wroclaw.pl strona główna Przedsiębiorcy i biznes we Wrocławiu Przedsiębiorczy Wrocław - strona główna

Infolinia 71 777 7777

16°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 15:15

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Przedsiębiorczy Wrocław
  3. Aktualności
  4. Ogromny popyt na potężne magazyny i parki logistyczne we Wrocławiu. Co się znajduje w gigantycznych halach
Potężne magazyny i parki logistyczne powstają we Wrocławiu i aglomeracji wrocławskiej shutterstock
Potężne magazyny i parki logistyczne powstają we Wrocławiu i aglomeracji wrocławskiej

Obecnie na Dolnym Śląsku powstaje ponad 600 tys. metrów kwadratowych nowoczesnych magazynów. Prawie dwie trzecie z nich deweloperzy budują we Wrocławiu i najbliższej okolicy. Na dolnośląskie hale czekają przede wszystkim najemcy z sektorów e-commerce oraz logistyki. Potężne magazyny w regionie budują Panattoni, Hillwood oraz GLP. I na tym nie koniec, bo w kolejce z nowymi inwestycjami już czekają kolejni deweloperzy. Nowe inwestycje, to dużo nowych miejsc pracy.

Reklama

Wrocław polskim zagłębiem technologii e-commerce. To, już się dzieje

Coraz bardziej lubimy zakupy bez wychodzenia z domu. E-commerce i handel online to branża nie tylko bardzo konkurencyjna, ale też niezwykle szybko rozwijająca się. Korzysta z nowych technologii i sztucznej inteligencji. Wrocław staje się polskim zagłębiem technologii e-commerce a rodzime spółki z powodzeniem radzą sobie na rynku.

Trochę przekorne powiedzenie „,nie ma cię w Internecie, nie istniejesz” nabrało realnego znaczenia. Wiele biznesów, które nie doceniły kanału online nie przetrwało pandemii. Najbardziej wzrosła sprzedaż odzieży i obuwia, ale progres widać w każdej branży. Na ten moment już nie tylko młodzi kupują przez Internet, ale grupa klientów e-commerce mocno się rozbudowała. Podobnie z zakupami mobilnymi
Paulina Walkowiak, współzałożycielka i CEO w CUX.io

Dynamicznie rozwijający się sektor e- e-commerce potrzebuje nowoczesnych magazynów i parków logistycznych.

Potężne magazyny i parki logistyczne we Wrocławiu i Aglomeracji Wrocławskiej

Rynek przemysłowo-magazynowy we Wrocławiu, aglomeracji wrocławskiej i na Dolnym Śląsku tworzą deweloperzy zarówno lokalni, jak i międzynarodowi. Potężne magazyny w regionie budują tacy giganci jak – Panattoni, Hillwood oraz GLP. Większość realizowanych obecnie projektów zostanie ukończona w drugiej połowie tego roku lub na początku 2023 r.

W czerwcu 2022 r. ogłoszono zakończenie budowy pierwszego budynku w ramach GLP Wrocław V Logistics Centre. W trakcie budowy jest już kolejna hala o powierzchni 41 tys. mkw., a docelowo, w ramach tej inwestycji GLP planuje dostarczyć na rynek 230 tys. mkw.

Jednocześnie w regionie trwają rozbudowy istniejących parków Panattoni Wrocław Campus 39 (kolejne 44,5 tys. mkw.) oraz Panattoni Park Wrocław West Gate (30 tys. mkw.). Dodatkowo Panattoni ogłosił nowy projekt na Dolnym Śląsku w Magnicach – Wrocław Logistics South Hub o łącznej powierzchni 247 tys. mkw. W pierwszym etapie deweloper wybuduje 120 tys. mkw. powierzchni.

Najwięcej i największe magazyny na Dolnym Śląsku buduje się we Wrocławiu

Prawie dwie trzecie powierzchni magazynowej będącej w budowie w województwie skoncentrowane jest we Wrocławiu i najbliższej okolicy. Deweloperzy budują magazyny również w Wałbrzychu, Jeleniej Górze, Legnicy, Bolesławcu czy Zgorzelcu.

Jedną z ciekawszych inwestycji jest wspólny projekt Hillwood Polska i Develii w Malinie koło Wrocławia. Inwestycja będzie realizowana w co najmniej czterech etapach i w sumie dostarczy na rynek minimum 400 tys. mkw. Według zapowiedzi będzie to największy park logistyczny w regionie. Inną świeżo ogłoszoną inwestycją jest projekt P3, który ma powstać w Kątach Wrocławskich - deweloper planuje budowę magazynów o łącznej powierzchni prawie 175 tys. mkw.
Anna Domańska, doradca w Dziale Powierzchni Przemysłowych i Magazynowych Newmark Polska.

Na tym nie koniec. Pod nowe inwestycje oraz rozbudowy tereny w województwie zabezpieczyli również deweloperzy 7R, DL Invest, LCube, PROPCO, czy MLP Group.

Dlaczego Wrocław i aglomeracja wrocławska to potężny hub logistyczno-magazynowy

Region dolnośląski jest czwartym rynkiem magazynowym w Polsce, z łącznymi zasobami prawie 3,15 mln mkw., czyli ponad 12 proc. całkowitej nowoczesnej powierzchni przemysłowo-magazynowej w kraju.

W ubiegłym roku Dolny Śląsk, podobnie jak i cała Polska, odnotował bardzo wysoką aktywność najemców. Rekordowym wynikiem było wynajęcie w regionie ponad 1 mln mkw. nowoczesnej powierzchni przemysłowo-magazynowej, co oznacza prawie stuprocentowy wzrost w porównaniu ze średniorocznym popytem odnotowywanym w latach 2016-2020. Jak podaje Newmark Polska, w pierwszym kwartale tego roku najemcy podpisali umowy na kolejne 75 tys. mkw.

Umiarkowany popyt odnotowany na Dolnym Śląsku w pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku można tłumaczyć między innymi ograniczoną liczbą dużych (powyżej 10 tys. mkw.) wolnych modułów w istniejących halach, a na nowe magazyny trzeba poczekać. Dodatkowo wojna w Ukrainie oraz pogłębiające się zakłócenia łańcuchów dostaw przyczyniły się do wzrostu kosztów budowy oraz pośrednio również do podwyżki czynszów, co z kolei przekłada się na wydłużenie zarówno procesu inwestycyjnego, jak i negocjacji
Agnieszka Giermakowska, dyrektor Działu Badań Rynkowych i Doradztwa w Newmark Polska.

E-commerce oraz 3PL: duży popyt na magazyny

Najbardziej aktywne w regionie w ostatnim okresie były firmy z sektorów e-commerce oraz 3PL (Third Party Logistics – logistyka firm trzecich), które w 2021 roku miały aż 65 proc. umów najmu.

Anna Domańska uważa, że w związku z podwyżkami czynszów za wynajem magazynów, część najemców nie zdecydowała się na relokację. Wolą wstrzymać się z podejmowaniem decyzji, zostając jeszcze przez jakiś czas w dotychczasowych lokalizacjach. W efekcie liczba renegocjacji rośnie, w pierwszym kwartale stanowiły aż 40 proc. wszystkich umów najmu zawartych w regionie, w porównaniu do 10% w 1 kw. 2021 roku.

– Renegocjacje to trend, którego spodziewamy się w całej Polsce, nie tylko ze względu na koszty, ale również mniejszą liczbę rozpoczynanych inwestycji. Co nie zmienia faktu, że w niektórych przypadkach pozostanie w obecnym budynku może okazać się również korzystniejsze kosztowo – wyjaśnia Anna Domańska, Newmark Polska. 

Nowe magazyny we Wrocławiu. Dwie trzecie magazynowych metrów powstaje w stolicy Dolnego Ślaska

Na koniec pierwszego kwartału 2022 r. na Dolnym Śląsku do dyspozycji najemców pozostawało niecałe 100 tys. mkw. wolnej powierzchni magazynowej, a to oznacza, że pustostanów było na dość niskim, bo zaledwie 3,2-proc. poziomie. Jak wynika z analizy Newmark Polska, jest to znaczący spadek w porównaniu z pierwszym kwartałem 2021 roku (o 4 p.p.).

 – Dodatkowo warto zauważyć, że powierzchnie dostępne w regionie są rozdrobnione, tylko trzy kompleksy magazynowe oferują 10 tys. mkw. albo więcej dostępnej powierzchni. Na więcej opcji najemcy na Dolnym Śląsku będą musieli poczekać – dodaje Agnieszka Giermakowska.

Na Dolnym Śląsku i aglomeracji wrocławskiej pod koniec pierwszego kwartału 2022 roku w budowie znajdowało się prawie 632 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni przemysłowo-magazynowej, z czego 61 proc. było dostępne w ofertach najmu. Deweloperzy deklarują, że większość realizowanych obecnie projektów zostanie ukończona w drugiej połowie tego roku, a niektóre inwestycje nawet na początku roku 2023.

Nowe inwestycje to więcej miejsc pracy we Wrocławiu

Jak wyjaśnia Tomasz Kowalski, dyrektor w Hays Poland, lokalizacja zakładu produkcyjnego albo magazynu ma duży wpływ na znalezienie pracowników.

– Im bliżej większych skupisk ludzkich położona jest inwestycja, np. Wrocławia czy Wałbrzycha, tym większy dostęp do kandydatów. Utrudnieniem w kompletowaniu zespołów może natomiast być ulokowanie fabryki w pasie przygranicznym. Wynika to z faktu, że duża część osób mieszkających 20 – 30 km od granicy chętniej wybierze bardziej opłacalną pracę w Niemczech czy nawet w Czechach – mówi Tomasz Kowalski.

Zwraca on uwagę, że chociaż dolnośląski rynek pracy jest nasycony, to wciąż oferuje możliwości dla nowych inwestorów. Dostrzegają to między innymi międzynarodowe korporacje, które coraz częściej rozważają nasz region jako potencjalną lokalizację.

– Łatwość pozyskania kadry do magazynów i fabryk w dużej mierze zależy też od wielkości zakładu. Przy planach zatrudnienia kilkudziesięciu osób, zachowując konkurencyjne wynagrodzenie, znalezienie obsady jest możliwe. Natomiast w większych zakładach obecnie koniecznością jest włączenie do strategii zatrudnienia pracowników z zagranicy, a często również zagwarantowanie kadrze bezpłatnego, codziennego transportu do pracy – dodaje Kowalski.

Kogo najczęściej poszukują pracodawcy w branży magazynowej

W związku z dynamicznym rozwojem rynku przemysłowo-magazynowym we Wrocławiu i aglomeracji wrocławskiej pracodawcy najbardziej potrzebują kandydatów na stanowiska tzw. grey-collar, czyli wykwalifikowanych pracowników produkcyjnych, którzy posiadają „konkretny fach w ręku”, ale nie są inżynierami.

Na liście najczęściej poszukiwanych pracowników są m.in. spawacze, mechanicy, elektrycy oraz elektromechanicy. Jednocześnie są to role, które sprawiają największe trudności rekrutacyjne z uwagi na niedobór tych pracowników na rynku.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl