).

Edukacja i informatyzacja

We wrześniu 2023 roku 600 uczniów i 200 przedszkolaków usłyszało pierwszy dzwonek w nowej szkole na ul. Asfaltowej na osiedlu Wojszyce. Mają tam 32 sale lekcyjne, 11 pracowni, w tym 4 komputerowe, dwie sale gimnastyczne, boiska na zewnątrz. Budowa tego zespołu (docelowo na 1200 miejsc).

— To placówka na miarę europejskich, a nawet światowych rozwiązań — powiedział prezydent Sutryk na inauguracji. Dopowiedzieć warto: na miarę europejskich pieniędzy. Unia dofinansowała tę inwestycję kwotą 10,4 mln zł (30 procent kosztów).

Sześć lat wcześniej wybudowano szkołę podstawową na osiedlu Stabłowice. Wkład UE to 6,6 mln zł.

Wśród inwestycji edukacyjnych z okresu 2014-2021, które miasto zrealizowało z pomocą unii, są m.in. rozbudowa przedszkoli na ul. Piotrkowskiej i Suwalskiej, wyposażenie pracowni w LO V i przebudowa budynku przedszkola na Zywcięskiej.

Przykład z obszaru informatyzacji, z którego korzystają mieszkańcy, to zintegrowany system kolejkowy do obsługi klientów urzędów. Kosztował 484 tysiące, z czego 305 tys., czyli 85 procent dała Unia Europejska.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Po lewej: dzieci na lekcji w szkole na Asfaltowej, po prawej: tramwaj jadący w stronę Nowego Dworu wroclaw.pl
Po lewej: dzieci na lekcji w szkole na Asfaltowej, po prawej: tramwaj jadący w stronę Nowego Dworu

Kultura

Wybieracie się na musical do Capitolu lub na koncert do NFM-u? Spróbujcie spojrzeć na te budynki jak na góry pieniędzy. W pejzaż Wrocławia wpisały się w dużej mierze dzięki UE, która budowę Capitolu dofinansowała kwotą 82,9 mln zł, natomiast na Narodowe Forum Muzyki dała 147 mln zł.

Można za szczodrego partnera złożyć modlitwę dziękczynną… w drewnianym kościele pw. św. Jana Nepomucena w parku Szczytnickim. Jego rewitalizacja kosztowała 2,4 mln zł, z czego 1,4 mln zł to pieniądze unijne.

Wymieńmy jeszcze przebudowę skrzydła Pałacu Królewskiego z 2018 roku (2,6 mln zł z UE) i stworzenie Ruskiej 46 w unikatowym podwórku z neonami (8,6 mln zł z UE).

Rewitalizacja

Po europejskich milionach – konkretnie po prawie 5,5 – wrocławianie spacerują nad Oławą. Mowa o rewitalizacji nabrzeży tej rzeki przez miasto płynącej. Zadanie zakończyło się w roku 2019.

Ten obszar zdominowany jest przez podwórka i budynki. Europejskie pieniądze pomogły zrobić porządek na podwórkach przy wielu ulicach, takich jak Komuny Paryskiej, Pułaskiego, Kościuszki, Traugutta, Prądzyńskiego, Jedności Narodowej, Drobnera, Łokietka (UE: 8,5 mln zł na podwórka w latach 2014-2021).

Do tego 38,2 mln zł na modernizację ocieplenia budynków w różnych częściach miasta.

Transport niskoemisyjny

Pod hasłem „transport niskoemisyjny” kryją się przede wszystkim parkingi i drogi rowerowe. Przykłady:

  • budowa (w dwóch etapach do 2021 roku) parkingów typu parkuj i jedź – 27,4 mln zł z UE;
  • drogi dla rowerzystów w gminach Kobierzyce i Wrocław (2014-2021) – 41,7 mln zł z UE;
  • drogi dla rowerzystów we Wrocławiu (2014-2021) – 18,6 mln zł z UE.

Środowisko i zieleń

Smog zatruł niejedne płuca, ale powoli ucieka z miasta. Przepędzają go miejskie programy likwidacji pieców na węgiel. Do 2022 roku na ten cel, zrealizowany w trzech etapach, poszło na to prawie 40 milionów złotych. Wkład unii to 27,5 miliona.

W ostatniej kategorii są także: zagospodarowanie części terenu parku Szczytnickiego z 2018 roku (2,8 mln zł z UE) i rozbudowa na terenie toru wyścigów konnych z 2019 roku (4,5 mln zł z UE).

Do inwestycji wybranych do niniejszego zestawienia Unia Europejska dopłaciła łącznie około 693 miliony złotych. Kilka innych wielkich dla miasta rzeczy wymieniliśmy wcześniej tutaj. Pamiętacie Wrocław bez terminalu lotniska, bez AOW i ze starym dworcem kolejowym?

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl