wroclaw.pl strona główna Przedsiębiorcy i biznes we Wrocławiu Przedsiębiorczy Wrocław - strona główna

Infolinia 71 777 7777

5°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 22:37

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Przedsiębiorczy Wrocław
  3. Aktualności
  4. E-commerce: nowe technologie made in Wroclaw
Nowoczesne technologie dla handlu online powstają we Wrocławiu shutterstock
Nowoczesne technologie dla handlu online powstają we Wrocławiu

Coraz bardziej lubimy zakupy bez wychodzenia z domu. E-commerce i handel online to branża nie tylko bardzo konkurencyjna, ale też niezwykle szybko rozwijająca się. Korzysta z nowych technologii i sztucznej inteligencji. Wrocław staje się polskim zagłębiem technologii e-commerce a rodzime spółki z powodzeniem radzą sobie na rynku.

Pandemia wywołana wirusem COVID-19 zmieniła nawyki zakupowe i sprawiła, że branża e-commerce dynamicznie się rozwija. Szacuje się, że przez ostatnie 2 lata pandemii koronawirusa udział e-commerce w całości handlu w Polsce wzrósł z 5 do 10 procent, a to oznacza, że ponad 20 mln Polaków kupuje online.

Trochę przekorne powiedzenie „,nie ma cię w Internecie, nie istniejesz” nabrało realnego znaczenia. Wiele biznesów, które nie doceniły kanału online nie przetrwało pandemii. Najbardziej wzrosła sprzedaż odzieży i obuwia, ale progres widać w każdej branży. Na ten moment już nie tylko młodzi kupują przez Internet, ale grupa klientów e-commerce mocno się rozbudowała. Podobnie z zakupami mobilnymi

Paulina Walkowiak, współzałożycielka i CEO w CUX.io

Chętniej robimy zakupy nie ruszając się z domu z wykorzystaniem komputera czy telefonu.

Coraz częściej granice między e-commerce, m-commerce i normalnym zakupem w sklepie się zacierają, gdyż np. kupujemy online, ale z odbiorem w sklepie dokupując coś na miejscu. Możemy także obejrzeć produkt, zamówić go online, a płatność robimy przez telefon. Każdy stara się ułożyć sprzedaż wygodnie dla klienta a taki rozszerzony e-commerce nazywamy omnichannel (sprzedaż wielokanałowa). Coraz częściej angażowane są w niego mechanizmy sztucznej inteligencji np. do dopasowywania lepszego produktu

Grzegorz Rudno-Rudziński, prezes zarządu Klastra ITCorner i managing partner Unity Group.

Polacy kupują online. Wrocławskie spółki liczą zyski

TIM SA wykorzystuje technologie dla e-commerce Fot. TIM SA
TIM SA wykorzystuje technologie dla e-commerce

Wrocławski TIM SA największy hurtowy dystrybutorem artykułów elektrotechnicznych w Polsce od 2013 r. sprzedaje także online na TIM.pl. Obecnie są ekspertem branży e-commerce B2B w kraju i Europie. Ze wstępnych szacunków wynika, że przychody spółki ze sprzedaży wyniosły w 2021 r. prawie 1,26 mld zł (o 34,3% więcej niż w 2020 r.), z czego 70,6% (887,2 mln zł) przyniosła sprzedaż online realizowana samodzielnie przez klientów.

W momencie kolejnych lockdownów i ograniczeń w prowadzeniu działalności biznesowej, jak choćby limity osób w placówkach handlowych, nasza platforma sprzedażowa TIM.pl działała bez ograniczeń. Do współpracy w takim modelu przekonywali się klienci biznesowi, którzy wcześniej nie wyobrażali sobie zakupów w sieci, ale pojawiała się także coraz większa liczba konsumentów poszukujących produktów z oferowanego przez nas asortymentu. W obliczu ograniczeń i w czasie towarzyszącego nam wszystkim strachu dajemy klientom bezpieczne i wygodne zakupy z dostawą we wskazane miejsce i we wskazanym czasie

Piotr Nosal, członek zarządu, dyrektor handlowy TIM SA.

E-commerce potrzebuje technologii

E-commerce do sprawnego funkcjonowania potrzebuje szereg systemów IT, magazynów, firm transportowych, kurierów, paczkomatów, systemów płatności online, specjalistów opisujących produkty, pakowania i obsługi zwrotów dzięki którym jako klienci możemy wygodnie wybierać i kupować towar, bezpiecznie, nie ruszając się z domu. – To napędza całą branżę specjalizującą się w technologiach dla e-commerce – zauważa prezes Klastra ITCorner we Wrocławiu. 

Paulina Walkowiak, współzałożycielka i CEO w CUX.io Fot. CUX.io
Paulina Walkowiak, współzałożycielka i CEO w CUX.io

Wrocławski startupu CUX.io analizuje jak użytkownicy wchodzą w interakcje z produktami cyfrowymi. Firma powstała w 2019 r. obecnie działa globalnie, obsługuje klientów od niewielkich e-commerce po duże korporacje.

– E-commerce rozwija się w niesamowitym tempie. Oczywiście pandemia sprawiła, że należało wrzucić szósty bieg. Przedsiębiorcy z branży e-commerce potrzebują zatem bardziej niż kiedykolwiek wsparcia przede wszystkim w automatyzacji wszelkich procesów. Z mojej perspektywy wyraźnie widać, że do niedawna wciąż próbowaliśmy wykorzystywać technologię znaną z offline do ulepszania produktów online, jednak nie jest to najzwinniejszy i najbardziej efektywny sposób. Dlatego powstaje coraz więcej nowych narzędzi – mówi Paulina Walkowiak, współzałożycielka i CEO w CUX.io.

Wrocławskie perowskity pomogą w cyfrowej transformacji handlu

Przykładem nowych narzędzi w cyfrowym handlu jest technologia Olgi Malinkiewicz z Saule Technologies. Wrocławska spółka Saule Technologies robi pierwsze na świecie perowskitowe elektroniczne etykiety cenowo-reklamowe PESL.

Olga Malinkiewicz, CTO Saule Technologies Fot. Saule Technologies
Olga Malinkiewicz, CTO Saule Technologies
Dzięki etykietom PESL sieci handlowe zyskają możliwość błyskawicznego obniżania cen produktów spożywczych, których okres przydatności do spożycia się kończy. Zapobiegnie to marnowaniu ogromnych ilości żywności, na które świat, gdzie wciąż wiele osób głoduje, nie może dziś sobie pozwolić. W skali roku nowe narzędzia handlowe, jakie zapewnią etykiety PESL, pozwolą zaoszczędzić miliony ton jedzenia

Olga Malinkiewicz, CTO Saule Technologies.

Nowa technologia umożliwi stosowanie najróżniejszych niedostępnych dotąd narzędzi marketingowych i reklamowych. Przykładowo, sklepy będą mogły organizować krótkotrwałe, np. godzinne, niezapowiedziane promocje cenowe na wybrane produkty. Olga Malinkiewicz laureatką „30 Kreatywnych Wrocławia 2015”.

We Wrocławiu powstają technologie dla e-commerce i handlu online

We Wrocławiu w branży IT pracuje ok 36 tys. ludzi. Wiele firm wyspecjalizowały się w tworzeniu oprogramowania do e-commerce lub wdrażaniem tych technologii u klienta.

– Zmiany w obszarze technologii przyspieszają, obserwujemy dynamiczny rozwój w zakresu Internetu Rzeczy (IoT), rozszerzonej rzeczywistości (AR) czy sztucznej inteligencji (AI). Te wszystkie rozwiązania znajdują zastosowanie między innymi w e-commerce. Widząc potencjał Wrocławia, można śmiało powiedzieć, że powinien stawiać na „bycie ekspertem” w rozwiązaniach dla e-commerce – podkreśla Piotr Nosal. 

Grzegorz Rudno-Rudziński, prezes zarządu Klastra ITCorner i managing partner Unity Group Fot. archiwum prywatne
Grzegorz Rudno-Rudziński, prezes zarządu Klastra ITCorner i managing partner Unity Group

Prezes zarządu Klastra ITCorner podkreśla, że wrocławskie firmy technologii e-commerce szybko rosną i planują ekspansję zagraniczną. W 2021, aż 4 z nich pozyskały nowych inwestorów.

– Ten rynek jest mocno wzrostowy. Unity Group w 2021 roku miało ok 67 milionów obrotów w stosunku do 49,4 w 2020 r., a w 2022 razem z planowanymi akwizycjami wzrośniemy powyżej 100 milionów. Na koniec 2021 roku zatrudnialiśmy 366 osoby czyli wzrośliśmy o 84 osoby, na rynku gdzie brak ludzi do pracy. Wiemy, że pozostałe firmy dostarczające technologie do e-commerce także zaliczą ten rok do udanych – wylicza Grzegorz Rudno-Rudziński.

Wrocław stawia na rozwiązania dla e-commerce

O tym, że Wrocław stawia na rozwiązania dla e-commerce było widać na konferencji Made in Wroclaw 2021, podczas której jednym z tematów było „E-commerce a inny wymiar zakupów”.

Fakt, że e-commerce jest także bardzo ważnym sektorem rynku, wynika z raportu Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskie. „Sektor AI w aglomeracji wrocławskiej” – swoją ofertę kieruje aż 28% wrocławskich firm rozwijających technologie związane z AI.

Także badanie ARAW-u i ITCorner „Wrocławski sektor IT” pokazuje, że e-commerce to niezależnie od wielkości i profilu działania firm IT, jeden z głównych obszarów specjalizacji.

E-commerce wyróżnik Wrocławia dla zagranicznych inwestycji

Grzegorz Rudno-Rudziński zauważa, że e-commerce może być wyróżnikiem Wrocławia dla lokowania inwestycji także zagranicznych, tak miasta robią np. w Wielkiej Brytanii.

– Pod koniec 2021 roku wystawialiśmy się na targach dotyczących transformacji cyfrowej w Londynie i wiele osób patrząc co robimy mówiła, że z taką ofertą to musimy do Manchesteru, bo wiadomo że to centrum e-commerce w UK. W Wielkiej Brytanii wiele miast ma jasną strategię rozwoju IT z koncentracją na dwóch obszarach. Na przykładzie Manchasteru widać, że to działa. Patrząc na ostatni Made In Wrocław i raport IT to kierunki specjalizacji dla Wrocławia same się narzucają i jest nimi przemysł 4.0, e-commerce, medtech – wszędzie tam bardzo istotna jest sztuczna inteligencja – dodaje.

O tym, że Wrocław to prawdziwie technologiczne miasto, stawiające mocno na rozwój sektora IT i e-commerce przekonany jest Krzysztof Rogalny, kierownik Działu Rozwoju i Technologii, TIM SA.

Jesteśmy częścią środowiska, które składa się z wielu różnych podmiotów technologicznych: innowacyjnych startupów, dostawców usług w modelu SaaS, doświadczonych software houseów i podmiotów świadczących dedykowane, specjalistyczne rozwiązania z takich obszarów jak AI, Cloud czy Big Data. Otaczanie się i dostęp do tak zróżnicowanych technologii są szczególnie istotne w przypadku dużych e-commerce takich jak TIM.PL

Krzysztof Rogalny, kierownik Działu Rozwoju i Technologii, TIM SA.

Uczelnie otwierają się na e-commerce

Branża potrzebuje specjalistów i na to zapotrzebowanie, odpowiadają już wrocławskie uczelnie. Powstają kierunki z obszaru m.in. cyfryzacji e-commerce. – Rynek potrzebuje dziś oczywiście informatyków w każdej ilości, ale nie tylko. Potrzeba także e-commerce managerów, marketingowców, kierowników projektów, logistyków, analityków danych i wielu specjalności wokół. Aby pracować w e-commerce nie trzeba być programistą – podkreśla prezes Klastra ITCorner we Wrocławiu.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl