wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

22°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 19:30

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Inwestycje
  4. Aleja Wielkiej Wyspy
  5. Budowa Alei Wielkiej Wyspy. Sprawdzamy 6 kluczowych punktów na szykowanej drodze, która częściowo jest już przejezdna
Kliknij, aby powiększyć
Rowerzystka przejeżdżająca przez pasy i stojące samochody na otwartym odcinku AWW Tomasz Hołod
Rowerzystka przejeżdżająca przez pasy i stojące samochody na otwartym odcinku AWW

Kierowcy jeżdżą od weekendu pierwszym kawałkiem AWW, chociaż nie jest on jeszcze całkowicie skończony. Niedaleko zamknięte zostało skrzyżowanie z Mickiewicza i Paderewskiego, które jest jednym z sześciu głównych punktów AWW. Wszystkie opisujemy i większość, w tym dwa mosty, pokazujemy na zdjęciach.

Reklama

Aleja Wielkiej Wyspy (AWW) to jedna z najważniejszych inwestycji do oddania w 2023 roku. Od połowy maja część drogi jest przejezdna  – odcinek od ulicy Mickiewicza do ul. Olszewskiego. Przejezdna nie oznacza, że skończona. W kilku miejscach brakuje poboczy i chodników.

Cała AWW połączy południowe osiedla dawnych Krzyków z Biskupinem i Sępolnem (ul. Krakowską i al. Armii Krajowej z ul. Mickiewicza). Długość trasy to około 3,4 kilometra, a koszt jej budowy to 234 mln zł. Za tę kwotę powstanie nie tylko ulica, ale także mosty, wiadukty, drogi rowerowe i chodniki. Zadanie prowadzi spółka Wrocławskie Inwestycje, która deklaruje jego zakończenie w ostatnich trzech miesiącach bieżącego roku.

Teraz spojrzymy na sześć głównych punktów AWW: na cztery skrzyżowania oraz dwa mosty. Tak żeby przedstawić, co jest zrobione, a co jest w trakcie.

AWW – skrzyżowanie z Mickiewicza i Paderewskiego

Skrzyżowanie Alei Wielkiej Wyspy z ulicami Mickiewicza i Paderewskiego jest nieprzejezdne od 14 maja i pozostanie zamknięte przez kilka miesięcy. Otworzy się prawdopodobnie razem z całą AWW. Wykonawca musi przebudować na nim układ drogowy i sieci podziemne. Kierowcy muszą uzbroić się w cierpliwość, bo utrudnienia są spore.

Samochody jeżdżą objazdem, korzystając z otworzonego łącznika od ul. Mickiewicza do Olszewskiego. Tramwaje kursują tak jak dotychczas – ich remont nie dotyczy. Autobusy (115, 145, 146, 315, 345, 941 i 259) zmieniły trasę. O tymczasowej organizacji ruchu informujemy szczegółowo tutaj.

AWW – Dembowskiego, AWW – Olszewskiego i Wróblewskiego

Dwa skrzyżowania Alei Wielkiej Wyspy – z ulicą Dembowskiego, a także z ulicami Olszewskiego i Wróblewskiego – są przejezdne, przynajmniej częściowo. Ich przebudowa zakończyła się w pierwszym tygodniu maja, kiedy wykonawca położył ostatnie warstwy nawierzchni jezdni.

Kierowcy powinni wiedzieć, że wjeżdżając z ulicy Tramwajowej na skrzyżowanie z AWW nie można przejechać prosto w ulicę Dembowskiego. Otwarty jest tylko skręt w prawo w Aleję Wielkiej Wyspy.

AWW – Krakowska i Armii Krajowej

To czwarte główne miejsce na drodze Alei Wielkiej Wyspy. Tam łączy się ona z aleją Armii Krajowej. Połączenie umożliwia węzeł przy ulicy Krakowskiej. Prace budowlane trwają od przełomu sierpnia i września 2021 roku i jeszcze się nie skończyły.

Niektóre elementy są gotowe np. przebudowane torowisko i nowy przystanek komunikacji miejskiej. Pojawiło się także niezbędne przejście. – Dzięki temu piesi swobodnie przechodzą przez jezdnię. Wcześniej musieli pokonywać strome i wysokie schody – przypomina Krzysztof Świercz z WI.

Most nad Odrą

700-metrowa przeprawa nad Odrą połączy okolice ulicy Międzyrzeckiej z osiedlem Dąbie. W lipcu ubiegłego roku spotkała dwa brzegi rzeki. Budowana była metodą nawisową. Polega ona na wysuwaniu kolejnych segmentów przy pomocy specjalnych wózków, co umożliwia konstruowanie obiektu bez podpierania go.

Teraz przeprawa ma już izolację i jest przygotowana do przyjęcia nawierzchni chodnikowej z żywicy. Będą także drogi rowerowe. „W wakacje planujemy próby obciążeniowe” – poinformowali pracownicy spółki Wrocławskie Inwestycje za pośrednictwem FB w połowie maja.

Most nad Odrą to nie jest nazwa tego obiektu. Propozycja imienia wyszła przed kilkoma dniami z urzędu miejskiego – Olimpijski, tak jak stadion na Zalesiu. – Podoba mi się. Jest odzwierciedleniem charakteru Wielkiej Wyspy. Kompleks Stadionu Olimpijskiego, stanowiący integralną całość, wolną od zakusów deweloperów, nadaje charakter tej okolicy. Warto go upamiętnić – ocenił Marek Zalewski z rady osiedla Biskupin-Sępolno-Dąbie-Bartoszowice.

Nazwę ostatecznie wskażą radni miejscy. Więcej o tym napisał Maciej Wołodko – tutaj.

Most nad Oławą

Drugi z kluczowych mostów jest krótszy – mierzy 350 metrów. Cztery stalowe łuki dostał we wrześniu ubiegłego roku. – Nowe konstrukcje łukowe mają przypominać nieco jedną z najpiękniejszych przepraw we Wrocławiu, czyli historyczny most Zwierzyniecki – porównał wtedy Krzysztof Świercz z WI.

Teraz na obiekcie jest już płyta pomostowa, a prace trwają przy najazdach na most. Z jednej strony będzie nasyp, dzięki któremu powstanie połączenie z al. Armii Krajowej. Z przeprawy oprócz kierowców skorzystają piesi i rowerzyści. Próby obciążeniowe są zaplanowane na wakacje.

Urzędnicy zasugerowali nazwę most Wilczy Kąt. – Właśnie tak nazywana była część miasta, znajdująca się dziś za zjazdem z ulicy Krakowskiej – mówi Jacek Barski, dyrektor departamentu strategii i rozwoju miasta.

Na Alei Wielkiej Wyspy oprócz mostów nad Odrą i Oławą powstają dwa wiadukty: nad ul. Wilczą i krótszym na ul. Wittiga. Wszystko ma być gotowe do końca roku.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl