wroclaw.pl strona główna Zielony Wrocław – środowisko we Wrocławiu Zielony Wrocław - strona główna

Infolinia 71 777 7777

10°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 00:25

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Zielony Wrocław
  3. Aktualności
  4. Wrocław i Pasaż Zielińskiego nie marnują!

W piątek (27 września) zaplanowano kolejne wydarzenie w ramach miejskiej kampanii „Wrocław nie marnuje”. Dla mieszkańców osiedla Powstańców Śląskich oraz klientów Pasażu Zielińskiego będzie grill i wiele atrakcji. Tego dnia uruchomiona zostanie również szósta lodówka społeczna we Wrocławiu.

Reklama

Pasaż Zielińskiego dołącza do akcji „Wrocław nie marnuje”

Pasaż Zielińskiego to miejsce, gdzie można kupić praktycznie wszystko. Hala powstała w 2013 roku, ale historia handlu w tym rejonie miasta jest znacznie dłuższa. W 1995 roku na placu przy ul. Zielińskiego powstało targowisko głównie z branżą: ubrania, produkty spożywcze, pasmanteria, biżuteria, ozdoby.

W 2012 roku miasto podjęło decyzję o przeniesieniu targowiska i powstała hala, znana dzisiaj pod nazwami Pasaż Zielińskiego oraz Hala Kupiecka WSK. Od tamtego czasu wiele się zmieniło, Pasaż Zielińskiego nie jest już pod chmurką, ale stanowi ciekawe miejsce na mapie Wrocławia. 

Pasaż przyciąga szeroką ofertą:

  • świeżych warzyw i owoców, także prosto od rolnika,
  • sklepów mięsnych z doskonałej jakości towarem,
  • garmażerką z gotowymi daniami,
  • sklepami ze zdrową żywnością oraz sklepem zielarskim,
  • sklepami z produktami z różnych regionów świata (Włochy, Palestyna),
  • strefy beauty (krawcowe i afrykański barber),
  • jubilerów, pasmanterii, dorabiania kluczy,
  • sukienek i płaszczy,
  • butów, pasków i torebek,
  • cukierni, piekarni, baru, pierogów, w tym wegańskich,
  • producentów odzieży skórzanej i futer,
  • sklepu papierniczego i giełdy podręczników.

W opinii kupców i klientów Pasaż jest miejscem swojskim, przyjaznym i na luzie. Można przyjść do niego z psem lub innym zwierzakiem i spokojnie zrobić zakupy. Kupcy Pasażu to osoby w różnym wieku – można powiedzieć, że łączą pokolenia. Jedni bazują tylko na handlu bezpośrednim, prowadzonym stacjonarnie na miejscu, inni świetnie rozwinęli swoją działalność online i dla nich stanowi dobrą bazę do prowadzenia własnej działalności.

Obecnie na hali działa ponad 262 stoisk, w większości tworzonych przez firmy rodzinne.

Miejska kampania „Wrocław nie marnuje”

Celem podjętej przez Miasto inicjatywy jest ograniczenie marnowania w myśl idei „Wrocław Nie Marnuje” oraz wykorzystanie charakteru i potencjału targowisk, hal kupieckich w zrównoważonym rozwoju lokalnym. Co przyczyni się do podniesienia atrakcyjności tych miejsc oraz zadba o potrzeby mieszkańców w zakresie dostarczania i niemarnowania żywności.

Osób potrzebujących nie brakuje. Dotyczy to różnych grup społecznych, w tym osób mniej zamożnych - np. starszych mieszkańców, których nie stać na regularne zakupy, ale też studentów i ludzi, którzy chcą żyć z nowymi trendami oszczędzania, niemarnowania i nie chcą generować dodatkowych odpadów, zgodnie z zasadą „less waste”. Zarządcy i kupcy włączają się w akcję pomagania sobie nawzajem, ponieważ z lodówek może skorzystać każdy. Ludzie dzielą się posiłkiem, nadwyżkami lub częstują się jej zawartością.
Małgorzata Golak, dyrektor Biura Rozwoju Gospodarczego

Wcześniej w ramach akcji „targowiska nie marnują” takie lodówki powstały: na targowisku przy ul. Niedźwiedziej (10.09.2022 r.), Ryneczku Jemiołowa (1.10.2022 r.), Bazarze Komandor (31.03.2023 r.), Targu na Ptasiej (13.05.2023 r.), Na Nadodrzu – Domu dla Matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży (17.05.2024 r.).

Wydarzenie dedykowane jest przede wszystkim lokalnej społeczności. Popularyzuje idee less waste połączoną z utworzeniem jadłodzielni przy wykorzystaniu potencjału jakim dysponują kupcy z Pasażu Zielińskiego.

Miejska kampania „Wrocław nie marnuje”, to szereg działań, które mają zachęcić mieszkańców do zmiany codziennych nawyków i postaw związanych z nadmiernym konsumpcjonizmem. Jednym z nich to propagowanie na targowiskach i Pasażu Zielińskiego idei bookcrossingu umożliwiającej swobodną wymianę książek. Jest to połączenie promocji czytelnictwa z ideą współdzielenia, zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego korzystania z zasobów. Dzięki tej idei dajemy książkom drugie życie i wspólnie dbamy o nasze środowisko.
Małgorzata Brykarz, dyrektor Wydziału Klimatu i Energii

Inne rzeczy do zostawienia/wymiany to: gry, roślinki, słoiki, torby wielokrotnego użytku, a także ubrania, które każdy będzie mógł przynieść i zostawić przy lodówce oraz wewnątrz Pasażu.

Poza tym, kupcy przy stoiskach będą zamieszczali informację o żywności przecenionej, z krótkim terminem ważności, np. „nie marnuję i zyskuję” + „nowa cena”. Takie działania przyczynią się do kształtowania  postaw proekologicznych wśród kupców oraz lokalnej społeczności, co może w przyszłości zwiększyć liczbę odwiedzających halę.

Grill i atrakcje dla mieszkańców

Na specjalnie utworzonej eko strefie w myśl zasady „zero waste” zostaną przygotowane:

  • potrawy z grilla i degustacje produktów z różnych regionów świata przygotowane przez kupców z Pasażu,
  • zdrowe i niedrogie potrawy do słoika – warsztaty kulinarne z dietetyczką przygotowane przez WCRS,
  • zbiórka jedzenia do lodówki, zabawek, toreb wielokrotnego użytku oraz wymiana roślinek,
  • uruchomienie banku słoików i edukacja o segregacji odpadów – Ekosystem,
  • kącik dla dzieci z kolorowankami – MPWiK,
  • wymiana ubrań – strefa SWAP na Pasażu Zielińskiego,
  • wymiana książek, bookcrossing – WKE,
  • wydawanie Wrocławskiej Karty Seniora – stoisko WCRS przed Pasażem Zielińskiego.

Wydarzenie odbędzie się w godz. 12:00-14:00.

Organizatorzy:

  • Pasaż Zielińskiego,
  • Biuro Rozwoju Gospodarczego,
  • Wydział Klimatu i Energii,
  • Inne Centrum – Fundacja Dom Pokoju,
  • Wrocławskie Centrum Rozwoju Społecznego,
  • Ekosystem sp. z o.o.

Fundator lodówki:

  • BEKO Europe.

Partnerzy:

  • Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji S.A. we Wrocławiu,
  • Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej S.A.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl

WBO 2024