wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

5°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 14:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. XI Dolnośląski Kongres Samorządowy

XI Dolnośląski Kongres Samorządowy we Wrocławiu ponownie był okazją do rozmów o sprawach dotyczących nie tylko regionu. Podczas tegorocznej edycji podjęto równocześnie ważne jak i aktualne tematy. Pierwszy panel dyskusyjny poruszył temat powodzi, która nawiedziła Polskę we wrześniu.

Reklama

W programie kongresu znalazły się cztery panele dyskusyjne z udziałem samorządowców, przedstawicieli rządu, aktywistów i działaczy społecznych. Najbardziej palące sprawy poruszył panel ,,Dolny Śląsk po powodzi''.

Następnie odbyły się panele ,,Przyszłość transportu - transport przyszłości'', ,,Wyzwania liderek samorządu'' i ,,Sport dla regionu''.

Klęska żywiołowa...

Podczas pierwszego panelu omówione zostały sprawy związane z powodzią, jaka nawiedziła region Dolnego Śląska we wrześniu. Udział w tym panelu wzięli: Paweł Gancarz - Marszałek Województwa Dolnośląskiego, Paweł Hreniak – poseł na Sejm RP, Michał Młyńczak – wiceprezydent Wrocławia, Dorota Konieczna-Enözel – burmistrz Pieszyc oraz Zbigniew Tur – wójt gminy Kłodzko.

– Skala zniszczeń jest ogromna, straty w naszym regionie to 120 mln zł, drogowe, mostowe, wodno-kanalizacyjne, komunalne. Bez wsparcia rządowego będzie trudno się nam odbudować – podkreślał Zbigniew Tur, wójt gminy Kłodzko. 

I właśnie o to wsparcie rządowe dla gmin rozgorzała dyskusja.

– Zarządzanie środkami, na które są nałożone bardzo mocne rygory, jest trudne – powiedziała Dorota Konieczna-Enözel, burmistrz Pieszyc.

Problem z wydatkowaniem środków przeznaczonych w ramach specustawy z początku października potwierdził również Zbigniew Tur: - Gmina samodzielnie musiała uporać się z wywiezieniem 22 tys. ton śmieci. Porównać to można z wywozem przez 5 lat. A nie można było tego zrobić ze środków powodziowych – mówił Tur. 

Oboje samorządowcy przyznali, że środki przeznaczone dla mieszkańców są wypłacane na bieżąco. Z kolei Paweł Hreniak, poseł na sejm zapewniał, że ta ustawa będzie nowelizowana, co pomoże w dysponowaniu środkami przez gminy. 

Edukacja i weryfikacja scenariuszy 

Paneliści omówili również scenariusze działań w sytuacjach kryzysowych i podsumowali działania podjęte w ostatniej sytuacji kryzysowej. 

– Wrocław w tym roku zdecydowanie przeciwstawił się wodzie. I staramy się przeciwdziałać z wyprzedzeniem – powiedział Michał Młyńczak, wiceprezydent Wrocławia. Podkreślił, że Wrocławski Węzeł Wodny został całkowicie przebudowany i to m.in. pozwoliło uniknąć większych szkód. 

Wiceprezydent podsumował działania we Wrocławiu stwierdzając, że to co było najważniejsze, to zaangażowanie różnych stron. Przytoczył zorganizowane sztaby kryzysowe: wojewódzki, marszałkowski i miejski, które ze sobą współpracowały.

Ta współpraca pomiędzy jednostkami jest konieczna, ale ważna jest też zdolność do podejmowania decyzji, które wynikają nie tylko ze scenariuszy, ale są też oparte o dyskusję i bieżącą weryfikację.
Michał Młyńczak, wiceprezydent Wrocławia

Podczas tego panelu podjęto próbę wyciągnięcia wniosków na przyszłość, zwłaszcza w sprawie Wód Polskich, jako organu centralnego, ale - jak podkreślali paneliści - niewydolnego jeśli chodzi o pełne zabezpieczenie przeciwpowodziowe.

Poruszono też kwestię świadomości mieszkańców zamieszkujących tereny zalewowe i możliwości, jakie mogą oni podjąć w celu zabezpieczenia swojego dobytku. Paneliści połączyli to z ogólną potrzebą edukacji w kwestiach zagrożenia i potrzebą systemowych rozwiązań (m.in. łatwiejszy dostęp do środków na pokrycie strat). 

O przyszłości transportu

Ważnym tematem poruszonym na Kongresie była sprawa transportu. Rozmawiano o nim w panelu,,Przyszłość transportu - transport przyszłości''.

Nasi mieszkańcy stawiają na zrównoważony rozwój. Parkingi, ścieżki rowerowe, komunikacja miejska, u nas ten pakiet dostępności jest bardzo duży. Bardzo wielu mieszkańców skorzystało ostatnio z biletu aglomeracyjnego. Udostępniliśmy to narzędzi, na podstawie którego jeździć można komunikacja miejską - autobusami, tramwajami i pociągami na tym samym bilecie. Od razu widzieliśmy ogromne zainteresowanie chociażby u mieszkańców osiedla Leśnica, którzy do centrum wolą dojechać pociągiem.
Renata Granowska, wiceprezydent Wrocławia. 

Jak zauważyła Renata Granowska – młodzi ludzie często już nie wyrabiają sobie prawa jazdy. Zrównoważony transport i dostępność ścieżek rowerowych, rowerów miejskich, czy łatwej komunikacji nie tylko zbiorowej, ale i wygodnej, w tym też zielonej infrastruktury – jest kluczem do spełnienia potrzeb o transporcie przyszłości.

W trakcie panelu zastanawiano się także, czy powiększenie lotniska o kolejne 12 miejsc na samoloty będzie miało sens, jeśli powstanie Centralny Port Komunikacyjny. 

– Port lotniczy We Wrocławiu notuje wzrosty. Jutro historyczny dzień, kiedy bariera 4 mln obsłużonych pasażerów zostanie przebita. To pokazuje, że rok do roku pasażerów nam przybywa. Trendy się zmieniają, ludzie podróżują z miejsc najbliższych – mówił Karol Przywara, prezes Portu Lotniczego Wrocław. – Budowa centralnego portu nie będzie dla nas konkurencją – dodał. 

Zauważono przy tym, że Wrocław staje się małą Doliną Krzemową, gdzie inwestują największe firmy i możliwości powiększenia siatki połączeń na inne kontynenty wspierają ten rozwój.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl